Gebz:V3.2 Ontwerpen: verschil tussen versies

Uit informatiestandaarden
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Regel 1: Regel 1:
 +
'''<De pagina is in bewerking (21-01-2021)>'''
 +
 
= 1 Inleiding =
 
= 1 Inleiding =
  

Versie van 21 jan 2021 12:44

<De pagina is in bewerking (21-01-2021)>

1 Inleiding

1.1 Algemeen

Deze pagina beschrijft het functioneel ontwerp voor de informatiestandaard PWD versie 3.2. Het beschrijft voor alle scenario's (in dit document use cases genoemd) uit de informatiestandaard de transacties, transactiegroepen, de systemen, de systeemrollen en de bedrijfsrollen van zorgverleners of patiënten. Daarvoor worden de eisen gegeven voor het sturen of ontvangen van gegevens. In hoofdstuk 2 wordt verder ingegaan op wat een use case inhoudt. Per use case zijn de nadere details beschreven. Voor meer informatie over informatiestandaarden en hoe deze worden ontwikkeld, zie de Nictiz webpagina voor informatiestandaarden. Voor de verklaring van de begrippen die voorkomen in het functioneel ontwerp wordt verwezen naar het begrippenoverzicht op de Nictiz website.

1.2 Doelgroep

De doelgroepen van dit functionele ontwerp zijn:

  • Zorgverleners en medewerkers (gebruikers) in de geboortezorg die het PWD gebruiken.
  • Zorgaanbieders in de perinatale zorgketen.
  • XIS-leveranciers van zowel zorgverleners/ zorgaanbieders en patient/ PGO.
  • Koepelorganisaties van zorginstellingen, beroepsverenigingen van zorgverleners en belangenverenigingen van cliënten.
  • Implementers, projectleiders, architecten etc.

2 Kaders & uitgangspunten

2.1 Richtlijn en proces

2.2 Reikwijdte Informatiestandaard

De reikwijdte van de informatiestandaard beslaat de functionele beschrijvingen en de dataset voor alle gegevensuitwisselingen binnen één of meerdere zorgprocessen in de geboortezorg.

2.3 Infrastructuur

2.4 Kwalificatie

Op basis van dit FO en de daarbij behorende dataset wordt een kwalificatiescript opgesteld. Het opstellen van kwalificatiescripts valt buiten de scope van dit FO. Voor meer informatie zie de websitepagina over Nictiz kwalificaties

3 Use case(s)

Een use case is een specifieke beschrijving van een praktijksituatie in de geboortezorg waarbij voor een concrete situatie het uitwisselen van informatie wordt beschreven aan de hand van actoren (mensen, systemen) en transacties (welke informatie wordt wanneer uitgewisseld). Een use case is een verbijzondering van een specifiek onderdeel van het zorgproces in de geboortezorg. De PWD informatiestandaard bestaat uit meerdere use cases. Iedere use case koppelt met een scenario in ART-DECOR. Wanneer verschillende use cases gebruik maken van hetzelfde scenario kan een andere indeling gewenst zijn, bijvoorbeeld op basis van proces. In dit FO wordt elke use case geanalyseerd en uitgewerkt.

3.1 Algemeen

In de geboortezorg is sprake van meerdere use cases. Deze use cases zijn afgestemd met de gebruikers zowel cliënten als zorgverleners. Een samenvatting van de use cases wordt getoond in onderstaand figuur. <figuur nog invoegen>

3.2 Use case X

3.2.1 Doel en Relevantie

3.2.2 Proces en Context (pre- en postproces)

3.2.2.1 Preproces

3.2.2.2 Proces

3.2.2.3 Postproces

3.3 Bedrijfsrollen en UML activity diagram

3.4 Informatieoverdracht

3.4.1 Systemen & Systeemrollen

3.4.2 Transacties & Transactiegroepen

3.4.3 Samenhang bedrijfsrollen, activiteiten, transacties, systeemrollen en transactiegroepen

4 Aanvullende informatie

In dit deel van het FO wordt een opsomming gegeven van de zorginformatiemodellen, zibs, die in de dataset worden gebruikt. Een belangrijke afspraak is dat zibs uit publicatie 2017 worden gebruikt, omdat bij start van ontwikkeling van de dataset dit de vingerende dataset was en er hiervoor FHIR profielen zijn ontwikkeld. Echter, in publicatie 2020 zijn zibs of waardelijsten beschikbaar die mede gebaseerd zijn op commentaar uit de Expertgroep Eenheid van Taal geboortezorg. Een aantal van deze zibs worden gebruikt in dataset 3.2. Bij een zib zal een beschrijving worden gegeven hoe de zib moet worden gebruikt in de systemen en uit welke publicatie de zib en/of waardelijsten komen.

