circle 241 216 211 [https://www.medmij.nl/afsprakenstelsel Afsprakenstelsel]
circle 241 216 211 [https://www.medmij.nl/afsprakenstelsel Afsprakenstelsel]
circle 1013 224 212 [[MedMij:Vprepub/Ontwerpen|Functioneel]]
circle 1013 224 212 [[MedMij:Vprepub-2020.01/Ontwerpen|Functioneel]]
circle 1787 230 212 [[MedMij:Vprepub/FHIR_eAfspraak|Tecnical]]
circle 1787 230 212 [[MedMij:Vprepub-2020.01/FHIR_eAfspraak|Tecnical]]
desc none
desc none
</imagemap>
</imagemap>
Regel 15:
Regel 15:
==Algemeen==
==Algemeen==
Deze pagina beschrijft use cases waarbij een patiënt afspraken kan raadplegen, maken, annuleren of wijzigen met behulp van een persoonlijke gezondheidsomgeving. Algemene informatie betreffende deze use cases kan gevonden worden op deze [https://informatiestandaarden.nictiz.nl/wiki/MedMij:Vprepub/Ontwerpen wiki pagina].
Deze pagina beschrijft de use case waarbij een patiënt afspraken kan raadplegen met behulp van een persoonlijke gezondheidsomgeving. Algemene informatie betreffende deze use case kan gevonden worden [[MedMij:Vprepub-2020.01/Ontwerpen|op deze pagina]].
==Doelgroep==
==Doelgroep==
De doelgroep voor deze pagina wijkt niet af van de algemene doelgroep van de MedMij functionele ontwerpen, die [[MedMij:Vprepub/Ontwerpen#Doelgroep| hier]] gevonden kan worden.
De doelgroep voor deze pagina wijkt niet af van de algemene doelgroep van de MedMij functionele ontwerpen, die [[MedMij:Vprepub-2020.01/Ontwerpen#Doelgroep| hier]] gevonden kan worden.
==Kaders en uitgangspunten==
==Kaders en uitgangspunten==
===Richtlijn===
===Richtlijn===
Geen nadere specificatie, anders dan genoemd in [[MedMij:Vprepub/Ontwerpen#Richtlijn| de algemene inleiding]] van de MedMij functionele ontwerpen.
Conform specificaties genoemd in [[MedMij:Vprepub-2020.01/Ontwerpen#Richtlijn| de algemene inleiding]] van de MedMij functionele ontwerpen.
Toelichting op de zorginformatiebouwstenen: eAfspraak versie {{VersieInfo|eAfspraak}} maakt gebruik van [https://zibs.nl/wiki/ZIB_Publicatie_2017(NL) zib publicatie 2017].
===Infrastructuur===
===Infrastructuur===
Geen nadere specificatie, anders dan genoemd in [[MedMij:Vprepub/Ontwerpen#Infrastructuur| de algemene inleiding]] van de MedMij functionele ontwerpen.
Geen nadere specificatie, anders dan genoemd in [[MedMij:Vprepub-2020.01/Ontwerpen#Infrastructuur| de algemene inleiding]] van de MedMij functionele ontwerpen.
===Geografische reikwijdte===
===Geografische reikwijdte===
Geen nadere specificatie, anders dan genoemd in [[MedMij:Vprepub/Ontwerpen#Geografische_reikwijdte| de algemene inleiding]] van de MedMij functionele ontwerpen.
Geen nadere specificatie, anders dan genoemd in [[MedMij:Vprepub-2020.01/Ontwerpen#Geografische_reikwijdte| de algemene inleiding]] van de MedMij functionele ontwerpen.
[*] Indien u voornemens bent dit deel van de standaard (Afspraak maken, annuleren en wijzigen) te gaan inbouwen, vragen wij u om eerst contact op te nemen met MedMij standaarden via mailadres standaarden@medmij.nl
Buiten scope van deze use cases vallen:
Buiten scope van deze use case vallen:
*Abonnementsservice
*Abonnementsservice
*Notificaties
*Notificaties
Regel 67:
Regel 63:
===Informatie===
===Informatie===
De informatie-elementen die van toepassing zijn. Specificaties zijn te vinden in de [http://decor.nictiz.nl/pub/eafspraak/ huidige publicatie van de dataset] (status "actief", in ART-DECOR).
====Raadplegen afspraak ====
====Raadplegen afspraak ====
Het raadplegen van een afspraak gaat van een specifieke patiënt naar een specifieke organisatie in de zorg (bijvoorbeeld een zorgaanbieder).
Het raadplegen van een afspraak gaat van een specifieke patiënt naar een specifieke organisatie in de zorg (bijvoorbeeld een zorgaanbieder).
