MedMij:Vdraft kw-MP-9.0.7-MGB-FHIR-TA: verschil tussen versies
Regel 92: | Regel 92: | ||
|} | |} | ||
+ | |||
+ | == Scenario's == | ||
+ | {| class="wikitable" | ||
+ | |-style="background-color: #1F497D;; color: white; text-align:left;" | ||
+ | | Scenario|| Beschrijving | ||
+ | |-style="vertical-align:top;|style="background-color: white;" | ||
+ | |3.1 ||Patiënt met een medicamenteuze behandeling met 2 of meer toedieningsafspraken: een gewijzigde medicamenteuze behandeling met ook een reden voor de wijziging (reden afspraak) | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | = Stop-toedieningsafspraken = | ||
+ | == Doel en verwacht resultaat == | ||
+ | {| class="wikitable" | ||
+ | |-style="background-color: #1F497D;; color: white; text-align:left;" | ||
+ | | Doel|| Verwacht resultaat | ||
+ | |-style="vertical-align:top;|style="background-color: white;" | ||
+ | |Aantonen dat het systeem correct omgaat met stoptoedieningsafspraken || | ||
+ | Het systeem toont ontvangen informatie juist aan de eindgebruiker. Een toedieningsafspraak die lang geleden gestopt is, hoeft niet ‘standaard’ getoond te worden. Wel kan de gebruiker deze vinden als die zelf ‘op zoek’ gaat, | ||
+ | bijvoorbeeld door aanvullend te filteren op een periode lang(er) terug. | ||
+ | |-style="vertical-align:top; style="background-color: white;" | ||
+ | |Aantonen dat het systeem correct omgaat met technische stop-toedieningsafspraken als onderdeel van een wijziging (al getest in scenario 2.1) | ||
+ | || Het systeem toont ontvangen informatie juist aan de eindgebruiker: als een wijziging. De technische stoptoedieningsafspraak wordt niet als zodanig getoond aan de eindgebruiker | ||
+ | |-style="vertical-align:top; style="background-color: white;" | ||
+ | | Aantonen dat het systeem correct omgaat met ‘tijdelijk onderbreken’ toedieningsafspraken || | ||
+ | Het systeem toont ontvangen informatie juist aan de eindgebruiker: het onderscheid tussen definitief staken en tijdelijk onderbreken moet duidelijk zijn. Tijdelijk onderbreken toedieningsafspraken (die niet daarna definitief gestopt zijn) blijven actueel. | ||
+ | |||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | == Scenario's == |
Versie van 19 jun 2019 13:20
Inleiding
Dit document beschrijft het te doorlopen script bij kwalificatie voor de systeemrol:
- medicatiegegevens raadplegend systeem - toedieningsafspraak
De doelgroep van dit document is de leverancier die wil kwalificeren. De kwalificatie wordt uitgevoerd met de Nictiz kwalificatiesimulator. Deze kwalificatiesimulator kan berichten verzenden en ontvangen.
Algemene voorwaarden voor kwalificatie
Een leverancier kan starten met een kwalificatie, als hij voldoet aan onderstaande voorwaarden:
- Kennis over de te gebruiken infrastructuur of het netwerk waarover uitgewisseld wordt en de toegang daartoe, inclusief authenticatie/autorisatie et cetera.
- Kennis en begrip van de Informatiestandaard Medicatieproces 9.
- Kennis en begrip, en het naleven van de aandachtspunten zoals beschreven in ‘[Addenda_Kwalificatiescript_Raadplegen_toedieningsafspraak]’
- De kwalificatiedocumentatie bevat de gegevens die de kwalificerende partij zelf invoert. Onjuist ingevoerde gegevens (ook tijd/datum et cetera) leiden tot vertraging en kunnen blokkerend zijn voor het kwalificatieproces.
- Inhoudelijke informatie, beschreven in de informatiestandaard, moet altijd toegankelijk zijn voor de eindgebruiker. De leverancier levert voor deze informatie schermafdrukken op voor controle.
- Deze kwalificatie toetst geen infrastructurele eisen.
Uit te voeren stappen
Voer voor ieder scenario de volgende stappen uit:
- Stuur een ‘raadplegen medicatiegegevens’ bericht met filtercriteria ‘Type = toedieningsafspraak’, voor de persoon genoemd in Persoonsgegevens. Sommige scenario’s geven aanvullende filtercriteria aan.
- De kwalificatiesimulator antwoordt met een ‘beschikbaarstellen medicatiegegevens’ bericht. De gegevens in dit bericht vindt u in [Addenda_ Kwalificatiescript_Raadplegen_toedieningsafspraak].