4.1 Aanwijzingen / eisen voor functionaliteit van systemen per zib

Hieronder een overzicht van zibs die in de dataset versie 3.2 worden gebruikt. Per zib wordt een beschrijving gegeven hoe deze in de geboortezorg gebruikt wordt en welke functionele eisen aan de systemen worden gesteld. De indeling van de zibs publicaties wordt voor het overzicht gebruikt.

Gegevensmodel/zib Publicatie Functionele eis Functioneel
Betaler 2017 Gegevens over betaler zijn nieuw in de geboortezorg dataset 3.2. Het is geïntroduceerd door de kraamzorg, maar relevant voor alle partijen in de geboortezorg.
  1. Functionele eis: Zorgverleners moeten deze gegevens in hun systemen vast kunnen leggen waarna desgewenst deze gegevens gedeeld kunnen worden in de keten geboortezorg.

Noot: Het is voor te stellen dat werkprocessen in de diverse betrokken zorginstellingen verschillend zijn, waardoor gegevens met betrekking tot betaler verschillend kan worden verwerkt.

zib Betaler
Contact 2017
Contactpersoon 2017 In de geboortezorg is de partner van de vrouw een contactpersoon.

Bij relatie kan de zorgverlener aangeven of het bijvoorbeeld gaat om partner van de vrouw of echtgenoot van de vrouw. Bij rol kan dan worden aangegeven dat het gaat om eerste contactpersoon. De waardelijsten bij Relatie en Rol worden gebruikt, maar niet elke waarde is relevant in de geboortezorg.

zib Contactpersoon
Patient 2017 In de geboortezorg wordt de zib gebruikt voor het vastleggen van gegevens van de vrouw/ zwangere en van het kind. Er is nog discussie over het gebruik van

de zib voor een foetusdossier. Aan de zib is het element Rangnummer toegevoegd ten behoeve van het gebruik van de zib voor vastleggen van gegevens van het kind. Functionele eisen:

  1. De zorgverlener moet gegevens van de vrouw volgens de zib Patiënt kunnen vastleggen in het systeem.
  2. De zorgverlener moet gegevens van het geboren kind of kinderen volgens de zib Patiënt kunnen vastleggen in het systeem.
  3. Als bij het geboren kind de Meerlingindicator Ja is, dan moet het systeem de mogelijkheid bieden om het Rangnummer vast te leggen.
  4. Het systeem kan, indien gewenst naast de BSN als Identificatienummer ook andere identificatienummers vastleggen. Zie dataset 3.2, relatie met elementen in dataset 2.3.
  5. Het systeem moet bij gebruik van geslacht bij de vrouw default het antwoord 'F Vrouw' vastleggen.
  6. Het systeem kan bij gebruik van geslacht voor het geboren kind het antwoord 'UN Ongedifferentieerd' vastleggen en na medisch onderzoek het uiteindelijke vastgestelde geslacht nogmaals vastleggen.
zib Patiënt
Zorgverlener 2017 Indien een identificatienummer als UZI of AGB nummer wordt meegegeven, moeten naam en nummer overeenkomen. Ook de rol die de zorgverlener in het zorgproces vervult, kan worden vastgelegd. Dit kan bijvoorbeeld hoofdbehandelaar of verwijzer zijn. Zie handreiking van de KNMG Handreiking verantwoordelijkheidsverdeling.

NOOT: de waardelijst voor ZorgverlenersRol, OID 2.16.840.1.113883.2.4.3.11.60.40.2.17.1.5, is de nieuwe versie van de waardelijst gebruikt die al in prepublicatie 2019 staat.

