mp:Vdraft Stap0 Voorbereiding: verschil tussen versies

Uit informatiestandaarden
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
 
(16 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
In dit document staat beschreven wat verwacht wordt in de voorbereidingsfase (stap 0) van de leveranciers die deelnemen aan de Kickstart. Voor de beoordeling van stap 0 wordt gekozen om 3 onderdelen toetsbaar op te leveren:
+
{{DISPLAYTITLE:Werkzaamheden stap 0 Voorbereiding Kickstart Medicatieoverdracht}}
# Het plan van aanpak van de leverancier
+
 
# Een ontwerpdocument
+
=Inleiding=
# Voorbereidende ontwikkeling
+
Op deze pagina staat beschreven wat van de leveranciers die deelnemen aan de Kickstart verwacht wordt in de voorbereidingsfase (stap 0). Voor de beoordeling van stap 0 wordt gekozen om drie onderdelen toetsbaar op te leveren:
 +
# het plan van aanpak van de leverancier;
 +
# een ontwerpdocument;
 +
# voorbereidende ontwikkeling.
 
In de volgende paragrafen wordt beschreven waar de drie onderdelen aan moeten voldoen.
 
In de volgende paragrafen wordt beschreven waar de drie onderdelen aan moeten voldoen.
 +
 +
Voor elke stap geldt dat partijen met elkaar afspreken dat wanneer er een onoverkomelijk verschil van mening ontstaat dit wordt voorgelegd aan de stuurgroep Medicatieoverdracht.
  
 
=Plan van aanpak=
 
=Plan van aanpak=
 
==Inhoud==
 
==Inhoud==
Voor de gehele Kickstart is er een Plan van Aanpak (versie 3.1) beschikbaar. Dit document beschrijft de totale opzet van de Kickstart, inclusief globale planning.
+
Voor de gehele Kickstart is een plan van aanpak (versie 3.1) beschikbaar. Dit document beschrijft de totale opzet van de Kickstart, inclusief globale planning. De leveranciers stellen zelf ook een plan van aanpak op. Hierin staat beschreven hoe de leverancier de ontwikkeling van het programma Medicatieoverdracht projectmatig inricht. In dit plan van aanpak staat onder meer beschreven:
De leveranciers stellen zelf ook een Plan van Aanpak op. Hierin staat beschreven hoe de leverancier de ontwikkeling van het programma Medicatieoverdracht projectmatig inricht.
+
* organisatie van de gebruikersoverleggen: samenstellen van gebruikersvertegenwoordiging op initiatief van de leverancier, frequentie van overleggen en participatie in de besluitvorming van de gebruikers;
In dit Plan van Aanpak staat onder meer beschreven:
+
* detail planning;
* Organisatie van de gebruikersoverleggen: Samenstellen van gebruikersvertegenwoordiging op initiatief van de leverancier, frequentie van overleggen en participatie in de besluitvorming van de gebruikers.
+
** wat wordt in welke stap opgeleverd (inclusief de te beoordelen ontwikkelingen in de voorbereidingsfase);
* Detail planning
+
** het betreft hier ook de items uit het ontwerp die niet direct te maken hebben met de vastlegging en communicatie van de informatiebouwstenen;
** Wat wordt in welke stap opgeleverd (inclusief de te beoordelen ontwikkelingen in de voorbereidingsfase), zoals in meer detail beschreven onder het kopje Voorbereidende ontwikkeling
+
* ondersteuning van de kickstartdeelnemers;
** Het betreft hier ook de items uit het ontwerp die niet direct te maken hebben met de vastlegging en communicatie van de informatiebouwstenen.
+
* implementatie bij de kickstartdeelnemers tijdens de testfases;
* Ondersteuning van de kickstartdeelnemers
+
* aanpak hybride situatie en migratie.
* Implementatie bij de kickstartdeelnemers tijdens de testfases.
 
* Aanpak hybride situatie en migratie.
 
  
 
==Toetsingscriteria==
 
==Toetsingscriteria==
Het Plan van Aanpak zal voor betreffende leveranciers binnen de Kickstart worden getoetst door drie partijen, te weten: de penvoerder Kickstart als verantwoordelijke, vertegenwoordigers van de sector Farmacie en de inhoudelijk deskundigen van het programmateam Medicatieoverdracht, met ondersteuning van het kickstartbegeleidingsteam. Penvoerder en landelijk programmateam dienen akkoord te geven op het Plan van Aanpak voordat een resultaat als afgerond wordt geaccepteerd. Partijen spreken met elkaar af dat wanneer er een onoverkomelijk verschil van mening ontstaat dit wordt voorgelegd aan de Stuurgroep Medicatieoverdracht.  
+
Het plan van aanpak wordt voor betreffende leveranciers binnen de Kickstart getoetst door drie partijen, te weten: de penvoerder Kickstart als verantwoordelijke, vertegenwoordigers vanuit de sector en de inhoudelijk deskundigen van het programmateam Medicatieoverdracht, met ondersteuning van het kickstartbegeleidingsteam. Penvoerder en landelijk programmateam dienen akkoord te geven op het plan van aanpak voordat een resultaat als afgerond wordt geaccepteerd.
  
