MedMij:V2019.01 OntwerpPDFA: verschil tussen versies
(2019.01 September release: toevoegen release note voor MM-335) |
|||
Regel 1: | Regel 1: | ||
__NUMBEREDHEADINGS__ | __NUMBEREDHEADINGS__ | ||
− | {{#customtitle:Functioneel Ontwerp PDF/A 1.2. | + | {{#customtitle:Functioneel Ontwerp PDF/A 1.2.3}} |
{{MedMij:V2019.01_Issuebox}} | {{MedMij:V2019.01_Issuebox}} | ||
Regel 387: | Regel 387: | ||
!style="text-align:left;"|BITS issue | !style="text-align:left;"|BITS issue | ||
!style="width:850px; text-align:left;"|Omschrijving | !style="width:850px; text-align:left;"|Omschrijving | ||
+ | |- | ||
+ | | style="background-color: white;"| 2019.01 - September | ||
+ | | style="background-color: white;"| 1.2.3 | ||
+ | | style="background-color: white;"| [https://bits.nictiz.nl/projects/MM/issues/MM-335 MM-335] | ||
+ | | style="background-color: white;"| Verwijzing naar het IHE MHD pdf document gaat nu naar de STU3 versie i.p.v. de laatste versie (o.b.v. R4) | ||
|- | |- | ||
| style="background-color: white;"| 2018.06 | | style="background-color: white;"| 2018.06 |
Versie van 30 sep 2019 09:41
{{#customtitle:Functioneel Ontwerp PDF/A 1.2.3}}
1 Inleiding
Deze pagina beschrijft use cases waarbij een patiënt medische gegevens in de vorm van een PDF/A kan raadplegen en versturen met behulp van een persoonlijke gezondheidsomgeving. MedMij heeft het PDF/A formaat gekozen als uitwisselingsformaat voor ongestructureerde gezondheidsgegevens. Algemene informatie betreffende deze use cases kan gevonden worden op deze wiki pagina.
2 Use Cases
Deze sectie vervolgt met de volgende use cases:
2.1 Use case: Raadplegen medische gegevens in PDF/A door patiënt
2.1.1 Doel en relevantie
Het voor patiënten mogelijk maken regie op hun eigen gezondheid te nemen door inzicht te geven in medische informatie die over henzelf gaan. Het is niet mogelijk om alle medische informatie direct gestructureerd te kunnen ontsluiten voor de patiënt. Dit ontwerp beschrijft het uitwisselen van ongestructureerde digitale informatie in een PDF/A format.
2.1.2 Domein
Documenten en ongestructureerde medische informatie in een PDF/A formaat in het domein van zorgaanbieders en patiënten.
2.1.3 Context
Het gaat om het elektronisch beschikbaar maken van medische gegevens in PDF/A formaat vanuit een zorgaanbiederssysteem (XIS) naar een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Deze pagina bevat (verwijzingen naar) beschrijvingen van:
- informatie
- bedrijfsrollen (actoren),
- proces,
- systemen,
- systeemrollen,
- transactiegroepen en transacties, inclusief de inhoud van deze transacties.
De beschrijving is infrastructuur-onafhankelijk.
2.1.4 Informatie
2.1.4.1 Raadplegen medische gegevens in PDF/A
Het raadplegen van een medische informatie gaat van een specifieke patiënt naar een specifieke organisatie in de zorg (bijvoorbeeld een zorgaanbieder).
Informatie elementen in de vraag om PDF/A documenten staan hieronder. Dit betreft de filtermogelijkheden (query paramaters) in de vraag om documentgegevens. Deze filtermogelijkheden zijn afgeleid van het IHE MHD profiel.
- patient
- periode (startdatum - einddatum)
- auteur
- type document
- categorie
- status
- setting (aanvullende details over waar de content is gemaakt / specialisme)
- medische handelingen (belangrijkste uitgevoerde medische handelingen)
2.1.4.2 Beschikbaarstellen medische gegevens in PDF/A
De informatie-elementen voor het beschikbaarstellen van een PDF/A worden beschreven in het IHE MHD profiel. Dit betreft de inhoud van de transactie waarbij het om de volgende HL7 FHIR STU3 informatie modellen en Zorginformatiebouwstenen gaat:
- HL7 FHIR
- Zorginformatiebouwstenen
2.1.5 Bedrijfsrollen
Deze use case kent twee bedrijfsrollen.
Bedrijfsrol | Activiteit |
---|---|
Patiënt | Wil medische gegevens in PDF/A formaat raadplegen |
Zorgaanbieder | Stelt medische gegevens in PDF/A formaat beschikbaar |
Bedrijfsrollen afspraak inzien
Onderstaande afbeelding toont de bedrijfsrollen en de activiteiten die zij uitvoeren.