Het element Specialisme is het Medisch specialisme van de zorgverlener. Het betreft hierbij de erkende medische specialismen zoals vermeld in de wet BIG. Bijvoorbeeld huisarts of cardioloog. Voor de geboortezorg is dit wat opgerekt en een domeinspecifieke waardelijst, ZorgverlenerType_32, gemaakt. Deze waardelijst bestaat uit specialismen die ook in UZI en AGB codelijsten staan aangevuld met concepten en coderingen uit Snomed CT. Deze waardelijst is bedoel voor gegevensuitwisseling in de keten geboortezorg. Voor uitwisseling met domeinen buiten de geboortezorg voldoen de coderingen uit UZI- en AGB codelijsten. Functionele eisen zijn:

  1. Het EPD systeem moet een zodanige functionaliteit aan de zorgverlener bieden waardoor zorgverleners makkelijk een zorgverlener kan vinden, kiezen en vastleggen.Hiervoor kan een lijst met zorgverleners gebruiken waarmee wordt samengewerkt zodat de zorgverlener makkelijker een zorgverlener kan invullen. Er kan ook een sociale kaart worden gebruikt waardoor zorgverleners voor de zorgverlener makkelijker te vinden zijn.
  2. Het EPD systeem moet een ZorgverlenerIdentieficatienummer automatisch invullen als de ZorgverlenerNaam wordt vastgelegd. Als een keuze uit een lijst van zorgverleners wordt gemaakt dan worden alle gegevens van deze zorgverlener automatisch ingevuld.
  3. Een zorgverlener kan ook zelf een ZorgverlenerNaam invullen waarna het systeem automatisch de rest van de gegevens vastlegd, waaronder het ZorgverlenerIdentificatienummer.
zib Zorgverlener
Zorgaanbieder 2017 Voorbeelden zijn: verloskundepraktijk, ziekenhuis, kraamzorg organisatie, huisartsenpraktijk.
  1. Het EPD systeem moet een zodanige functionaliteit aan de zorgverlener bieden waardoor zorgverleners makkelijk een zorgaanbieder kan vinden, kiezen en vastleggen. Hiervoor kan een lijst met zorgaanbieders gebruiken waarmee wordt samengewerkt zodat de zorgverlener makkelijker een zorgaanbieder kan invullen. Er kan ook een sociale kaart worden gebruikt waardoor zorgaanbieders voor de zorgverlener makkelijker te vinden zijn.
  2. Het EPD systeem moet een ZorgaanbiederIdentieficatienummer automatisch invullen als de OrganisatieNaam wordt vastgelegd.
  3. Als een keuze uit een lijst van zorgaanbieders wordt gemaakt dan worden alle gegevens van deze zorgaanbieder automatisch in het EPD systeem ingevuld. Een zorgverlener kan ook zelf een OrganisatieNaam invullen waarna het systeem automatisch de rest van de gegevens vastlegd, waaronder het ZorgaabiederIdentificatienummer.
zib Zorgaanbieder
Informed Consent kandidaat zib De bouwsteen Informed consent specificeert de gegevens voor de geïnformeerde toestemming van de patiënt. Deze bouwsteen is als kandidaat zib ingediend bij het zib-centrum. De bouwsteen kan gebruikt worden om de toestemming van de vrouw vast te leggen voor zowel de primaire zorgverlening als de aanlevering van gegevens naar Perined en het RIVM. De publicatie Consent is hierbij als bron gebruikt.

NOOT: er is een landelijke ontwikkeling voor online toestemmingsvoorziening. Deze is echter nog niet breed in de gezondheidszorg geïmplementeerd. Daarom de bouwsteen Informed consent.