Regel 76:
Regel 73:
====Beschikbaarstellen afspraak ====
====Beschikbaarstellen afspraak ====
De informatie-elementen voor beschikbaarstellen afspraak staan in [https://decor.nictiz.nl/art-decor/decor-scenarios--eafspraken-?id=2.16.840.1.113883.2.4.3.11.60.61.4.3&effectiveDate=2017-10-10T14%3A19%3A43&datasetId=2.16.840.1.113883.2.4.3.11.60.61.1.1&datasetEffectiveDate=2017-08-01T14%3A56%3A38&conceptId=2.16.840.1.113883.2.4.3.11.60.61.2.1&conceptEffectiveDate=2017-08-01T14%3A56%3A38&language=nl-NL&scenariotree=true ART-DECOR eAfspraak]
Beschikbaarheid van afspraken wordt verwacht vanaf het moment van implementatie van de gegevensdienst door het XIS. Afspraakhistorie van voor dit moment mag ook beschikbaar worden gesteld. De beschikbaarheidsduur is afhankelijk van het door de zorgverlener bepaalde beleid (zie ook beschikbaarheids- en ontvankelijkheidsvoorwaarde onder architectuur, processen en informatie van het [https://afsprakenstelsel.medmij.nl/ MedMij Afsprakenstelsel]).
<font size = "1">'''Use case diagram afspraak raadplegen</font>
<font size = "1">'''Use case diagram afspraak raadplegen</font>
==Use case: Afspraak maken door patiënt==
===Doel en relevantie===
Het maken van afspraken via een persoonlijke gezondheidsomgeving biedt patiënten gebruiksgemak. Dit draagt bij aan meer grip op de eigen gezondheidsgegevens en daarmee ook meer regie over de eigen gezondheid.
===Domein===
Afspraken met zorggebruikers (patiënten / cliënten) in het domein van de zorg.
===Context===
Het gaat om het elektronisch en gestructureerd afspraken kunnen maken vanuit een [https://www.patientenfederatie.nl/themas/persoonlijke-gezondheidsomgeving/ persoonlijke gezondheidsomgeving] (PGO) naar een zorgaanbiederssysteem (XIS).
Deze pagina bevat (verwijzingen naar) beschrijvingen van:
*informatie
*bedrijfsrollen (actoren),
*proces,
*systemen,
*systeemrollen,
*transactiegroepen en transacties, inclusief de inhoud van deze transacties.
De beschrijving is infrastructuur-onafhankelijk.
===Informatie===
De informatie-elementen die van toepassing zijn, zijn vastgelegd in [https://decor.nictiz.nl/art-decor/decor-scenarios--eafspraken-?id=2.16.840.1.113883.2.4.3.11.60.61.4.3&effectiveDate=2017-10-10T14%3A19%3A43&datasetId=2.16.840.1.113883.2.4.3.11.60.61.1.1&datasetEffectiveDate=2017-08-01T14%3A56%3A38&conceptId=2.16.840.1.113883.2.4.3.11.60.61.2.1&conceptEffectiveDate=2017-08-01T14%3A56%3A38&language=nl-NL&scenariotree=true ART-DECOR eAfspraak].
<font size = "1">'''Activiteitendiagram maken afspraak'''</font>
===Procesbeschrijving===
===='Patient journey' - Thomas van Beek ====
Het verhaal van de 'patient journey' van Thomas vindt u [https://www.nictiz.nl/wp-content/uploads/2018/05/Casus_Thomas_van_Beek_MedMij.pdf hier].
Hieronder een voor Thomas relevante situatie waarbij het maken van afspraken een rol speelt.
<blockquote>De persoonlijke gezondheidsomgeving van Thomas en het ziekenhuisinformatiesysteem (ZIS) van het Noorderziekenhuis in Groningen zijn verbonden vanwege een eerder bezoek van Thomas in het ziekenhuis.
Thomas wil een afspraak maken voor de driemaandelijkse controle met een diabetesverpleegkundige. Hij wil dit ergens in de tweede week van januari. Zijn persoonlijke gezondheidsomgeving haalt de beschikbare tijden voor deze afspraak op uit het Groningse ziekenhuisinformatiesysteem. Thomas kiest voor woensdag 10 januari van 14:00 – 15:00 uur. Dit verzoek gaat via zijn persoonlijke gezondheidsomgeving naar het ziekenhuisinformatiesysteem, dat de ontvangst van dit verzoek bevestigt. De afspraak is door Thomas te raadplegen via zijn persoonlijke gezondheidsomgeving.
</blockquote>
====Proces====
Het deel van het proces waar het hier om gaat betreft:
*Een persoonlijke gezondheidsomgeving kan voor een bepaalde periode én een bepaald type afspraak de beschikbare tijden ophalen uit het XIS. Dit betreft het raadplegen van beschikbare afspraak slots. Een XIS stelt deze beschikbaar.
*Een persoonlijke gezondheidsomgeving kan - op basis van beschikbare slots - een verzoek tot het maken van een concrete afspraak doen aan het XIS. Een XIS kan een dergelijk afspraakverzoek wel/niet in behandeling nemen en stuurt daarvan een bevestiging.