Activiteitendiagram PDF/A raadplegen
2.1.6 Procesbeschrijving
2.1.6.1 'Patient journey' - Roos Dalstra
Het verhaal van de 'patient journey' van Roos vindt u hier. Hieronder een voor Roos relevante situatie waarbij het raadplegen van een PDF/A document rol speelt.
Na het ontslag komt de informatie over de opnameperiode vanuit het ziekenhuis beschikbaar in de PGO, zodat zij een goed beeld heeft van haar opname en haar medicatie. Dit kan zij ook delen met haar naasten.
Roos zou in haar PGO bijvoorbeeld de ontslagbrief van haar opname kunnen opvragen.
2.1.6.2 Proces
Het stuk van het proces waar het in deze use case om gaat is:
- Het systeem van een zorgaanbieder (XIS) stelt de PDF/A beschikbaar aan het systeem van een patiënt (PGO).
Deze paragraaf vervolgt met een beschrijving van precondities, proces stappen, en post condities.
2.1.6.2.1 Preconditie
De patiënt heeft toestemming gegeven voor het elektronisch uitwisselen van medische gegevens in PDF/A tussen het betreffende XIS en de eigen persoonlijke gezondheidsomgeving.
De patiënt wil zijn medische gegevens inzien en de zorgaanbieder stelt dit ook beschikbaar.
- Een patiënt kan steeds zelf het initiatief nemen om zijn medische gegevens op te halen, maar het is ook mogelijk dat een PGO geconfigureerd is om dit 'automatisch' te doen. Dit maakt voor de beschrijving van deze use case geen verschil.
2.1.6.2.2 Proces stappen
- Het systeem van de patiënt (PGO) vraagt om beschikbare medische gegevens bij een XIS aan de hand van een zoekopdracht.
- Het systeem van de zorgaanbieder (XIS) levert een lijst met metadata over de gevonden PDF/A documenten op voor de patiënt.
- De Patiënt gebruikt de persoonlijke gezondheidsomgeving om de gewenste PDF/A te raadplegen of te downloaden.
- Het systeem van de zorgaanbieder (XIS) levert de PDF/A op voor de patiënt.
2.1.6.2.3 Post conditie
De patiënt heeft zijn medische gegevens geraadpleegd via de persoonlijke gezondheidsomgeving.
2.1.7 Systemen & Systeemrollen
Zowel zorgaanbieder als patiënt maken gebruik van een informatiesysteem:
- PGO (patiënt)
- XIS (zorgaanbieder)
Deze systemen hebben meerdere systeemrollen. Een systeemrol maakt het uitwisselen van bepaalde gegevens mogelijk. De kwalificatie van informatiesystemen vindt plaats op basis van systeemrollen.
Syteem | Naam systeemrol | Afkorting | Omschrijving |
---|---|---|---|
PGO | PDFAMetadataLijstRaadplegend | MM-1.2.2-PLR-FHIR | Raadplegen PDF/A metadata lijst bij zorgaanbieder |
PDFARaadplegend | MM-1.2.2-PDR-FHIR | Raadplegen PDF/A document bij zorgaanbieder | |
XIS | PDFAMetadataLijstBeschikbaarstellend | MM-1.2.2-PLB-FHIR | Beschikbaarstellen PDF/A metadata lijst bij patient |
PDFABeschikbaarstellend | MM-1.2.2-PDB-FHIR | Beschikbaarstellen PDF/A document bij patient |
Zie ook onderstaande afbeelding.
Componenten diagram PDFA raadplegen
2.1.8 Transacties, transactiegroepen en systeemrollen
Het uitwisselen van gegevens tussen de verschillende systeemrollen gebeurt op basis van transacties. Een transactiegroep is een verzameling van bij elkaar horende transacties (bijvoorbeeld een vraag- en antwoordbericht). Onderstaande tabel biedt een overzicht voor deze use case.
Transactiegroep | Transactie | Systeemrol | Systeem | Bedrijfsrol | Technisch |
---|---|---|---|---|---|
PDFA metadata lijst (PULL) | Raadplegen PDF/A metadata lijst | MM-1.2.2-PLR-FHIR | PGO | Patiënt | PDF/A in FHIR |
Beschikbaarstellen PDF/A metadata lijst | MM-1.2.2-PLB-FHIR | XIS | Zorgaanbieder | ||
PDFA (PULL) | Raadplegen PDF/A | MM-1.2.2-PDR-FHIR | PGO | Patiënt | |
Beschikbaarstellen PDF/A | MM-1.2.2-PDB-FHIR | XIS | Zorgaanbieder |
2.1.9 Use case diagram
Onderstaande afbeelding toont bedrijfsrollen, activiteiten, systeemrollen, transacties en transactiegroep in samenhang.