Patiëntbespreking 2020 In de geboortezorg zijn het MDO en het POP de meest gebruikte vormen van patiëntbespreking. zib Patiëntbespreking
Zorgepisode 2020 De toepassing van de zorgepisode in de geboortezorg wordt toegelicht in de publicatie 'Zandkasteel, of zandbak? Whitepaper Zorgepisodes Geboortezorg'. <url nog toevoegen'. Figuur 6 geeft een visuele weergave van het gebruik van zorgepisode in de geboortezorg. zib Zorgepisode
Zorgteam 2020 Aan de groep gegevens ZorgTeamLid is de subbouwsteen Tijdsinterval toegevoegd. Aan het zorgteam in de geboortezorg kan een tijdelijk lid worden toegevoegd waarbij met behulp van het tijdsinterval kan worden aangegeven wanneer dit lid onderdeel was van het zorgteam. zib Zorgteam
Behandelaanwijzing 2017 In de geboortezorg gaat het om het element Behandeling. In deel Vrouw in de dataset gaat het mn om de waarde 'Toediening van een bloedproduct'. Het si voor te stellen dat het voor kan komen dat voor de vrouw ook andere waarden relevant kunnen zijn afhankelijk van de toestand van de vrouw. Dit zal dan het geval zijn bij opname in het ziekenhuis. zib Behandelaanwijzing
Verrichting 2017 De zib wordt meerdere keren in de dataset gebruikt, in verschillende context. Voor elke context is een waardelijst gemaakt, bijvoorbeeld VerrichtingType_Zwangerschap. Bij elke waardelijst gaat het om een deelverzameling van Snomed CT in het algemeen en in het bijzonder de ReferentieSet 146481000146103 |Dutch obstetric procedures simple reference set (metadata)|. Deze referentieset zal maart 2021 in de publicatie van Snomed CT zitten.

In de zib zit een element 'Indicatie' welke verwijst naar de zib Probleem. In de dataset is hier steeds verwezen naar de zib Probleem gebruikt in de dezelfde context als de zib Verrichting. Bijvoorbeeld, dez ib Verrichting wordt gebruikt in het deel Zwangerschap. Bij indicatie wordt verwezen naar zib Probleem in eveneens het deel Zwangerschap.

zib Verrichting
Alert 2017 zib Alert
AllergieIntolerantie 2017 zib AllergieIntolerantie
Blaasfunctie 2017 zib Blaasfunctie
Darmfunctie 2017 zib Darmfunctie
Probleem 2017 zib Probleem
VoedingspatroonZuigeling 2017 zib VoedingspatroonZuigeling
Wond 2017 zib Wond
Zwangerschap 2020 zib Zwangerschap
MedicatieGebruik 2017 zib MedicatieGebruik
Bloeddruk 2017 zib Bloeddruk
Hartfrequentie 2017 zib Hartfrequentie
LaboratoriumUitslag 2017 zib LaboratoriumUitslag
Lichaamsgewicht 2017 zib Lichaamsgewicht
Lichaamslengte 2017 zib Lichaamslengte
Lichaamstemperatuur 2017 zib Lichaamstemperatuur
Polsfrequentie 2017 zib Polsfrequentie
Schedelomvang 2017 zib Schedelomvang
Alcoholgebruik 2017 zib AlcoholGebruik
Burgelijke staat 2017 zib BurgelijkeStaat
Drugsgebruik 2017 zib DrugsGebruik
Familieanamnese 2017 zib Familieanamnese
Gezinssituatie 2017 zib Gezinssituatie
Gezinssituaite van kind 2017 zib GezinssituatieKind
Nationaliteit 2017 zib Nationaliteit
Opleiding 2017 zib Opleiding
Paticipatie in Maatschappij 2017 zib ParticipatieInMaatschappij
Taalvaardigheid vrouw en gezin 2017 zib Taalvaardigheid
TabakGebruik 2017 zib TabakGebruik
Woonsituatie 2017 zib Woonsituatie
Apgar score 2017 zib ApgarScore
Conditie kraamvrouw 2017 zib BarthelIndex
Adresgegevens 2017 sub zib Adresgegevens
Contactgegevens 2017 subzib Contactgegevens
FarmaceutischProduct 2017 subzib FarmaceutischProduct
Naamgegevens 2017 subzib Naamgegevens
Tijdsinterval 2017 subzib Tijdsinterval
Anatomische locatie 2020 subzib AnatomischeLocatie
Metingen 2020 blauwdrukzib Meting
Observaties kandidaat zib


Aanvullende algemene functionele eisen:

4.2 Verantwoordelijkheden voor informatie

4.3 Afschermen van gegevens

5 Referenties

6 Release notes