vpk:V4.0 Opbouw eOverdracht algemeen: verschil tussen versies
Regel 90: | Regel 90: | ||
| style="background-color: white;"| [https://zibs.nl/wiki/VrijheidsbeperkendeInterventie-v1.0(2020NL) VrijheidsbeperkendeInterventie] | | style="background-color: white;"| [https://zibs.nl/wiki/VrijheidsbeperkendeInterventie-v1.0(2020NL) VrijheidsbeperkendeInterventie] | ||
| style="background-color: white;"| v1.0(2020NL) | | style="background-color: white;"| v1.0(2020NL) | ||
− | } | + | |} |
=Verpleegkundige context: zorgplan= | =Verpleegkundige context: zorgplan= |
Versie van 2 feb 2021 17:38
Opbouw van de verpleegkundige aanmelding
In de verpleegkundige overdracht (zie hoofdpagina functioneel ontwerp eOverdracht v3.1) dienen de volgende onderdelen aanwezig te zijn (deze indeling is afgeleid van de gegevens die in het elektronisch dossier bij elkaar worden vermeld):
1. Administratieve gegevens
- Bevat algemene informatie over de patiënt, zijn/haar contactpersoon en de betrokken (sturende en ontvangende) zorgorganisaties.
2. Medische context
- Bevat relevante medische informatie, zoals medische diagnoses en voorgeschiedenis volgens behandelend artsen, allergiën, vrijheidsbeperkende maatregelen, verschillende meetwaarden (bijv. bloeddruk, polsfrequentie, lichaamstemperatuur) en pijnscores.
3. Verpleegkundige context: zorgplan
- In het geval van het aanmeldbericht is dit beperkt tot informatie over welke verpleegkundige patiëntproblemen aanwezig zijn waarvoor specifieke verpleegkundige interventies nodig zijn, en welke interventies met welke behandeldoelen dat zijn. Ook worden toekomstige interventies omschreven.
4. Verpleegkundige context: specificatie gezondheidstoestand
- Bevat informatie over de bredere gezondheidstoestand van de patiënt, in geval van het aanmeldbericht beperkt tot eventuele aanwezigheid en typering van een infuus, sonde of stoma.
Elk onderdeel is uitgewerkt in secties. Op deze manier kunnen de gegevens geclusterd worden in het aanmeldbericht, overeenkomstig met het overdrachtsbericht. Voor de aanmelding is de sectie "Algemene patiënten context" nog niet relevant en weggelaten. Het gaat hierbij overigens om het structuren van het aanmeldbericht en dus niet om de structuur binnen het elektronisch zorgdossier. De (sturende) leverancier weet hoe de gegevens moeten worden aangeleverd voor de aanmelding. De (ontvangende) leverancier kan deze gegevens gestructureerd inlezen en plaatsen in de gekozen structuur van het elektronisch zorgdossier. Op deze pagina is een overzicht gemaakt van elk van deze vier onderdelen, de bijbehorende secties (kolom 1), de uitwerking/toelichting (kolom 2) en de de naam van de bijbehorende zib (kolom 3).
Dit overzicht bevat niet de verdere specificatie per data-element binnen elke zib: zie hiervoor het bijbehorende scenario transactie e-Overdracht (3.1) - Aanmeldbericht - Aanmeldbericht versturen op ART-DECOR. Specifieke gegevens die op het moment van aanmelding nog niet relevant zijn, zijn in dit aanmeldbericht weggelaten.
Let op: Niet alle secties en zib’s zijn verplicht om in te vullen. Op basis van de klachten en de gezondheidstoestand van de patiënt en de actuele patiëntproblemen bij ontslag wordt de aanmelding gevuld naar klinische relevantie zoals ingeschat door de verpleegkundige/verzorgende.