 
=Ontwerp=
 
=Ontwerp=
Regel 25: Regel 28:
 
Het ontwerp is een nadere invulling van het functionele ontwerp van het medicatieproces (Nictiz), het PvE (VZVZ) en de ontsluiting naar de PGO’s. Daarnaast bevat het ontwerp een nadere uitwerking van de zogenaamde “XIS-eisen”. Dit betreft niet alleen de directe vastlegging van de bouwstenen en de communicatie van de bouwstenen, maar ook andere gerelateerde functionaliteit.
 
Het ontwerp is een nadere invulling van het functionele ontwerp van het medicatieproces (Nictiz), het PvE (VZVZ) en de ontsluiting naar de PGO’s. Daarnaast bevat het ontwerp een nadere uitwerking van de zogenaamde “XIS-eisen”. Dit betreft niet alleen de directe vastlegging van de bouwstenen en de communicatie van de bouwstenen, maar ook andere gerelateerde functionaliteit.
 
De implementatie van de informatiestandaard betreft niet alleen de directe vastlegging en uitwisseling van de bouwstenen. Het succes van de implementatie is afhankelijk van het gebruik door het veld. In de informatiesystemen zullen functionaliteiten breder aangepast moeten worden zodat eindgebruikers optimaal ondersteund worden in het gebruik van de informatie standaard.  
 
De implementatie van de informatiestandaard betreft niet alleen de directe vastlegging en uitwisseling van de bouwstenen. Het succes van de implementatie is afhankelijk van het gebruik door het veld. In de informatiesystemen zullen functionaliteiten breder aangepast moeten worden zodat eindgebruikers optimaal ondersteund worden in het gebruik van de informatie standaard.  
Het ontwerp zal in hoofdlijnen de inhoud moeten beschrijven, zodanig dat er een compleet beeld wordt gegeven van de gekozen oplossing. Dit ontwerp zal samen met de gebruikersvertegenwoordiging en het programma worden beoordeeld (zie toetsingscriteria)
+
Het ontwerp zal in hoofdlijnen de inhoud moeten beschrijven, zodanig dat een compleet beeld wordt gegeven van de gekozen oplossing. Dit ontwerp wordt samen met de gebruikersvertegenwoordiging en het programma beoordeeld (zie toetsingscriteria).
  
 
==Toetsingscriteria==
 
==Toetsingscriteria==
Het ontwerp zal in opdracht van de penvoerder door de gebruikersvertegenwoordiging worden beoordeeld, met ondersteuning van het programma Medicatieoverdracht. Beoordeling zal plaatsvinden op compleetheid en volledigheid gebruikmakend van bovengenoemde items, met akkoord van de gebruikersvertegenwoordiging. Penvoerder en landelijk programmateam dienen akkoord te geven op het Ontwerp voordat een resultaat als afgerond wordt geaccepteerd. Partijen spreken met elkaar af dat wanneer er een onoverkomelijk verschil van mening ontstaat dit wordt voorgelegd aan de Stuurgroep Medicatieoverdracht.
+
Het ontwerp wordt in opdracht van de penvoerder door de gebruikersvertegenwoordiging beoordeeld, met ondersteuning van het programma Medicatieoverdracht. Beoordeling vindt plaats op compleetheid en volledigheid met akkoord van de gebruikersvertegenwoordiging. Penvoerder en landelijk programmateam dienen akkoord te geven op het ontwerp voordat een resultaat als afgerond wordt geaccepteerd.
  
