mp:Vdraft Stap0 Voorbereiding: verschil tussen versies
(16 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | {{DISPLAYTITLE:Werkzaamheden stap 0 Voorbereiding Kickstart Medicatieoverdracht}} | |
− | # | + | |
− | # | + | =Inleiding= |
− | # | + | Op deze pagina staat beschreven wat van de leveranciers die deelnemen aan de Kickstart verwacht wordt in de voorbereidingsfase (stap 0). Voor de beoordeling van stap 0 wordt gekozen om drie onderdelen toetsbaar op te leveren: |
+ | # het plan van aanpak van de leverancier; | ||
+ | # een ontwerpdocument; | ||
+ | # voorbereidende ontwikkeling. | ||
In de volgende paragrafen wordt beschreven waar de drie onderdelen aan moeten voldoen. | In de volgende paragrafen wordt beschreven waar de drie onderdelen aan moeten voldoen. | ||
+ | |||
+ | Voor elke stap geldt dat partijen met elkaar afspreken dat wanneer er een onoverkomelijk verschil van mening ontstaat dit wordt voorgelegd aan de stuurgroep Medicatieoverdracht. | ||
=Plan van aanpak= | =Plan van aanpak= | ||
==Inhoud== | ==Inhoud== | ||
− | Voor de gehele Kickstart is | + | Voor de gehele Kickstart is een plan van aanpak (versie 3.1) beschikbaar. Dit document beschrijft de totale opzet van de Kickstart, inclusief globale planning. De leveranciers stellen zelf ook een plan van aanpak op. Hierin staat beschreven hoe de leverancier de ontwikkeling van het programma Medicatieoverdracht projectmatig inricht. In dit plan van aanpak staat onder meer beschreven: |
− | De leveranciers stellen zelf ook een | + | * organisatie van de gebruikersoverleggen: samenstellen van gebruikersvertegenwoordiging op initiatief van de leverancier, frequentie van overleggen en participatie in de besluitvorming van de gebruikers; |
− | In dit | + | * detail planning; |
− | * | + | ** wat wordt in welke stap opgeleverd (inclusief de te beoordelen ontwikkelingen in de voorbereidingsfase); |
− | * | + | ** het betreft hier ook de items uit het ontwerp die niet direct te maken hebben met de vastlegging en communicatie van de informatiebouwstenen; |
− | ** | + | * ondersteuning van de kickstartdeelnemers; |
− | ** | + | * implementatie bij de kickstartdeelnemers tijdens de testfases; |
− | * | + | * aanpak hybride situatie en migratie. |
− | * | ||
− | * | ||
==Toetsingscriteria== | ==Toetsingscriteria== | ||
− | Het | + | Het plan van aanpak wordt voor betreffende leveranciers binnen de Kickstart getoetst door drie partijen, te weten: de penvoerder Kickstart als verantwoordelijke, vertegenwoordigers vanuit de sector en de inhoudelijk deskundigen van het programmateam Medicatieoverdracht, met ondersteuning van het kickstartbegeleidingsteam. Penvoerder en landelijk programmateam dienen akkoord te geven op het plan van aanpak voordat een resultaat als afgerond wordt geaccepteerd. |
=Ontwerp= | =Ontwerp= | ||
Regel 25: | Regel 28: | ||
Het ontwerp is een nadere invulling van het functionele ontwerp van het medicatieproces (Nictiz), het PvE (VZVZ) en de ontsluiting naar de PGO’s. Daarnaast bevat het ontwerp een nadere uitwerking van de zogenaamde “XIS-eisen”. Dit betreft niet alleen de directe vastlegging van de bouwstenen en de communicatie van de bouwstenen, maar ook andere gerelateerde functionaliteit. | Het ontwerp is een nadere invulling van het functionele ontwerp van het medicatieproces (Nictiz), het PvE (VZVZ) en de ontsluiting naar de PGO’s. Daarnaast bevat het ontwerp een nadere uitwerking van de zogenaamde “XIS-eisen”. Dit betreft niet alleen de directe vastlegging van de bouwstenen en de communicatie van de bouwstenen, maar ook andere gerelateerde functionaliteit. | ||
De implementatie van de informatiestandaard betreft niet alleen de directe vastlegging en uitwisseling van de bouwstenen. Het succes van de implementatie is afhankelijk van het gebruik door het veld. In de informatiesystemen zullen functionaliteiten breder aangepast moeten worden zodat eindgebruikers optimaal ondersteund worden in het gebruik van de informatie standaard. | De implementatie van de informatiestandaard betreft niet alleen de directe vastlegging en uitwisseling van de bouwstenen. Het succes van de implementatie is afhankelijk van het gebruik door het veld. In de informatiesystemen zullen functionaliteiten breder aangepast moeten worden zodat eindgebruikers optimaal ondersteund worden in het gebruik van de informatie standaard. | ||