=====Preconditie=====
De patiënt heeft toestemming gegeven voor het elektronisch maken van afspraken tussen het betreffende XIS en de eigen persoonlijke gezondheidsomgeving.
De patiënt wil bepaalde typen afspraken maken en de zorgaanbieder ondersteunt het maken van deze afspraken.
=====Proces stappen=====
*Het systeem van de zorgaanbieder (XIS) levert de beschikbare afspraak slots op basis van de filter criteria uit de persoonlijke gezondheidsomgeving.
*Het systeem van de patiënt (PGO) stuurt een verzoek om een bepaald type afspraak te maken in een bepaalde slot.
*Het systeem van de zorgaanbieder (XIS) ontvangt het afspraakverzoek en geeft een technisch antwoord. Het antwoord geeft aan of het verzoek wel of niet in behandeling genomen kan worden.
Indien een verzoek in behandeling genomen kan worden door XIS, dan kan verwerking enige tijd vergen. Het verzoek wordt niet altijd direct afgehandeld.
Bij een eventueel negatief antwoord van het XIS kan een patiënt ervoor kiezen het opnieuw proberen, bijvoorbeeld met een ander (opnieuw opgevraagd) slot.
=====Post conditie=====
Een persoonlijke gezondheidsomgeving heeft antwoord ontvangen van een XIS over een afspraakverzoek.
=== Systemen & Systeemrollen ===
Zowel zorgaanbieder als patiënt maken gebruik van een informatiesysteem:
* PGO (patiënt)
* XIS (zorgaanbieder)
Deze systemen hebben één of meer systeemrollen. Een systeemrol maakt het uitwisselen van bepaalde gegevens mogelijk. Hier gaat het om afspraken van zorgaanbieder naar patiënt. De kwalificatie van informatiesystemen vindt plaats op basis van systeemrollen.
=== Transacties, Transactiegroepen en systeemrollen===
Het uitwisselen van gegevens tussen de verschillende systeemrollen gebeurt op basis van transacties. Een transactiegroep is een verzameling van bij elkaar horende transacties (bijvoorbeeld een vraag- en antwoordbericht). Onderstaande tabel biedt een overzicht voor deze use case.
Onderstaande afbeelding toont bedrijfsrollen, activiteiten, systeemrollen, transacties en transactiegroep in samenhang.
[[Bestand:Use Case Diagram - Afspraak maken-v2.png|Use case diagram afspraak maken]]
<font size = "1">'''Use case diagram afspraak maken</font>
==Use case: Afspraak annuleren door patiënt==
===Doel en relevantie===
Inzicht in afspraken biedt patiënten overzicht en gebruiksgemak. Dat is een functionaliteit die voorwaardelijk is voor deze use case: 'annuleren van afspraken'. Een patiënt is verder geholpen door ook afspraken te kunnen annuleren vanuit een persoonlijke gezondheidsomgeving. Dit draagt bij aan meer grip op de eigen gezondheidsgegevens en daarmee ook meer regie over de eigen gezondheid.
===Domein===
Afspraken met zorggebruikers (patiënten / cliënten) in het domein van de zorg.
===Context===
Het gaat om het kunnen annuleren van een afspraak vanuit een [https://www.patientenfederatie.nl/themas/persoonlijke-gezondheidsomgeving/ persoonlijke gezondheidsomgeving] (PGO) naar een zorgaanbiederssysteem (XIS).
Deze pagina bevat (verwijzingen naar) beschrijvingen van:
*informatie
*bedrijfsrollen (actoren),
*proces,
*systemen,
*systeemrollen,
*transactiegroepen en transacties, inclusief de inhoud van deze transacties.
De beschrijving is infrastructuur-onafhankelijk.
===Informatie===
De informatie-elementen die van toepassing zijn, zijn gedefinieerd in [https://decor.nictiz.nl/art-decor/decor-scenarios--eafspraken-?id=2.16.840.1.113883.2.4.3.11.60.61.4.3&effectiveDate=2017-10-10T14%3A19%3A43&datasetId=2.16.840.1.113883.2.4.3.11.60.61.1.1&datasetEffectiveDate=2017-08-01T14%3A56%3A38&conceptId=2.16.840.1.113883.2.4.3.11.60.61.2.1&conceptEffectiveDate=2017-08-01T14%3A56%3A38&language=nl-NL&scenariotree=true ART-DECOR eAfspraak].
Het verhaal van de 'patient journey' van Thomas vindt u [https://www.nictiz.nl/wp-content/uploads/2018/05/Casus_Thomas_van_Beek_MedMij.pdf hier].
Hieronder een voor Thomas relevante situatie waarbij het annuleren van afspraken een rol speelt.
