kwalificatie:Kwalificatieomgeving: verschil tussen versies
(12 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 41: | Regel 41: | ||
Hier staat de startdatum van de kwalificatie als ook de deadline voor het inleveren van het CCG | Hier staat de startdatum van de kwalificatie als ook de deadline voor het inleveren van het CCG | ||
document. | document. | ||
+ | |||
+ | ==Kanban== | ||
+ | [[Bestand:Kwalificatieomgeving_Kanban.jpg|link= |Data Kwalificatieomgeving]] | ||
+ | |||
+ | In de linker balk ziet u de optie voor een Kanban-weergave van het kwalificatieticket. Hier ziet u een alternatieve weergave van openstaande tickets, waarbij in de kolom 'Wacht op Specialist' subtaken staan die wachten op reactie vanuit Nictiz. De kolom 'Wacht op Leverancier' wacht op uw respons. | ||
+ | |||
+ | ==Subtaken== | ||
+ | [[Bestand:Kwalificatieomgeving Subtaken.jpg|link= |Data Kwalificatieomgeving]] | ||
+ | |||
+ | Alle relevante informatie wordt als subtaak gelogd in het kwalificatieticket. U ziet hier alle subtaken, wat daarvan de status is en welke uw aandacht nodig hebben. U kunt door te klikken op een subtaak naar het betreffende ticket gaan om aldaar een respons te geven. Daarnaast kunt u hier ook zelf vragen stellen of een nieuwe technische aanlevering doen, door te klikken op het plusje (rechtsboven in de afbeelding). | ||
+ | |||
+ | Als leverancier zijn er twee subtaken die u mogelijk zelf wilt aanmaken: Opmerking of Vraag en Nieuwe Touchstone Aanlevering. De overige taken worden door Nictiz aangemaakt. De workflows hebben meestal dezelfde statussen. Namelijk iets ‘Wacht op de leverancier’ of iets ‘Wacht op Specialist’. Om deze status te bereiken drukt u in de subtaak boven op de taak/actie meest passend bij de huidige situatie. De juiste persoon wordt automatisch toegewezen. | ||
+ | |||
+ | ==Type subtaken== | ||
+ | Hieronder volgt een korte opsomming van alle specifieke subtaken die beschikbaar zijn. | ||
+ | |||
+ | ===Aanleverformat=== | ||
+ | In deze subtaak is een aanleverformat klaargezet ter download. Dit kunt u invullen en vervolgens heruploaden in dit ticket. Druk vervolgens op '''aanleveren'''. Vul in het scherm de informatie onder '''‘Invullen Leverancier’''' in. De specialist zal vervolgens tijdens de kwalificatie de aanlevering beoordelen en mogelijk extra informatie vragen. | ||
+ | |||
+ | ===Beoordeling=== | ||
+ | Voor de eerste beoordeling worden er afhankelijk van use case één of twee Beoordelingstickets gemaakt (functioneel en technisch). U hoeft hier '''geen''' acties uit te voeren. Alle bevindingen zijn na afronding beschikbaar in de kwalificatieomgeving. De beoordeling verloopt hierna via de bevindingen tickets (of u bent direct gekwalificeerd). | ||
+ | |||
+ | ===Bevindingen === | ||
+ | Met deze subtaak worden de kwalificatie bevindingen gelogd. Hierin kunt u reageren door op '''Reactie voor Specialist''' te drukken. Al deze bevindingen moeten zijn afgerond om de kwalificatie te behalen. Voor functionele bevindingen kunt u in dit ticket nieuwe aanleveringen doen. | ||
+ | |||
+ | ===Conformiteitscheck Gegevensdienst=== | ||
+ | In dit ticket is een SharePoint link naar het CCG-document geplaatst. Vul deze tijdig in en laat het weten door op ‘Ingevuld’ te drukken. Maak voor vragen over de CCG een Opmerking of vraag’ subtaak aan. Wanneer het ticket de status ‘CCG goedgekeurd’ heeft is de beoordeling afgerond. | ||
+ | |||
+ | ===Gemaakte Afspraak=== | ||
+ | Binnen dit ticket kunnen afspraken worden geborgd . Dit ticket bevat de afspraak en de afspraakhouders. Druk op '''‘Controle Leverancier’''' als aanscherping nodig is. | ||
+ | |||
+ | ===Nieuwe Touchstone Aanlevering=== | ||
+ | Nieuwe Touchstone-executies levert u aan via deze subtaak. Bij aanmaak linkt u alle bevindingen die zijn verholpen met de nieuwe aanlevering. Dit doet u door bij ‘Issue’ de tickets op te zoeken. | ||
+ | De nieuwe executie wordt automatisch in alle tickets geplaats en toegewezen aan de technische beoordelaar. De subtaak zelf wordt gesloten. | ||
+ | |||
+ | ===Opmerking of vraag=== | ||