Administratieve gegevens
Secties | Uitwerking/toelichting | Naam bijbehorende zib | Versie zib |
---|---|---|---|
Datum overplaatsing | Geplande datum waarop patiënt overgeplaatst wordt van de sturende naar ontvangende organisatie; dit kan (tesamen met andere gegevens) wijzigen bij de overdrachtsfase en dus anders zijn bij het overdrachtsbericht. | Datum/tijd veld | |
Persoonsgegevens | BSN (identificatienr), geslacht, leeftijd en NAW gegevens van de patiënt. Deze gegevens zijn optioneel indien patient geen toestemming heeft gegeven voor het delen van persoonsgegevens. Dan alleen postcode opnemen. | Patiënt | v3.1(2017NL) |
Zorgverzekeraar: is patiënt verzekerd? | Betaler | v3.1(2017NL) | |
Indien van toepassing: wettelijke vertegenwoordiger | Contactpersoon | v3.1(2017NL) | |
Versturende organisatie | Naam, afdeling, telnr van de versturende zorgorganisatie | Zorgaanbieder | v3.1.1(2017NL) |
Ontvangende organisatie | Soort zorgaanbieder van de ontvangende zorgorganisatie | Zorgaanbieder | v3.1.1(2017NL) |
Medische context
Secties | Uitwerking/toelichting | Naam bijbehorende zib | Versie zib |
---|---|---|---|
Medische diagnose | Relevante medische diagnose die ten grondslag ligt aan de zorg op basis van de Diagnosethesaurus | Probleem | v4.1(2017NL) |
Voorgeschiedenis | Relevant 'medische' voorgeschiedenis | Probleem | v4.1(2017NL) |
Let op | O.a. gegevens over infectierisico (zoals MRSA) en kindermishandeling kunnen worden gemeld | Alert | v3.2(2017NL) |
Vrijheidsbeperking | Informatie over welke vrijheidsbeperkende interventies van toepassing zijn (conform Wvggz en Wzd) | https://zibs.nl/wiki/VrijheidsbeperkendeInterventie-v1.0(2020NL) Interventie] | v1.0(2020NL) |
Juridische situatie | Informatie over juridische status | VrijheidsbeperkendeInterventie | v1.0(2020NL) |
Verpleegkundige context: zorgplan
Secties | Uitwerking/toelichting | Naam bijbehorende zib | Versie zib |
---|---|---|---|
Actuele patiëntproblemen | Actuele patiëntproblemen afkomstig uit de SNOMED CT subset kernset patiëntproblemen met ProbleemStatus = actief. | Probleem | v4.1(2017NL) |
Verpleegkundige interventie | Specifieke, tijdsgebonden afspraken met/voor de patiënt, denk aan geplande interventies | VerpleegkundigeInterventie | v3.2(2018NL) |
Medisch hulpmiddel | medisch hulpmiddel is opgenomen als verwijzing in verpleegkundige interventie en wordt gebruikt indien van toepassing. | MedischHulpmiddel | v3.1(2017NL) |
Verpleegkundige context: specificatie gezondheidstoestand
Secties | Uitwerking/toelichting | Naam bijbehorende zib | Versie zib |
---|---|---|---|
Voeding/vocht | Aanwezigheid en type sonde | SondeSysteem | v3.2(2017NL) |
Aanwezigheid en type infuus | Infuus | v3.2(2017NL) | |
Uitscheiding | Aanwezigheid en type stoma | Stoma | v3.2(2017NL) |
4. Verpleegkundige context: specificatie gezondheidstoestand
- Bevat informatie over de bredere gezondheidstoestand van de patiënt, in geval van het aanmeldbericht beperkt tot eventuele aanwezigheid en typering van een infuus, sonde of stoma.
Elk onderdeel is uitgewerkt in secties. Op deze manier kunnen de gegevens geclusterd worden in het aanmeldbericht, overeenkomstig met het overdrachtsbericht. Voor de aanmelding is de sectie "Algemene patiënten context" nog niet relevant en weggelaten. Het gaat hierbij overigens om het structuren van het aanmeldbericht en dus niet om de structuur binnen het elektronisch zorgdossier. De (sturende) leverancier weet hoe de gegevens moeten worden aangeleverd voor de aanmelding. De (ontvangende) leverancier kan deze gegevens gestructureerd inlezen en plaatsen in de gekozen structuur van het elektronisch zorgdossier. Op deze pagina is een overzicht gemaakt van elk van deze vijf onderdelen, de bijbehorende secties (kolom 1), de uitwerking/toelichting (kolom 2) en de de naam van de bijbehorende zib (kolom 3).
Dit overzicht bevat niet de verdere specificatie per data-element binnen elke zib: zie hiervoor het bijbehorende scenario e-Overdracht (3.1) - Aanmeldbericht - Aanmeldbericht versturen op ART-DECOR. Specifieke gegevens die op het moment van aanmelding nog niet relevant zijn, zijn in dit aanmeldbericht weggelaten.
Let op: Niet alle secties en zib’s zijn verplicht om in te vullen. Op basis van de klachten en de gezondheidstoestand van de patiënt en de actuele patiëntproblemen bij ontslag wordt de aanmelding gevuld naar klinische relevantie zoals ingeschat door de verpleegkundige/verzorgende.