<blockquote>Thomas verhuist halverwege oktober 2017 voor zijn afstuderen naar Groningen. De afspraak voor de driemaandelijkse controle was al gemaakt in Rotterdam voor vrijdag 5 januari 2018. Thomas wil nu die afspraak afzeggen omdat hij die dag bezet is vanwege zijn afstudeerstage. Een nieuwe afspraak maakt hij liever in Groningen, dat is voor hem nu veel handiger.
Hij gebruikt zijn PGO om een verzoek te doen de afspraak in Rotterdam te annuleren. Een aantal uren later bevestigt de medisch secretaresse deze annulering. Thomas kan de afspraken weer raadplegen via zijn PGO.
</blockquote>
====Proces====
Het deel van het proces waar het hier om gaat betreft:
*Een persoonlijke gezondheidsomgeving kan achterhalen welk afspraken het verbonden XIS heeft voor de patiënt. Dit betreft het raadplegen van afspraken. Een XIS stelt deze beschikbaar.
*Een persoonlijke gezondheidsomgeving kan voor een bestaande afspraak een verzoek doen tot annulering. Een XIS ontvangt, behandelt en beantwoordt een dergelijk verzoek.
Een PGO heeft afspraken geraadpleegd en opvolging verzoek beoordeeld. Mocht het verzoek niet verwerkt zijn, kan een patiënt ervoor kiezen het opnieuw te proberen, of op een andere manier de zorgaanbieder te benaderen. Indien het verzoek verwerkt is, stelt XIS bij raadpleging door PGO de afspraak met status ‘geannuleerd’ beschikbaar.
=====Preconditie=====
De patiënt heeft toestemming gegeven voor het elektronisch uitwisselen van informatie over afspraken tussen het betreffende XIS en de eigen persoonlijke gezondheidsomgeving.
De patiënt wil bepaalde afspraken kunnen annuleren en de zorgaanbieder ondersteunt dit.
=====Proces stappen=====
*Het systeem van de patiënt (PGO) raadpleegt de beschikbare afspraken bij een XIS.
*Het systeem van de zorgaanbieder (XIS) levert de afspraken op voor de patiënt.
*Het systeem van de patiënt (PGO) stuurt een verzoek om de bestaande afspraak te annuleren.
*Het systeem van de zorgaanbieder (XIS) ontvangt de annulering en geeft een technisch antwoord. Het antwoord kan positief of negatief zijn voor het doorvoeren van de annulering.
*Het systeem van de patiënt (PGO) raadpleegt de beschikbare afspraken bij een XIS.
*Het systeem van de zorgaanbieder (XIS) levert de afspraken (waaronder de geannuleerde afspraak met status 'geannuleerd') op voor de patiënt.
Indien het verzoek verwerkt kan worden, stelt XIS de afspraak met status 'geannuleerd' beschikbaar, na raadpleging door patiënt vanuit zijn PGO.
=====Post conditie=====
Een persoonlijke gezondheidsomgeving heeft antwoord ontvangen van een XIS over een verzoek tot annulering van een afspraak.
=== Systemen & Systeemrollen ===
Zowel zorgaanbieder als patiënt maken gebruik van een informatiesysteem:
* PGO (patiënt)
* XIS (zorgaanbieder)
Deze systemen hebben één of meer systeemrollen. Een systeemrol maakt het uitwisselen van bepaalde gegevens mogelijk. Hier gaat het om afspraken annuleren van zorgaanbieder naar patiënt. De kwalificatie van informatiesystemen vindt plaats op basis van systeemrollen.
=== Transacties, Transactiegroepen en systeemrollen===
Het uitwisselen van gegevens tussen de verschillende systeemrollen gebeurt op basis van transacties. Een transactiegroep is een verzameling van bij elkaar horende transacties (bijvoorbeeld een vraag- en antwoordbericht). Onderstaande tabel biedt een overzicht voor deze use case.
Onderstaande afbeelding toont bedrijfsrollen, activiteiten, systeemrollen, transacties en transactiegroep in samenhang.
[[Bestand:Use Case Diagram - Afspraak annuleren-v2.png |Use case diagram afspraak annuleren]]
<font size = "1">'''Use case diagram afspraak annuleren</font>
==Use case: Afspraak wijzigen door patiënt==
===Doel en relevantie===
Inzicht in en het maken van afspraken biedt patiënten overzicht en gebruiksgemak. Dat zijn functionaliteiten die voorwaardelijk zijn voor deze use case: 'wijzigen van afspraken'. Een patiënt is verder geholpen door ook afspraken te kunnen wijzigen vanuit een persoonlijke gezondheidsomgeving. Een wijziging kan ook een annulering betreffen. Dit draagt verder bij aan meer grip op de eigen gezondheidsgegevens en daarmee ook meer regie over de eigen gezondheid.
===Domein===
Afspraken met zorggebruikers (patiënten / cliënten) in het domein van de zorg.
===Context===
Het gaat om het kunnen wijzigen van een afspraak vanuit een [https://www.patientenfederatie.nl/themas/persoonlijke-gezondheidsomgeving/ persoonlijke gezondheidsomgeving] (PGO) naar een zorgaanbiederssysteem (XIS).