− | Het ontwerp zal in hoofdlijnen de inhoud moeten beschrijven, zodanig dat | + | Het ontwerp zal in hoofdlijnen de inhoud moeten beschrijven, zodanig dat een compleet beeld wordt gegeven van de gekozen oplossing. Dit ontwerp wordt samen met de gebruikersvertegenwoordiging en het programma beoordeeld (zie toetsingscriteria). |
==Toetsingscriteria== | ==Toetsingscriteria== | ||
− | Het ontwerp | + | Het ontwerp wordt in opdracht van de penvoerder door de gebruikersvertegenwoordiging beoordeeld, met ondersteuning van het programma Medicatieoverdracht. Beoordeling vindt plaats op compleetheid en volledigheid met akkoord van de gebruikersvertegenwoordiging. Penvoerder en landelijk programmateam dienen akkoord te geven op het ontwerp voordat een resultaat als afgerond wordt geaccepteerd. |
=Voorbereidende ontwikkeling= | =Voorbereidende ontwikkeling= | ||
==Inhoudelijk== | ==Inhoudelijk== | ||
− | Voordat daadwerkelijk aan stap 3 en verder kan worden ontwikkeld zullen leveranciers | + | Voordat daadwerkelijk aan stap 3 en verder kan worden ontwikkeld zullen leveranciers bepaalde zaken in de voorbereidingsfase ontwikkelen. Deze ontwikkelingen zijn echter niet uniform voor alle systemen. Sommigen passen eerst de database aan, anderen bereiden zich voor op de hybride situatie, weer anderen willen infrastructurele aanpassingen onderbrengen in de voorbereidende fase. |
− | In het plan van aanpak, en het ontwerp, staan beschreven welke onderdelen in de voorbereidende fase | + | In het plan van aanpak, en het ontwerp, staan beschreven welke onderdelen in de voorbereidende fase worden ontwikkeld door de leverancier. Voorbereidende ontwikkelingen die al voor de start zijn uitgevoerd mogen in het plan van aanpak worden opgenomen indien de resultaten van dit ontwikkelwerk aantoonbaar kunnen worden gemaakt. Van een leverancier die tijdens de voorbereidingsfase geen voorbereidend ontwikkeling uitvoert wordt gevraagd in het plan van aanpak te beargumenteren waarom dit niet wenselijk/mogelijk is. |
==Toetsingscriteria== | ==Toetsingscriteria== | ||
− | De te ontwikkelen onderdelen | + | De te ontwikkelen onderdelen worden door het programma beschouwd, waarbij samen met de leverancier wordt bekeken of de ontwikkelde oplossing ook daadwerkelijk past bij de uiteindelijk te valideren oplossing. Het is echter lastig om hier ook harde toetsingscriteria aan te koppelen, vanwege de diversiteit aan uit te voeren werkzaamheden. Hier geldt dan ook een inspanningsverplichting en niet een toetsbaar (als onderdeel van het validatieloket) projectresultaat. Echter: Alle aanpassingen zullen op een later moment in het proces (bij de validatie) alsnog worden getoetst op correcte werking. Partijen spreken met elkaar af dat wanneer er een onoverkomelijk verschil van mening ontstaat dit wordt voorgelegd aan de stuurgroep Medicatieoverdracht. |
− | |||
− | Echter: Alle aanpassingen zullen op een later moment in het proces (bij de validatie) alsnog worden getoetst op correcte werking. | ||
− | Partijen spreken met elkaar af dat wanneer er een onoverkomelijk verschil van mening ontstaat dit wordt voorgelegd aan de |
Huidige versie van 31 aug 2022 om 17:39
Inleiding
Op deze pagina staat beschreven wat van de leveranciers die deelnemen aan de Kickstart verwacht wordt in de voorbereidingsfase (stap 0). Voor de beoordeling van stap 0 wordt gekozen om drie onderdelen toetsbaar op te leveren:
- het plan van aanpak van de leverancier;
- een ontwerpdocument;
- voorbereidende ontwikkeling.
In de volgende paragrafen wordt beschreven waar de drie onderdelen aan moeten voldoen.
Voor elke stap geldt dat partijen met elkaar afspreken dat wanneer er een onoverkomelijk verschil van mening ontstaat dit wordt voorgelegd aan de stuurgroep Medicatieoverdracht.