- Ontvang en verwerk de toedieningsafspraken in het systeem.
- Maak schermafdrukken van het systeem met de gegevens uit toedieningsafspraken, en leg deze vast in het document 6_Kwalificatiemateriaal_Leverancier_Kwalificatiescript_Raadplegen_toedieningsafspraak.
Op te leveren materialen
De op te leveren materialen bestaan voor alle scenario’s uit:
- de technische uitgaande berichten én
- schermafdrukken.
De schermafdrukken moeten duidelijk maken dat de toedieningsafspraken juist getoond worden aan de eindgebruiker.
Leeswijzer
Ieder navolgend hoofdstuk beschrijft een set scenario’s met steeds dezelfde paragraafindeling:
- Doel en verwacht resultaat,
- Uit te voeren stappen,
- Scenario’s.
Basis: raadplegen, tonen, filtercriteria
Doel en verwacht resultaat
Doel | Verwacht resultaat |
Aantonen dat het systeem toedieningsafspraken op basis van verschillende filtermogelijkheden kan raadplegen (alle scenario’s) |
Het systeem genereert technisch correcte berichten met inhoudelijk correcte parameters. |
Aantonen dat het systeem de ontvangen informatie juist toont (alle scenario's) |
Het systeem toont ontvangen informatie juist aan de eindgebruiker. |
Aantonen dat het systeem kan omgaan met een bericht waarin geen toedieningsafspraak is opgenomen (scenario 1.10). |
Het systeem ontvangt en toont het (gebrek aan)resultaat. |
Scenario’s
Scenario | Beschrijving |
2.1 | Alle toedieningsafspraken van de patiënt, zonder aanvullende filter criteria. |
2.2 | Specifieke toedieningsafspraken met hun identificaties als filter |
2.3 | Toedieningsafspraken met een filter op meerdere product codes |
2.4 | Toedieningsafspraken met een filter op gebruiksperiode – ingangsdatum |
2.5 | Toedieningsafspraken met een filter op gebruiksperiode – einddatum |
2.6 | Toedieningsafspraken met een filter op gebruiksperiode – ingangsdatum én einddatum |
2.7 | Een specifieke toedieningsafspraak met één identificatie als filter |
2.8 | Toedieningsafspraken met een specifieke medicamenteuze behandeling als filter |
2.9 | Toedieningsafspraken met een filter op één product code. |
2.10 | Een patiënt zonder toedieningsafspraken. |
Medicamenteuze behandeling
Doel en verwacht resultaat
Doel | Verwacht resultaat |
Aantonen dat het systeem kan omgaan met een antwoord met daarin meer dan één toedieningsafspraak- ieder in een eigen medicamenteuze behandeling (al getest in scenario 1.1). |
Het systeem toont ontvangen informatie juist aan de eindgebruiker. |
Aantonen dat het systeem kan omgaan met verschillende toedieningsafspraken in dezelfde medicamenteuze behandeling, en deze in samenhang kan tonen (scenario 2.1). |
Het systeem toont ontvangen informatie juist aan de eindgebruiker. |
Scenario's
Scenario | Beschrijving |
3.1 | Patiënt met een medicamenteuze behandeling met 2 of meer toedieningsafspraken: een gewijzigde medicamenteuze behandeling met ook een reden voor de wijziging (reden afspraak) |
Stop-toedieningsafspraken
Doel en verwacht resultaat
Doel | Verwacht resultaat |
Aantonen dat het systeem correct omgaat met stoptoedieningsafspraken |
Het systeem toont ontvangen informatie juist aan de eindgebruiker. Een toedieningsafspraak die lang geleden gestopt is, hoeft niet ‘standaard’ getoond te worden. Wel kan de gebruiker deze vinden als die zelf ‘op zoek’ gaat, bijvoorbeeld door aanvullend te filteren op een periode lang(er) terug. |
Aantonen dat het systeem correct omgaat met technische stop-toedieningsafspraken als onderdeel van een wijziging (al getest in scenario 2.1) | Het systeem toont ontvangen informatie juist aan de eindgebruiker: als een wijziging. De technische stoptoedieningsafspraak wordt niet als zodanig getoond aan de eindgebruiker |
Aantonen dat het systeem correct omgaat met ‘tijdelijk onderbreken’ toedieningsafspraken |
Het systeem toont ontvangen informatie juist aan de eindgebruiker: het onderscheid tussen definitief staken en tijdelijk onderbreken moet duidelijk zijn. Tijdelijk onderbreken toedieningsafspraken (die niet daarna definitief gestopt zijn) blijven actueel. |