Deze pagina bevat (verwijzingen naar) beschrijvingen van:
*informatie
*bedrijfsrollen (actoren),
*proces,
*systemen,
*systeemrollen,
*transactiegroepen en transacties, inclusief de inhoud van deze transacties.
De beschrijving is infrastructuur-onafhankelijk.
===Informatie===
De informatie-elementen die van toepassing zijn, zijn gedefinieerd in [https://decor.nictiz.nl/art-decor/decor-scenarios--eafspraken-?id=2.16.840.1.113883.2.4.3.11.60.61.4.3&effectiveDate=2017-10-10T14%3A19%3A43&datasetId=2.16.840.1.113883.2.4.3.11.60.61.1.1&datasetEffectiveDate=2017-08-01T14%3A56%3A38&conceptId=2.16.840.1.113883.2.4.3.11.60.61.2.1&conceptEffectiveDate=2017-08-01T14%3A56%3A38&language=nl-NL&scenariotree=true ART-DECOR eAfspraak].
Het verhaal van de 'patient journey' van Thomas vindt u [https://www.nictiz.nl/wp-content/uploads/2018/05/Casus_Thomas_van_Beek_MedMij.pdf hier].
Hieronder een voor Thomas relevante situatie waarbij het wijzigen van afspraken een rol speelt.
<blockquote>In de loop van december krijgt Thomas een buitenkansje. Een aantal van zijn vrienden gaan met skivakantie van zaterdag 5 t/m 12 januari en er is een plekje vrijgekomen. Voor een zacht prijsje kan hij mee. Daar heeft hij veel zin in!
Thomas zet de skivakantie ‘s avonds laat in zijn agenda en ziet dat dit conflicteert met zijn controle-afspraak in het Noorderziekenhuis op 10 januari. Hij moet die afspraak gaan verzetten. Het is 23:15 en dus te laat om het ziekenhuis hiervoor direct te bellen.
Via zijn PGO kijkt hij daarom naar beschikbare tijden in de derde week van januari. Er blijkt gelukkig nog een gaatje te zijn op vrijdag 19 januari om 11:30 – 12:30. Het verzoek om te wijzigen gaat via zijn PGO naar het ZIS, dat de ontvangst van het verzoek bevestigt. Bij raadpleging van de afspraken vanuit PGO, stelt XIS de nieuwe afspraak beschikbaar, alsmede de oorspronkelijke afspraak met status ‘ geannuleerd’.
</blockquote>
====Proces====
Het deel van het proces waar het hier om gaat betreft:
*Het systeem van een zorgaanbieder (XIS) stelt afspraken beschikbaar aan het systeem van een patiënt (PGO).
*Een persoonlijke gezondheidsomgeving kan voor een bepaalde periode én een bepaald type afspraak de beschikbare tijden ophalen uit het XIS. Dit betreft het raadplegen van beschikbare afspraak slots. Een XIS stelt deze beschikbaar.
*Een persoonlijke gezondheidsomgeving kan - op basis van beschikbare slots - een verzoek tot het wijzigen van een concrete afspraak doen aan het XIS. Een XIS kan een dergelijk afspraak wijzigingsverzoek behandelen en ontvangst van het verzoek bevestigen.
=====Preconditie=====
De patiënt heeft toestemming gegeven voor het elektronisch uitwisselen van informatie over afspraken tussen het betreffende XIS en de eigen persoonlijke gezondheidsomgeving.
De patiënt wil een afspraak wijzigen en de zorgaanbieder ondersteunt het wijzigen van afspraken.
=====Proces stappen=====
*Het systeem van de patiënt (PGO) vraagt om beschikbare afspraken bij een XIS.
*Het systeem van de zorgaanbieder (XIS) levert de afspraken op voor de patiënt.
*Patiënt gebruikt de persoonlijke gezondheidsomgeving om afspraken in te zien en er één te selecteren die hij wil wijzigen.
*Het systeem van de patiënt (PGO) vraagt om beschikbare slots voor een bepaald type afspraak in een bepaalde tijdsperiode bij een XIS.
*Het systeem van de zorgaanbieder (XIS) levert de beschikbare afspraak slots op basis van de filter criteria uit de persoonlijke gezondheidsomgeving.
*Patiënt gebruikt de persoonlijke gezondheidsomgeving om beschikbare slots in te zien en er één te selecteren.
*Het systeem van de patiënt (PGO) stuurt een verzoek om de bestaande afspraak te wijzigen.
*Het systeem van de zorgaanbieder (XIS) ontvangt het afspraak wijzigingsverzoek en geeft een technisch antwoord. Het antwoord kan positief of negatief zijn voor de wijziging.
Patiënt raadpleegt opnieuw de afspraken vanuit zijn PGO + XIS stelt de nieuwe afspraak beschikbaar, alsmede de oorspronkelijke afspraak met status ‘geannuleerd’.