Plan van aanpak
Inhoud
Voor de gehele Kickstart is een plan van aanpak (versie 3.1) beschikbaar. Dit document beschrijft de totale opzet van de Kickstart, inclusief globale planning. De leveranciers stellen zelf ook een plan van aanpak op. Hierin staat beschreven hoe de leverancier de ontwikkeling van het programma Medicatieoverdracht projectmatig inricht. In dit plan van aanpak staat onder meer beschreven:
- organisatie van de gebruikersoverleggen: samenstellen van gebruikersvertegenwoordiging op initiatief van de leverancier, frequentie van overleggen en participatie in de besluitvorming van de gebruikers;
- detail planning;
- wat wordt in welke stap opgeleverd (inclusief de te beoordelen ontwikkelingen in de voorbereidingsfase);
- het betreft hier ook de items uit het ontwerp die niet direct te maken hebben met de vastlegging en communicatie van de informatiebouwstenen;
- ondersteuning van de kickstartdeelnemers;
- implementatie bij de kickstartdeelnemers tijdens de testfases;
- aanpak hybride situatie en migratie.
Toetsingscriteria
Het plan van aanpak wordt voor betreffende leveranciers binnen de Kickstart getoetst door drie partijen, te weten: de penvoerder Kickstart als verantwoordelijke, vertegenwoordigers vanuit de sector en de inhoudelijk deskundigen van het programmateam Medicatieoverdracht, met ondersteuning van het kickstartbegeleidingsteam. Penvoerder en landelijk programmateam dienen akkoord te geven op het plan van aanpak voordat een resultaat als afgerond wordt geaccepteerd.
Ontwerp
Inhoudelijk
Het ontwerp is een nadere invulling van het functionele ontwerp van het medicatieproces (Nictiz), het PvE (VZVZ) en de ontsluiting naar de PGO’s. Daarnaast bevat het ontwerp een nadere uitwerking van de zogenaamde “XIS-eisen”. Dit betreft niet alleen de directe vastlegging van de bouwstenen en de communicatie van de bouwstenen, maar ook andere gerelateerde functionaliteit. De implementatie van de informatiestandaard betreft niet alleen de directe vastlegging en uitwisseling van de bouwstenen. Het succes van de implementatie is afhankelijk van het gebruik door het veld. In de informatiesystemen zullen functionaliteiten breder aangepast moeten worden zodat eindgebruikers optimaal ondersteund worden in het gebruik van de informatie standaard. Het ontwerp zal in hoofdlijnen de inhoud moeten beschrijven, zodanig dat een compleet beeld wordt gegeven van de gekozen oplossing. Dit ontwerp wordt samen met de gebruikersvertegenwoordiging en het programma beoordeeld (zie toetsingscriteria).
Toetsingscriteria
Het ontwerp wordt in opdracht van de penvoerder door de gebruikersvertegenwoordiging beoordeeld, met ondersteuning van het programma Medicatieoverdracht. Beoordeling vindt plaats op compleetheid en volledigheid met akkoord van de gebruikersvertegenwoordiging. Penvoerder en landelijk programmateam dienen akkoord te geven op het ontwerp voordat een resultaat als afgerond wordt geaccepteerd.
Voorbereidende ontwikkeling
Inhoudelijk
Voordat daadwerkelijk aan stap 3 en verder kan worden ontwikkeld zullen leveranciers bepaalde zaken in de voorbereidingsfase ontwikkelen. Deze ontwikkelingen zijn echter niet uniform voor alle systemen. Sommigen passen eerst de database aan, anderen bereiden zich voor op de hybride situatie, weer anderen willen infrastructurele aanpassingen onderbrengen in de voorbereidende fase. In het plan van aanpak, en het ontwerp, staan beschreven welke onderdelen in de voorbereidende fase worden ontwikkeld door de leverancier. Voorbereidende ontwikkelingen die al voor de start zijn uitgevoerd mogen in het plan van aanpak worden opgenomen indien de resultaten van dit ontwikkelwerk aantoonbaar kunnen worden gemaakt. Van een leverancier die tijdens de voorbereidingsfase geen voorbereidend ontwikkeling uitvoert wordt gevraagd in het plan van aanpak te beargumenteren waarom dit niet wenselijk/mogelijk is.
Toetsingscriteria
De te ontwikkelen onderdelen worden door het programma beschouwd, waarbij samen met de leverancier wordt bekeken of de ontwikkelde oplossing ook daadwerkelijk past bij de uiteindelijk te valideren oplossing. Het is echter lastig om hier ook harde toetsingscriteria aan te koppelen, vanwege de diversiteit aan uit te voeren werkzaamheden. Hier geldt dan ook een inspanningsverplichting en niet een toetsbaar (als onderdeel van het validatieloket) projectresultaat. Echter: Alle aanpassingen zullen op een later moment in het proces (bij de validatie) alsnog worden getoetst op correcte werking. Partijen spreken met elkaar af dat wanneer er een onoverkomelijk verschil van mening ontstaat dit wordt voorgelegd aan de stuurgroep Medicatieoverdracht.