 
=Voorbereidende ontwikkeling=
 
=Voorbereidende ontwikkeling=
 
==Inhoudelijk==
 
==Inhoudelijk==
Voordat daadwerkelijk aan stap 3 en verder kan worden ontwikkeld zullen leveranciers bepaalde zaken in de voorbereidingsfase gaan ontwikkelen. Deze ontwikkelingen zijn echter niet uniform voor alle systemen. Sommigen zullen eerst de database willen aanpassen, anderen bereiden zich voor op de hybride situatie, weer anderen willen infrastructurele aanpassingen onderbrengen in de voorbereidende fase.
+
Voordat daadwerkelijk aan stap 3 en verder kan worden ontwikkeld zullen leveranciers bepaalde zaken in de voorbereidingsfase ontwikkelen. Deze ontwikkelingen zijn echter niet uniform voor alle systemen. Sommigen passen eerst de database aan, anderen bereiden zich voor op de hybride situatie, weer anderen willen infrastructurele aanpassingen onderbrengen in de voorbereidende fase.
In het plan van aanpak, en het ontwerp, staan beschreven welke onderdelen in de voorbereidende fase zullen worden ontwikkeld door de leverancier. Voorbereidende ontwikkelingen die al voor de start zijn uitgevoerd mogen in het Plan van Aanpak worden opgenomen indien de resultaten van dit ontwikkelwerk aantoonbaar kunnen worden gemaakt. Van een leverancier die tijdens de voorbereidingsfase geen voorbereidend ontwikkeling uitvoert wordt gevraagd in het Plan van Aanpak te beargumenteren waarom dit niet wenselijk/mogelijk is.
+
In het plan van aanpak, en het ontwerp, staan beschreven welke onderdelen in de voorbereidende fase worden ontwikkeld door de leverancier. Voorbereidende ontwikkelingen die al voor de start zijn uitgevoerd mogen in het plan van aanpak worden opgenomen indien de resultaten van dit ontwikkelwerk aantoonbaar kunnen worden gemaakt. Van een leverancier die tijdens de voorbereidingsfase geen voorbereidend ontwikkeling uitvoert wordt gevraagd in het plan van aanpak te beargumenteren waarom dit niet wenselijk/mogelijk is.
  
 
==Toetsingscriteria==
 
==Toetsingscriteria==
De te ontwikkelen onderdelen zullen door het programma worden beschouwd, waarbij samen met de leverancier wordt bekeken of de ontwikkelde oplossing ook daadwerkelijk past bij de uiteindelijk te valideren oplossing. Het is echter lastig om hier ook harde toets criteria aan te koppelen, vanwege de diversiteit aan uit te voeren werkzaamheden.
+
De te ontwikkelen onderdelen worden door het programma beschouwd, waarbij samen met de leverancier wordt bekeken of de ontwikkelde oplossing ook daadwerkelijk past bij de uiteindelijk te valideren oplossing. Het is echter lastig om hier ook harde toetsingscriteria aan te koppelen, vanwege de diversiteit aan uit te voeren werkzaamheden. Hier geldt dan ook een inspanningsverplichting en niet een toetsbaar (als onderdeel van het validatieloket) projectresultaat. Echter: Alle aanpassingen zullen op een later moment in het proces (bij de validatie) alsnog worden getoetst op correcte werking. Partijen spreken met elkaar af dat wanneer er een onoverkomelijk verschil van mening ontstaat dit wordt voorgelegd aan de stuurgroep Medicatieoverdracht.
Er geldt hier dan ook een inspanningsverplichting en niet een toetsbaar (als onderdeel van het validatieloket) projectresultaat.
 
Echter: Alle aanpassingen zullen op een later moment in het proces (bij de validatie) alsnog worden getoetst op correcte werking.
 
Partijen spreken met elkaar af dat wanneer er een onoverkomelijk verschil van mening ontstaat dit wordt voorgelegd aan de Stuurgroep Medicatieoverdracht.
 

Huidige versie van 31 aug 2022 om 17:39


Inleiding

Op deze pagina staat beschreven wat van de leveranciers die deelnemen aan de Kickstart verwacht wordt in de voorbereidingsfase (stap 0). Voor de beoordeling van stap 0 wordt gekozen om drie onderdelen toetsbaar op te leveren:

  1. het plan van aanpak van de leverancier;
  2. een ontwerpdocument;
  3. voorbereidende ontwikkeling.

In de volgende paragrafen wordt beschreven waar de drie onderdelen aan moeten voldoen.

Voor elke stap geldt dat partijen met elkaar afspreken dat wanneer er een onoverkomelijk verschil van mening ontstaat dit wordt voorgelegd aan de stuurgroep Medicatieoverdracht.