=====Post conditie=====
Een persoonlijke gezondheidsomgeving heeft antwoord ontvangen van een XIS over een afspraak wijzigingsverzoek.
Bij een eventueel negatief antwoord van het XIS kan een patiënt ervoor kiezen het opnieuw proberen, bijvoorbeeld met een ander (opnieuw opgevraagd) slot.
Bij een positief antwoord is de afspraak gewijzigd en inzichtelijk in zowel XIS als PGO.
=== Systemen & Systeemrollen ===
Zowel zorgaanbieder als patiënt maken gebruik van een informatiesysteem:
* PGO (patiënt)
* XIS (zorgaanbieder)
Deze systemen hebben één of meer systeemrollen. Een systeemrol maakt het uitwisselen van bepaalde gegevens mogelijk. De kwalificatie van informatiesystemen vindt plaats op basis van systeemrollen.
=== Transacties, Transactiegroepen en systeemrollen===
Het uitwisselen van gegevens tussen de verschillende systeemrollen gebeurt op basis van transacties. Een transactiegroep is een verzameling van bij elkaar horende transacties (bijvoorbeeld een vraag- en antwoordbericht). Onderstaande tabel biedt een overzicht voor deze use case.
Onderstaande afbeelding toont bedrijfsrollen, activiteiten, systeemrollen, transacties en transactiegroep in samenhang.
[[Bestand:Use Case Diagram - Afspraak wijzigen-v2.png|Use case diagram afspraak wijzigen]]
<font size = "1">'''Use case diagram afspraak wijzigen</font>
=Functionaliteit=
=Functionaliteit=
Regel 736:
Regel 222:
=Release notes=
=Release notes=
In onderstaande tabel staan de wijzigingen voor deze informatiestandaard. Zie de [[MedMij:Vprepub/Ontwerpen#Release_Notes|Ontwerpen landingspagina]] voor wijzigingen die op alle informatiestandaarden van toepassing zijn.
In onderstaande tabel staan de wijzigingen voor deze informatiestandaard.
Deze pagina beschrijft de use case waarbij een patiënt afspraken kan raadplegen met behulp van een persoonlijke gezondheidsomgeving. Algemene informatie betreffende deze use case kan gevonden worden op deze pagina.
Doelgroep
De doelgroep voor deze pagina wijkt niet af van de algemene doelgroep van de MedMij functionele ontwerpen, die hier gevonden kan worden.
Kaders en uitgangspunten
Richtlijn
Conform specificaties genoemd in de algemene inleiding van de MedMij functionele ontwerpen.
Toelichting op de zorginformatiebouwstenen: eAfspraak versie maakt gebruik van zib publicatie 2017.
Infrastructuur
Geen nadere specificatie, anders dan genoemd in de algemene inleiding van de MedMij functionele ontwerpen.
Geografische reikwijdte
Geen nadere specificatie, anders dan genoemd in de algemene inleiding van de MedMij functionele ontwerpen.
Kwalificatie
Introductie
Op deze informatiestandaard is een Nictiz kwalificatie van toepassing. Kwalificatie vindt plaats per systeemrol.
Kwalificatiescripts en meer informatie over de kwalificatie is te vinden via de betreffende paragraaf op de kwalificatiepagina.
Inzicht in afspraken biedt patiënten overzicht en gebruiksgemak. Dit draagt bij aan meer grip op de eigen gezondheidsgegevens en daarmee ook meer regie over de eigen gezondheid.
Domein
Afspraken met zorggebruikers (patiënten / cliënten) in het domein van de zorg.
Context
Het gaat om het elektronisch en gestructureerd beschikbaar maken van afspraken vanuit een zorgaanbiederssysteem (XIS) naar een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO).
Deze pagina bevat (verwijzingen naar) beschrijvingen van:
informatie
bedrijfsrollen (actoren),
proces,
systemen,
systeemrollen,
transactiegroepen en transacties, inclusief de inhoud van deze transacties.
De beschrijving is infrastructuur-onafhankelijk.
Informatie
De informatie-elementen die van toepassing zijn. Specificaties zijn te vinden in de huidige publicatie van de dataset (status "actief", in ART-DECOR).
Raadplegen afspraak
Het raadplegen van een afspraak gaat van een specifieke patiënt naar een specifieke organisatie in de zorg (bijvoorbeeld een zorgaanbieder).
Verdere informatie-elementen in de vraag om afspraken zijn:
periode (startdatum - einddatum) waarin de afspraak plaats heeft gehad / heeft / zal hebben
Dit betreft dus de filtermogelijkheden (query parameters) in de vraag om afspraken.