Use case diagram PDF.A
2.2 Use case: Sturen medische gegevens in PDF/A door patiënt
2.2.1 Doel en relevantie
Het voor patiënten mogelijk maken regie op hun eigen gezondheid te nemen door medische informatie te delen met zorgverleners. Het is niet mogelijk om alle medische informatie direct te kunnen gestructureerd te kunnen versturen. Dit ontwerp beschrijft het uitwisselen van ongestructureerde digitale informatie in PDF/A formaat.
2.2.2 Domein
Documenten en ongestructureerde medische informatie in een PDF/A format in het domein van zorgaanbieders en patiënten.
2.2.3 Context
Het gaat om het elektronisch beschikbaar maken van afspraken vanuit een zorgaanbiederssysteem (XIS) naar een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Deze pagina bevat (verwijzingen naar) beschrijvingen van:
- informatie
- bedrijfsrollen (actoren),
- proces,
- systemen,
- systeemrollen,
- transactiegroepen en transacties, inclusief de inhoud van deze transacties.
De beschrijving is infrastructuur-onafhankelijk.
2.2.4 Informatie
2.2.4.1 Sturen van Medische gegevens in PDF/A
Het sturen van een medische informatie gaat van een specifieke patiënt naar een specifieke organisatie in de zorg (bijvoorbeeld een zorgaanbieder).
De informatie-elementen voor het sturen van een PDF/A worden beschreven in het IHE MHD profiel. Dit betreft de inhoud van de transactie waarbij het om de volgende HL7 FHIR STU3 informatie modellen en Zorginformatiebouwstenen gaat:
- HL7 FHIR
- Zorginformatiebouwstenen
2.2.5 Bedrijfsrollen
Deze use case kent twee bedrijfsrollen.
Bedrijfsrol | Activiteit |
---|---|
Patiënt | Wil medische gegevens in PDF/A formaat sturen |
Zorgaanbieder | Ontvangt medische gegevens in PDF/A formaat |
Bedrijfsrollen afspraak inzien
Onderstaande afbeelding toont de bedrijfsrollen en de activiteiten die zij uitvoeren.
Activiteitendiagram PDF/A sturen
2.2.6 Procesbeschrijving
2.2.6.1 'Patient journey' - Roos Dalstra
Het verhaal van de 'patient journey' van Roos vindt u hier.
Hieronder een voor Roos relevante situatie waarbij het sturen van een PDF/A document rol kan spelen.
De internist in dienst die nacht wil graag weten welke medicatie Roos gebruikt. Aangezien Roos alles netjes heeft bijgehouden in haar persoonlijke
gezondheidsomgeving kan zij het ziekenhuis haar medicatiegegevens laten zien en laten uploaden naar het ziekenhuisinformatiesysteem. Hierdoor heeft de internist
een snel en accuraat overzicht van de huidige medicatie van Roos.
Wanneer een XIS niet in staat is om het medicatieoverzicht gestructureerd te ontvangen, zou het PGO het medicatieoverzicht in een PDF/A kunnen versturen. Zo heeft de arts wel gelijk de beschikking over het medicatieoverzicht.
2.2.6.2 Proces
Het stuk van het proces waar het in deze use case om gaat is:
- Het systeem van een patiënt (PGO) stuurt de PDF/A naar het systeem van een zorgverlener (XIS).
Deze paragraaf vervolgt met een beschrijving van precondities, proces stappen, en post condities.
2.2.6.2.1 Preconditie
De patiënt heeft toestemming gegeven voor het elektronisch uitwisselen van medische gegevens in PDF/A tussen het betreffende XIS en de eigen persoonlijke gezondheidsomgeving.
De patiënt wil zijn medische gegevens inzien en de zorgaanbieder stelt dit ook beschikbaar.
- Een patiënt kan steeds zelf het initiatief nemen om zijn medische gegevens op te halen, maar het is ook mogelijk dat een PGO geconfigureerd is om dit 'automatisch' te doen. Dit maakt voor de beschrijving van deze use case geen verschil.
2.2.6.2.2 Proces stappen
- Het systeem van de patiënt (PGO) stuurt medische gegevens in PDF/A formaat naar een XIS.
- Het systeem van de zorgaanbieder (XIS) ontvangt een PDF/A van de patiënt.