Plan van aanpak

Inhoud

Voor de gehele Kickstart is een plan van aanpak (versie 3.1) beschikbaar. Dit document beschrijft de totale opzet van de Kickstart, inclusief globale planning. De leveranciers stellen zelf ook een plan van aanpak op. Hierin staat beschreven hoe de leverancier de ontwikkeling van het programma Medicatieoverdracht projectmatig inricht. In dit plan van aanpak staat onder meer beschreven:

  • organisatie van de gebruikersoverleggen: samenstellen van gebruikersvertegenwoordiging op initiatief van de leverancier, frequentie van overleggen en participatie in de besluitvorming van de gebruikers;
  • detail planning;
    • wat wordt in welke stap opgeleverd (inclusief de te beoordelen ontwikkelingen in de voorbereidingsfase);
    • het betreft hier ook de items uit het ontwerp die niet direct te maken hebben met de vastlegging en communicatie van de informatiebouwstenen;
  • ondersteuning van de kickstartdeelnemers;
  • implementatie bij de kickstartdeelnemers tijdens de testfases;
  • aanpak hybride situatie en migratie.

Toetsingscriteria

Het plan van aanpak wordt voor betreffende leveranciers binnen de Kickstart getoetst door drie partijen, te weten: de penvoerder Kickstart als verantwoordelijke, vertegenwoordigers vanuit de sector en de inhoudelijk deskundigen van het programmateam Medicatieoverdracht, met ondersteuning van het kickstartbegeleidingsteam. Penvoerder en landelijk programmateam dienen akkoord te geven op het plan van aanpak voordat een resultaat als afgerond wordt geaccepteerd.

Ontwerp

Inhoudelijk

Het ontwerp is een nadere invulling van het functionele ontwerp van het medicatieproces (Nictiz), het PvE (VZVZ) en de ontsluiting naar de PGO’s. Daarnaast bevat het ontwerp een nadere uitwerking van de zogenaamde “XIS-eisen”. Dit betreft niet alleen de directe vastlegging van de bouwstenen en de communicatie van de bouwstenen, maar ook andere gerelateerde functionaliteit. De implementatie van de informatiestandaard betreft niet alleen de directe vastlegging en uitwisseling van de bouwstenen. Het succes van de implementatie is afhankelijk van het gebruik door het veld. In de informatiesystemen zullen functionaliteiten breder aangepast moeten worden zodat eindgebruikers optimaal ondersteund worden in het gebruik van de informatie standaard. Het ontwerp zal in hoofdlijnen de inhoud moeten beschrijven, zodanig dat een compleet beeld wordt gegeven van de gekozen oplossing. Dit ontwerp wordt samen met de gebruikersvertegenwoordiging en het programma beoordeeld (zie toetsingscriteria).

Toetsingscriteria

Het ontwerp wordt in opdracht van de penvoerder door de gebruikersvertegenwoordiging beoordeeld, met ondersteuning van het programma Medicatieoverdracht. Beoordeling vindt plaats op compleetheid en volledigheid met akkoord van de gebruikersvertegenwoordiging. Penvoerder en landelijk programmateam dienen akkoord te geven op het ontwerp voordat een resultaat als afgerond wordt geaccepteerd.

Voorbereidende ontwikkeling

Inhoudelijk

Voordat daadwerkelijk aan stap 3 en verder kan worden ontwikkeld zullen leveranciers bepaalde zaken in de voorbereidingsfase ontwikkelen. Deze ontwikkelingen zijn echter niet uniform voor alle systemen. Sommigen passen eerst de database aan, anderen bereiden zich voor op de hybride situatie, weer anderen willen infrastructurele aanpassingen onderbrengen in de voorbereidende fase. In het plan van aanpak, en het ontwerp, staan beschreven welke onderdelen in de voorbereidende fase worden ontwikkeld door de leverancier. Voorbereidende ontwikkelingen die al voor de start zijn uitgevoerd mogen in het plan van aanpak worden opgenomen indien de resultaten van dit ontwikkelwerk aantoonbaar kunnen worden gemaakt. Van een leverancier die tijdens de voorbereidingsfase geen voorbereidend ontwikkeling uitvoert wordt gevraagd in het plan van aanpak te beargumenteren waarom dit niet wenselijk/mogelijk is.

Toetsingscriteria

De te ontwikkelen onderdelen worden door het programma beschouwd, waarbij samen met de leverancier wordt bekeken of de ontwikkelde oplossing ook daadwerkelijk past bij de uiteindelijk te valideren oplossing. Het is echter lastig om hier ook harde toetsingscriteria aan te koppelen, vanwege de diversiteit aan uit te voeren werkzaamheden. Hier geldt dan ook een inspanningsverplichting en niet een toetsbaar (als onderdeel van het validatieloket) projectresultaat. Echter: Alle aanpassingen zullen op een later moment in het proces (bij de validatie) alsnog worden getoetst op correcte werking. Partijen spreken met elkaar af dat wanneer er een onoverkomelijk verschil van mening ontstaat dit wordt voorgelegd aan de stuurgroep Medicatieoverdracht.