Beschikbaarstellen afspraak
Beschikbaarheid van afspraken wordt verwacht vanaf het moment van implementatie van de gegevensdienst door het XIS. Afspraakhistorie van voor dit moment mag ook beschikbaar worden gesteld. De beschikbaarheidsduur is afhankelijk van het door de zorgverlener bepaalde beleid (zie ook beschikbaarheids- en ontvankelijkheidsvoorwaarde onder architectuur, processen en informatie van het MedMij Afsprakenstelsel).
Bedrijfsrollen
Deze use case kent twee bedrijfsrollen.
Bedrijfsrol
Activiteit
Patiënt
Wil afspraken raadplegen
Zorgaanbieder
Stelt afspraken beschikbaar
Bedrijfsrollen afspraak inzien
Onderstaande afbeelding toont de bedrijfsrollen en de activiteiten die zij uitvoeren.
Activiteitendiagram afspraak raadplegen
Procesbeschrijving
'Patient journey' - Thomas van Beek
Het verhaal van de 'patient journey' van Thomas vindt u hier.
Hieronder een aantal voor Thomas relevante situaties waarbij het raadplegen van afspraken een rol speelt.
Thomas heeft iedere drie maanden een controle in het ziekenhuis in verband met zijn Diabetes aandoening. De eerstkomende afspraak is op vrijdag 6 oktober 2017 om 10:30u met internist Janssen bij het Antonius Ziekenhuis in Rotterdam en duurt een uur. Het ziekenhuisinformatiesysteem heeft deze afspraak beschikbaar gemaakt voor de persoonlijke gezondheidsomgeving van Thomas. Thomas kan deze afspraak dan ook inzien via zijn persoonlijke gezondheidsomgeving.
Op 6 september belt de afdelingssecretaresse van het ziekenhuis. Zij heeft het verzoek aan Thomas of de afspraak verzet kan worden naar dinsdag 3 oktober om 16:00 uur. Dat komt hem prima uit, dus hij gaat akkoord. Het ziekenhuisinformatiesysteem maakt deze nieuwe afspraakinformatie beschikbaar voor de persoonlijke gezondheidsomgeving. Wanneer Thomas later die dag kijkt, ziet hij ook de bijgewerkte afspraakinformatie in zijn persoonlijke gezondheidsomgeving. Wel zo makkelijk, want hij was het eerder die dag vergeten op te schrijven.
Proces
Het stuk van het proces waar het in deze use case om gaat is:
Het systeem van een zorgaanbieder (XIS) stelt de afspraak beschikbaar aan het systeem van een patiënt (PGO).
Deze paragraaf vervolgt met een beschrijving van precondities, proces stappen, en post condities.
Preconditie
De patiënt heeft toestemming gegeven voor het elektronisch uitwisselen van afspraken tussen het betreffende XIS en de eigen persoonlijke gezondheidsomgeving.
De patiënt wil afspraken inzien en de zorgaanbieder stelt dit ook beschikbaar.
Een patiënt neemt steeds zelf het initiatief om zijn afspraken te raadplegen.
Proces stappen
Het systeem van de patiënt (PGO) vraagt om beschikbare afspraken bij een XIS.
Het systeem van de zorgaanbieder (XIS) levert de afspraken op voor de patiënt.
Patiënt gebruikt de persoonlijke gezondheidsomgeving om afspraken in te zien.
Post conditie
De patiënt heeft afspraken geraadpleegd via de persoonlijke gezondheidsomgeving.
Systemen & Systeemrollen
Zowel zorgaanbieder als patiënt maken gebruik van een informatiesysteem:
PGO (patiënt)
XIS (zorgaanbieder)
Deze systemen kennen ieder verschillende systeemrollen, die het uitwisselen van gegevens tussen deze systemen mogelijk maken. Hier gaat het om de afspraken van zorgaanbieder naar de patiënt.
Systeem
Naam systeemrol
Systeemrolcode
Omschrijving
PGO
AfspraakRaadplegend
EA--AFR-FHIR
Raadplegen afspraak bij zorgaanbieder
XIS
AfspraakBeschikbaarstellend
EA--AFB-FHIR
Beschikbaarstellen afspraak aan de patiënt
Zie ook onderstaande afbeelding.
Componenten diagram afspraak raadplegen
Transacties, Transactiegroepen en systeemrollen
Het uitwisselen van gegevens tussen de verschillende systeemrollen gebeurt op basis van transacties. Een transactiegroep is een verzameling van bij elkaar horende transacties (bijvoorbeeld een vraag- en antwoordbericht). Onderstaande tabel biedt een overzicht voor deze use case.
De tabellen met release notes per versie van de informatiestandaarden zijn opnieuw opgesteld zodat ze een completer beeld geven. De tabellen zijn daarnaast afgekapt op de laatste majorversie van de standaard.
In the technical design for eAfspraak, section "Actors involved", references to the CapabilityStatements have been added for both the client and the server. The table has also been expanded with descriptions of the actors.
The incorrect HTTP status code in the error handling example related to a syntactically incorrect request has been fixed. Moreover several typos and inconsistencies have been corrected on the 'Error handling examples' page.
