MedMij:Vprepub-2020.01/OntwerpeAfspraak: verschil tussen versies

Uit informatiestandaarden
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(→‎Use case: Afspraak annuleren door patiënt: Notebox met verwijzing naar 2019.01 publicatie toegevoegd)
(→‎Use case: Afspraak wijzigen door patiënt: Notebox met verwijzing naar 2019.01 publicatie toegevoegd)
Regel 199: Regel 199:
  
 
==Use case: Afspraak wijzigen door patiënt==
 
==Use case: Afspraak wijzigen door patiënt==
===Doel en relevantie===
+
{{NoteBox|1= De huidige versie van de use case 'Afspraak wijzigen door patiënt' kunt u vinden binnen de [[MedMij:V2019.01_OntwerpeAfspraak|publicatie MedMij 2019.01]]. }}
Inzicht in en het maken van afspraken biedt patiënten overzicht en gebruiksgemak. Dat zijn functionaliteiten die voorwaardelijk zijn voor deze use case: 'wijzigen van afspraken'. Een patiënt is verder geholpen door ook afspraken te kunnen wijzigen vanuit een persoonlijke gezondheidsomgeving. Een wijziging kan ook een annulering betreffen. Dit draagt verder bij aan meer grip op de eigen gezondheidsgegevens en daarmee ook meer regie over de eigen gezondheid.
 
 
 
===Domein===
 
Afspraken met zorggebruikers (patiënten / cliënten) in het domein van de zorg.
 
 
 
===Context===
 
Het gaat om het kunnen wijzigen van een afspraak vanuit een [https://www.patientenfederatie.nl/themas/persoonlijke-gezondheidsomgeving/ persoonlijke gezondheidsomgeving] (PGO) naar een zorgaanbiederssysteem (XIS).
 
 
 
Deze pagina bevat (verwijzingen naar) beschrijvingen van:
 
*informatie
 
*bedrijfsrollen (actoren),
 
*proces,
 
*systemen,
 
*systeemrollen,
 
*transactiegroepen en transacties, inclusief de inhoud van deze transacties.
 
De beschrijving is infrastructuur-onafhankelijk.
 
 
 
===Informatie===
 
De informatie-elementen die van toepassing zijn, zijn gedefinieerd in [https://decor.nictiz.nl/art-decor/decor-scenarios--eafspraken-?id=2.16.840.1.113883.2.4.3.11.60.61.4.3&effectiveDate=2017-10-10T14%3A19%3A43&datasetId=2.16.840.1.113883.2.4.3.11.60.61.1.1&datasetEffectiveDate=2017-08-01T14%3A56%3A38&conceptId=2.16.840.1.113883.2.4.3.11.60.61.2.1&conceptEffectiveDate=2017-08-01T14%3A56%3A38&language=nl-NL&scenariotree=true ART-DECOR eAfspraak].
 
 
 
=== Bedrijfsrollen ===
 
Deze use case kent twee bedrijfsrollen.
 
 
 
{| class="wikitable" "cellpadding="10" width="50%"
 
! style="text-align:left;"| '''Bedrijfsrol'''
 
! style="text-align:left;"| '''Activiteit'''
 
|-
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|Patiënt
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|Raadplegen afspraak
 
 
 
Raadplegen afspraak slots
 
 
 
Sturen afspraakverzoek
 
|-
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|Zorgaanbieder
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|Beschikbaarstellen afspraak
 
 
 
Beschikbaarstellen afspraak slots
 
 
 
Ontvangen afspraakverzoek
 
|}
 
<font size = "1">'''Bedrijfsrollen afspraken inzien'''</font>
 
 
 
Onderstaande afbeelding toont de bedrijfsrollen en de activiteiten die zij uitvoeren.
 
 
 
[[Bestand:Activity Diagram - Afspraak wijzigen-v2.png|Activiteitendiagram afspraak wijzigen]]
 
 
 
<font size = "1">'''Activiteitendiagram afspraak wijzigen'''</font>
 
 
 
===Procesbeschrijving===
 
===='Patient journey' - Thomas van Beek ====
 
Het verhaal van de 'patient journey' van Thomas vindt u [https://www.nictiz.nl/wp-content/uploads/2018/05/Casus_Thomas_van_Beek_MedMij.pdf hier].
 
 
 
Hieronder een voor Thomas relevante situatie waarbij het wijzigen van afspraken een rol speelt.
 
 
 
<blockquote>In de loop van december krijgt Thomas een buitenkansje. Een aantal van zijn vrienden gaan met skivakantie van zaterdag 5 t/m 12 januari en er is een plekje vrijgekomen. Voor een zacht prijsje kan hij mee. Daar heeft hij veel zin in!
 
 
 
Thomas zet de skivakantie ‘s avonds laat in zijn agenda en ziet dat dit conflicteert met zijn controle-afspraak in het Noorderziekenhuis op 10 januari. Hij moet die afspraak gaan verzetten. Het is 23:15 en dus te laat om het ziekenhuis hiervoor direct te bellen.
 
 
 
Via zijn PGO kijkt hij daarom naar beschikbare tijden in de derde week van januari. Er blijkt gelukkig nog een gaatje te zijn op vrijdag 19 januari om 11:30 – 12:30. Het verzoek om te wijzigen gaat via zijn PGO naar het ZIS, dat de ontvangst van het verzoek bevestigt. Bij raadpleging van de afspraken vanuit PGO, stelt XIS de nieuwe afspraak beschikbaar, alsmede de oorspronkelijke afspraak met status ‘ geannuleerd’.
 