+ | Hier kunt u een vraag stellen aan Nictiz, of een vraag van ons ontvangen. De juiste persoon wordt automatisch toegewezen na het invullen. Bij antwoord kunt u kiezen om verder te '''beantwoorden''', zodat het ticket terug gaat naar de specialist. '''Issue sluiten''', rond de discussie af waarmee het ticket sluit. '''Verwerkt in CCG''', als n.a.v. de discussie er een aanpassing is geplaatst in het CCG en geen verdere discussie nodig is. Informatiestandaard-specifieke vragen of vragen omtrent FHIR kunnen gesteld worden op het project [https://bits.nictiz.nl/projects/MM/ ‘MedMij standaarden’]. | ||
+ | |||
+ | ==Procesflow Beoordeling== | ||
+ | Voor de functionele beoordeling geldt dat in een ‘bevindingen' ticket losse screenshots aangeleverd kunnen worden waarin de bevinding functioneel opgelost is. Als al deze bevindingen individueel opgelost zijn, is de beoordeling succesvol afgerond. Het is dus niet nodig om aan het eind nog een volledige aanlevering te doen ter controle. | ||
+ | |||
+ | Voor de technische beoordeling geldt dat bij de eerste aanlevering een volledige controle plaatsvindt, waarna de technische specialist alle technische bevindingen in de kwalificatieomgeving logt. De opvolgende we(e)k(en) zal de leverancier in deze tickets commentaar/voorgestelde oplossingen plaatsen. De leverancier dient zoveel mogelijk bevindingen op te lossen per nieuwe Touchstone executie. Het is de bedoeling dat de leverancier een nieuwe Touchstone executie aanlevert via de daarvoor ontwikkelde subtaak ‘Nieuwe Touchstone aanlevering’, waarna de tickets die daarmee opgelost zijn automatisch op de status ‘wacht op specialist’ komen te staan, en de nieuwe Touchstonelink zichtbaar is in het kapstokticket. Enkel de tickets die vermeld zijn in het Nieuwe Touchstone Aanlevering ticket worden vervolgens gecontroleerd. Als alle tickets op de status ‘afgerond’ staan, wordt de laatst aangeleverde Touchstone executie nogmaals in zijn geheel gecontroleerd op correctheid. Is dit niet correct, dan worden nieuwe bevindingen aangemaakt door de specialist waarna het proces doorgaat totdat er een correcte ‘final run’ is. | ||
=Changelog= | =Changelog= | ||
Hier ziet u onze laatste wijzigingen. Vanwege de recentelijke introductie van de kwalificatieomgeving is de verwachting dat wij, naar aanleiding van interne en externe feedback, aanpassingen gaan maken aan de kwalificatieomgeving. Het doel is om deze omgeving zo intuïtief en gebruiksvriendelijk te maken voor alle gebruikers. Om te voorkomen dat er wijzigingen worden doorgevoerd waar een gebruiker geen zicht op heeft wordt op deze pagina bijgehouden welke wijzigingen er worden gemaakt aan de omgeving die een impact kunnen hebben op uw werkwijze. | Hier ziet u onze laatste wijzigingen. Vanwege de recentelijke introductie van de kwalificatieomgeving is de verwachting dat wij, naar aanleiding van interne en externe feedback, aanpassingen gaan maken aan de kwalificatieomgeving. Het doel is om deze omgeving zo intuïtief en gebruiksvriendelijk te maken voor alle gebruikers. Om te voorkomen dat er wijzigingen worden doorgevoerd waar een gebruiker geen zicht op heeft wordt op deze pagina bijgehouden welke wijzigingen er worden gemaakt aan de omgeving die een impact kunnen hebben op uw werkwijze. | ||
− | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" |
Huidige versie van 2 dec 2022 om 10:28
1 Inleiding
1.1 Algemeen
Welkom op de informatiepagina voor de Kwalificatieomgevingen in Bits. Om het kwalificatietraject voor alle betrokkenen te optimaliseren is de nieuwe werkwijze ‘Kwalificatieomgeving’ geïmplementeerd. Hierbij worden aanleveringen voor de kwalificatie (CCG/Aanleverformat/Touchstone) gedaan in een kwalificatieomgeving in BITS. Op de afgesproken startdatum wordt deze aanlevering op volledigheid gecontroleerd en vervolgens gekwalificeerd. Bevindingen worden niet meer gebundeld in een eindrapport en naar de leverancier verzonden, maar direct in de kwalificatieomgeving geplaatst. De leverancier en technisch- of functioneelspecialist kunnen binnen het bevindingenticket overleggen en opnieuw aanleveren (bijv. een nieuw schermprint plaatsen), tot er een goedkeuring voor het element is bereikt. Als alle openstaande bevindingen zijn goedgekeurd en alle vragen zijn afgehandeld, dan zal een eindrapport worden afgegeven waar de conclusie ‘gekwalificeerd’ in opgenomen is.