Op Raadplegen kwalificatiescripts AllergieIntolerantie, PDF/A, eAfspraak, Zelfmetingen wordt nu toegelicht dat er in de kwalificatie geen extra raadpleging op patient wordt verwacht, wanneer in een scenario geen inhoudelijke gegevens beschikbaar zijn.
De git-repository's "Nictiz-STU3-testscripts" en "Nictiz-STU3-testscripts-src" zijn samengevoegd en verhuisd naar een nieuw repository met de naam "Nictiz-testscripts".
In het technische kwalificatiemateriaal zijn de Location-resources nu gekoppeld aan de Organization-resource van de hoofdorganisatie en heeft die Organization-resource nu adresgegevens. Missende profieldeclaraties zijn toegevoegd.
In the error handling examples on the FHIR IG, 'OperationOutcome.code' has been replaced by 'OperationOutcome.issue.code' in accordance with the FHIR specs.
Aan alle DVZA-testen voor succesvolle search operations op Touchstone is een assert toegevoegd die controleert of de self-link de gebruikte search parameters onderkent.
De assert die testte op aanwezigheid van .display of .text in elementen van type CodeableConcept ging er ten onrechte vanuit dat .text alleen aanwezig mag zijn als de gecodeerde waarde afwezig is. Dit is aangepast.
Op de kwalificatiewikipagina is explicieter aangegeven dat bij afwijkingen van het kwalificatiescript er een argumentatie noodzakelijk is dat vooraf moet worden gecommuniceerd.
In the profiles nl-core-address and nl-core-contactpoint, the Markdown notation for the tables has been changed to an actual table instead of a code block.
In the package manifests for all packages, the incorrect entry "web" has been changed to "url". This change pertains the packages for zib2017, Questionnaires, BgZ, Images and eAfspraak.
De generieke uitgangspunten van de systeemrol 'Sturen' is toegevoegd en de systeemrol 'Ontvangen' is uitgebreider beschreven op de kwalificatiepagina 2020.01.
In de gezamenlijke basis voor de Touchstone-testen zijn de MedMij-asserts uitgesplitst van de niet-MedMij-asserts. Hierdoor is de volgorde van asserts in veel Touchstone-testscripts veranderd.
Een aantal overlappende testen in de technische TestScripts van verschillende standaarden zijn generaliseerd naar een algemene basis. Sommige TestScripts voeren daardoor completere controles uit.
De aansluitpagina voor Touchstone is veralgemeniseerd zodat deze multi-inzetbaar. Op de MedMij-wikipagina staat nu deze algemene informatie samen met MedMij-specifieke informatie.
In de meest recente beoordelingsformulieren is de volledigheidsbeoordeling uitgebreid met specifiekere technische criteria. Tevens is de achterhaalde term '(pre)' van '(pre)kwalificatie' verwijderd uit de beoordelingsformulieren en wikipagina's.
Er is nu een pagina met informatie over het toepassen van herleidbaarheid in PGO en XIS. Hiernaar wordt naar verwezen vanuit het algemeen functioneel ontwerp en alle kwalificatiescripts voor de rollen raadplegen en ontvangen.
The references to the FHIR profiles for nl-core-practitionerrole and nl-core-location were missing on the eAfspraak FHIR IG, they have been added to the list of profiles.
De ontbrekende uitleg over het gebruik en invoeren van de variabele T-datum is toegevoegd aan de sectie Configureren simulator op de kwalificatiepagina.
All LoadResources scripts for the qualification materials are bundled per main folder (MedMij-20XX.0X-Test/Cert), leading to less overhead in the montly update cycle.
Op de kwalificatiepagina's van eAfspraak en Zelfmetingen is een downloadbaar overzicht geplaatst onder 'specifieke afspraken huisartssystemen'. Het overzicht bevat implementatie-advies vanuit OPEN/Legio en welke afwijkingen op het kwalificatiescenario zijn toegestaan voor DVZA/HIS combinaties.
In the qualification material of eAppointment we have added the ContactType at some resources. At Afspraak 3 we have changed the PatientInstructions to the right instructions of the Addendum.
De ART-DECOR publicatie toont, conform de informatiestandaard versie 2.0, nu alleen de transactiegroep "Raadplegen Afspraak". Op het functioneel ontwerp is de nieuwe link naar deze publicatie opgenomen.
Per informatiestandaard-versie van eAfspraak een eigen publicatie op ART-DECOR gemaakt. Op het functioneel ontwerp (wiki) is een iframe op genomen dat alleen de transactie beschikbaarstellen eAfspraak toont.
De verwachting dat het XIS afspraken beschikbaar stelt vanaf het moment van implementatie, als toelichting ingevoegd op het functioneel ontwerp van eAfspraak (par. 2.1.4.2).
In the eAfspraak Appointment profile, the mapping on Appointment.description is corrected. Also clarification has been added to Appointment.indication and Appointment.reason.