2.2.6.2.3 Post conditie
De patiënt heeft zijn medische gegevens in PDF/A formaat verstuurd via de persoonlijke gezondheidsomgeving.
2.2.7 Systemen & Systeemrollen
Zowel zorgaanbieder als patiënt maken gebruik van een informatiesysteem:
- XIS (zorgaanbieder)
- PGO (patiënt)
Deze systemen hebben één of meer systeemrollen. Een systeemrol maakt het uitwisselen van bepaalde gegevens mogelijk. Hier gaat het om afspraken van zorgaanbieder naar patiënt. De kwalificatie van informatiesystemen vindt plaats op basis van systeemrollen.
Syteem | Naam systeemrol | Afkorting | Omschrijving |
---|---|---|---|
PGO | PDFASturend | MM-1.2.2-PDS-FHIR | Sturen PDF/A document naar zorgaanbieder |
XIS | PDFAOntvangend | MM-1.2.2-PDO-FHIR | Ontvangen PDF/A document van de patiënt |
Zie ook onderstaande afbeelding.
Componenten diagram PDF/A Sturen
2.2.8 Transacties, Transactiegroepen en systeemrollen
Het uitwisselen van gegevens tussen de verschillende systeemrollen gebeurt op basis van transacties. Een transactiegroep is een verzameling van bij elkaar horende transacties (bijvoorbeeld een vraag- en antwoordbericht). Onderstaande tabel biedt een overzicht voor deze use case.
Transactiegroep | Transactie | Systeemrol | Systeem | Bedrijfsrol | Technisch |
---|---|---|---|---|---|
PDFA (PUSH) | Sturen PDF/A | MM-1.2.2-PDS-FHIR | PGO | Patiënt | PDF/A in FHIR |
Ontvangen PDF/A | MM-1.2.2-PDO-FHIR | XIS | Zorgaanbieder |
2.2.9 Use case diagram
Onderstaande afbeelding toont bedrijfsrollen, activiteiten, systeemrollen, transacties en transactiegroep in samenhang.
Use case diagram PDF/A sturen
3 Functionaliteit
PGO raadpleegt als eerste bij het XIS, de index met referenties naar documenten. PGO raadpleegt in zijn tweede stap de documenten via deze referenties onder dezelfde condities - met name autorisatie- als de raadpleging van de index. Het XIS is gehouden aan de controle van deze condities. De referenties in de index moeten dus leiden naar een locatie die onder controle staat van het betreffende XIS. Om deze controlemogelijkheid af te dwingen kan het nodig zijn dat het XIS de referentie naar het werkelijke document in opgehaalde indexgegevens vervangt door een alternatieve referentie die onder controle staat bij het XIS. Voor een PGO is een eventuele vervangen referentie transparant: het blijft een referentie die het systeem kan volgen onder dezelfde condities als het indexgegeven zelf.
De transactie "Raadplegen PDF/A" door de PGO volgt de (aangepaste) referentie naar het document. Het raadplegen via het XIS is om context en controle te houden.
4 Verantwoordelijkheid voor informatie
Er zijn geen specifieke toevoegingen over verantwoordelijkheden voor informatie.
5 Afschermen van gegevens
Er zijn geen afspraken over het afschermen van gegevens.
6 Infrastructuur
Er zijn geen afspraken over een specifieke infrastructuur waarop de informatie wordt uitgewisseld.
7 Referenties
Auteur(s) | Titel | Versie | Datum | Bron | Organisatie |
---|---|---|---|---|---|
AUTEUR(S) | TITEL | VERSIE | DATUM | BRON | ORGANISATIE |
8 Bijlage: Documenthistorie
8.1 Release notes
In onderstaande tabel staan de wijzigingen voor deze informatiestandaard. Zie de Ontwerpen landingspagina voor wijzigingen die op alle informatiestandaarden van toepassing zijn.
Release | Versie | BITS issue | Omschrijving |
---|---|---|---|
2019.01 - September | 1.2.3 | MM-335 | Verwijzing naar het IHE MHD pdf document gaat nu naar de STU3 versie i.p.v. de laatste versie (o.b.v. R4) |
2018.06 | 1.1.0 | MM-49 | Beschikbaarstellen van referenties alleen via dezelfde geraadpleegde resourceserver met de benodigde autorisatie. |
8.2 Paginahistorie
Release | Datum | Omschrijving |
---|---|---|
2019.01 | 28-03-2019 |
|
2019.01 | 11-03-2019 |
|
2018.06 | 15-10-2018 |
|
2018.06 | 15-10-2018 |
|