Deze omgeving bevat eveneens de mogelijkheid om afspraken vast te leggen, zoals voorwaardelijke kwalificaties of afspraken naar aanleiding van overleg.
2 Handleiding voor Leveranciers
Hieronder volgt de handleiding voor gebruik van de Kwalificatieomgeving.
Hieronder ziet u de beknopte (visuele) weergave.
2.1 Status
Binnen het ticket is de voortgang van de kwalificatie zichtbaar. De stappen zijn:
- Geplande Kwalificatie: De kwalificatie is ingepland en de omgeving is aangemaakt.
- Beoordeling CCG: Het CCG-document wordt momenteel beoordeeld (voor DVZA).
- Materiaal Aangeleverd: Er is aangeleverd, maar de kwalificatie is nog niet gestart.
- Eerste beoordeling: De kwalificatie wordt de eerste keer uitgevoerd.
- Doorlopende kwalificatie: De eerste beoordeling is afgerond. Er zijn bevindingen gelogd die verholpen moeten worden.
- Gekwalificeerd: De kwalificatie is afgerond en het eindrapport wordt verstuurd.
2.2 Personen
Het kapstokticket toont wie momenteel als ‘Vast Contactpersoon’ fungeert aan de kant van de leverancier. Tickets worden automatisch aan deze persoon toegewezen bij vragen vanuit het kwalificatiecentrum. Andersom worden vragen en opmerkingen vanuit de leverancier automatisch toegewezen aan de juiste persoon (Informatieanalist of expert).
2.3 Belangrijke data
Hier staat de startdatum van de kwalificatie als ook de deadline voor het inleveren van het CCG document.
2.4 Kanban
In de linker balk ziet u de optie voor een Kanban-weergave van het kwalificatieticket. Hier ziet u een alternatieve weergave van openstaande tickets, waarbij in de kolom 'Wacht op Specialist' subtaken staan die wachten op reactie vanuit Nictiz. De kolom 'Wacht op Leverancier' wacht op uw respons.
2.5 Subtaken
Alle relevante informatie wordt als subtaak gelogd in het kwalificatieticket. U ziet hier alle subtaken, wat daarvan de status is en welke uw aandacht nodig hebben. U kunt door te klikken op een subtaak naar het betreffende ticket gaan om aldaar een respons te geven. Daarnaast kunt u hier ook zelf vragen stellen of een nieuwe technische aanlevering doen, door te klikken op het plusje (rechtsboven in de afbeelding).
Als leverancier zijn er twee subtaken die u mogelijk zelf wilt aanmaken: Opmerking of Vraag en Nieuwe Touchstone Aanlevering. De overige taken worden door Nictiz aangemaakt. De workflows hebben meestal dezelfde statussen. Namelijk iets ‘Wacht op de leverancier’ of iets ‘Wacht op Specialist’. Om deze status te bereiken drukt u in de subtaak boven op de taak/actie meest passend bij de huidige situatie. De juiste persoon wordt automatisch toegewezen.
2.6 Type subtaken
Hieronder volgt een korte opsomming van alle specifieke subtaken die beschikbaar zijn.
2.6.1 Aanleverformat
In deze subtaak is een aanleverformat klaargezet ter download. Dit kunt u invullen en vervolgens heruploaden in dit ticket. Druk vervolgens op aanleveren. Vul in het scherm de informatie onder ‘Invullen Leverancier’ in. De specialist zal vervolgens tijdens de kwalificatie de aanlevering beoordelen en mogelijk extra informatie vragen.
2.6.2 Beoordeling
Voor de eerste beoordeling worden er afhankelijk van use case één of twee Beoordelingstickets gemaakt (functioneel en technisch). U hoeft hier geen acties uit te voeren. Alle bevindingen zijn na afronding beschikbaar in de kwalificatieomgeving. De beoordeling verloopt hierna via de bevindingen tickets (of u bent direct gekwalificeerd).
2.6.3 Bevindingen
Met deze subtaak worden de kwalificatie bevindingen gelogd. Hierin kunt u reageren door op Reactie voor Specialist te drukken. Al deze bevindingen moeten zijn afgerond om de kwalificatie te behalen. Voor functionele bevindingen kunt u in dit ticket nieuwe aanleveringen doen.
2.6.4 Conformiteitscheck Gegevensdienst
In dit ticket is een SharePoint link naar het CCG-document geplaatst. Vul deze tijdig in en laat het weten door op ‘Ingevuld’ te drukken. Maak voor vragen over de CCG een Opmerking of vraag’ subtaak aan. Wanneer het ticket de status ‘CCG goedgekeurd’ heeft is de beoordeling afgerond.
2.6.5 Gemaakte Afspraak
Binnen dit ticket kunnen afspraken worden geborgd . Dit ticket bevat de afspraak en de afspraakhouders. Druk op ‘Controle Leverancier’ als aanscherping nodig is.
2.6.6 Nieuwe Touchstone Aanlevering
Nieuwe Touchstone-executies levert u aan via deze subtaak. Bij aanmaak linkt u alle bevindingen die zijn verholpen met de nieuwe aanlevering. Dit doet u door bij ‘Issue’ de tickets op te zoeken. De nieuwe executie wordt automatisch in alle tickets geplaats en toegewezen aan de technische beoordelaar. De subtaak zelf wordt gesloten.
2.6.7 Opmerking of vraag
Hier kunt u een vraag stellen aan Nictiz, of een vraag van ons ontvangen. De juiste persoon wordt automatisch toegewezen na het invullen. Bij antwoord kunt u kiezen om verder te beantwoorden, zodat het ticket terug gaat naar de specialist. Issue sluiten, rond de discussie af waarmee het ticket sluit. Verwerkt in CCG, als n.a.v. de discussie er een aanpassing is geplaatst in het CCG en geen verdere discussie nodig is. Informatiestandaard-specifieke vragen of vragen omtrent FHIR kunnen gesteld worden op het project ‘MedMij standaarden’.
2.7 Procesflow Beoordeling
Voor de functionele beoordeling geldt dat in een ‘bevindingen' ticket losse screenshots aangeleverd kunnen worden waarin de bevinding functioneel opgelost is. Als al deze bevindingen individueel opgelost zijn, is de beoordeling succesvol afgerond. Het is dus niet nodig om aan het eind nog een volledige aanlevering te doen ter controle.
Voor de technische beoordeling geldt dat bij de eerste aanlevering een volledige controle plaatsvindt, waarna de technische specialist alle technische bevindingen in de kwalificatieomgeving logt. De opvolgende we(e)k(en) zal de leverancier in deze tickets commentaar/voorgestelde oplossingen plaatsen. De leverancier dient zoveel mogelijk bevindingen op te lossen per nieuwe Touchstone executie. Het is de bedoeling dat de leverancier een nieuwe Touchstone executie aanlevert via de daarvoor ontwikkelde subtaak ‘Nieuwe Touchstone aanlevering’, waarna de tickets die daarmee opgelost zijn automatisch op de status ‘wacht op specialist’ komen te staan, en de nieuwe Touchstonelink zichtbaar is in het kapstokticket. Enkel de tickets die vermeld zijn in het Nieuwe Touchstone Aanlevering ticket worden vervolgens gecontroleerd. Als alle tickets op de status ‘afgerond’ staan, wordt de laatst aangeleverde Touchstone executie nogmaals in zijn geheel gecontroleerd op correctheid. Is dit niet correct, dan worden nieuwe bevindingen aangemaakt door de specialist waarna het proces doorgaat totdat er een correcte ‘final run’ is.
3 Changelog
Hier ziet u onze laatste wijzigingen. Vanwege de recentelijke introductie van de kwalificatieomgeving is de verwachting dat wij, naar aanleiding van interne en externe feedback, aanpassingen gaan maken aan de kwalificatieomgeving. Het doel is om deze omgeving zo intuïtief en gebruiksvriendelijk te maken voor alle gebruikers. Om te voorkomen dat er wijzigingen worden doorgevoerd waar een gebruiker geen zicht op heeft wordt op deze pagina bijgehouden welke wijzigingen er worden gemaakt aan de omgeving die een impact kunnen hebben op uw werkwijze.
Change | Datum | Omschrijving | Aanpassing voor |
---|---|---|---|
PDF extern gebruik toegevoegd | 15-11-2022 | De PDF 'Handleiding Kwalificatieomgeving Extern Gebruik', ter behoeve van onze leveranciers, is verwerkt in deze pagina. | Leverancier |
PDF extern gebruik toegevoegd | 15-11-2022 | De PDF 'Handleiding Kwalificatieomgeving Extern Gebruik', ter behoeve van onze leveranciers, is verwerkt in deze pagina. | Leverancier |
Changelog toegevoegd | 15-11-2022 | Ter registratie van aanpassingen aan de kwalificatieomgeving is deze Changelog aangemaakt. | Allen |