</blockquote>
 
 
 
====Proces====
 
Het deel van het proces waar het hier om gaat betreft:
 
*Het systeem van een zorgaanbieder (XIS) stelt afspraken beschikbaar aan het systeem van een patiënt (PGO).
 
*Een persoonlijke gezondheidsomgeving kan voor een bepaalde periode én een bepaald type afspraak de beschikbare tijden ophalen uit het XIS. Dit betreft het raadplegen van beschikbare afspraak slots. Een XIS stelt deze beschikbaar.
 
*Een persoonlijke gezondheidsomgeving kan - op basis van beschikbare slots - een verzoek tot het wijzigen van een concrete afspraak doen aan het XIS. Een XIS kan een dergelijk afspraak wijzigingsverzoek behandelen en ontvangst van het verzoek bevestigen.
 
 
 
=====Preconditie=====
 
De patiënt heeft toestemming gegeven voor het elektronisch uitwisselen van informatie over afspraken tussen het betreffende XIS en de eigen persoonlijke gezondheidsomgeving.
 
De patiënt wil een afspraak wijzigen en de zorgaanbieder ondersteunt het wijzigen van  afspraken.
 
 
 
=====Proces stappen=====
 
*Het systeem van de patiënt (PGO) vraagt om beschikbare afspraken bij een XIS.
 
*Het systeem van de zorgaanbieder (XIS) levert de afspraken op voor de patiënt.
 
*Patiënt gebruikt de persoonlijke gezondheidsomgeving om afspraken in te zien en er één te selecteren die hij wil wijzigen.
 
*Het systeem van de patiënt (PGO) vraagt om beschikbare slots voor een bepaald type afspraak in een bepaalde tijdsperiode bij een XIS.
 
*Het systeem van de zorgaanbieder (XIS) levert de beschikbare afspraak slots op basis van de filter criteria uit de persoonlijke gezondheidsomgeving.
 
*Patiënt gebruikt de persoonlijke gezondheidsomgeving om beschikbare slots in te zien en er één te selecteren.
 
*Het systeem van de patiënt (PGO) stuurt een verzoek om de bestaande afspraak te wijzigen.
 
*Het systeem van de zorgaanbieder (XIS) ontvangt het afspraak wijzigingsverzoek en geeft een technisch antwoord. Het antwoord kan positief of negatief zijn voor de wijziging.
 
 
 
Patiënt raadpleegt opnieuw de afspraken vanuit zijn PGO + XIS stelt de nieuwe afspraak beschikbaar, alsmede de oorspronkelijke afspraak met status ‘geannuleerd’.
 
 
 
=====Post conditie=====
 
Een persoonlijke gezondheidsomgeving heeft antwoord ontvangen van een XIS over een afspraak wijzigingsverzoek.
 
 
 
Bij een eventueel negatief antwoord van het XIS kan een patiënt ervoor kiezen het opnieuw proberen, bijvoorbeeld met een ander (opnieuw opgevraagd) slot.
 
Bij een positief antwoord is de afspraak gewijzigd en inzichtelijk in zowel XIS als PGO.
 
 
 
=== Systemen & Systeemrollen ===
 
Zowel zorgaanbieder als patiënt maken gebruik van een informatiesysteem:
 
* PGO (patiënt)
 
* XIS (zorgaanbieder)
 
 
 
Deze systemen hebben één of meer systeemrollen. Een systeemrol maakt het uitwisselen van bepaalde gegevens mogelijk. De kwalificatie van informatiesystemen vindt plaats op basis van systeemrollen.
 
 
 
{| class="wikitable" "cellpadding="10"
 
!style="text-align:left;"|Systeem
 
!style="text-align:left;"|Naam systeemrol
 
!style="text-align:left;"|Systeemrolcode
 
!style="text-align:left;"|Omschrijving
 
|-
 
| style="background-color: white;" rowspan="3"| PGO
 
| style="background-color: white;"| AfspraakRaadplegend
 
| style="background-color: white;"| EA-1.1.3-AFO-FHIR
 
| style="background-color: white;"| Raadplegen afspraak bij zorgaanbieder
 
|-
 
| style="background-color: white;"| AfspraakSlotsRaadplegend
 
| style="background-color: white;"| EA-1.1.3-ASR-FHIR
 
| style="background-color: white;"| Raadplegen afspraak slots bij de zorgaanbieder
 
|-
 
| style="background-color: white;"| AfspraakWijzigingsverzoekSturend
 
| style="background-color: white;"| EA-1.1.3-AWS-FHIR
 
| style="background-color: white;"| Sturen afspraak wijzigingsverzoek
 
|-
 
| style="background-color: white;" rowspan="3"| XIS
 
| style="background-color: white;"| AfspraakBeschikbaarstellend
 
| style="background-color: white;"| EA-1.1.3-AFB-FHIR
 
| style="background-color: white;"| Beschikbaarstellen afspraak aan de patiënt
 
|-
 
| style="background-color: white;"| AfspraakSlotsBeschikbaarstellend
 
| style="background-color: white;"| EA-1.1.3-ASB-FHIR
 
| style="background-color: white;"| Beschikbaarstellen afspraak slots
 
|-
 
| style="background-color: white;"| AfspraakWijzigingsverzoekOntvangend
 
| style="background-color: white;"| EA-1.1.3-AWO-FHIR
 
| style="background-color: white;"| Ontvangen afspraak wijzigingsverzoek van de patiënt.
 
|-
 
|}
 
 
 
Zie ook onderstaande afbeelding.
 
 
 
[[Bestand:Component Diagram - Afspraak wijzigen (Totaal)-v2.png|Componenten diagram afspraak wijzigen]]
 
 
 
<font size = "1">'''Componenten diagram afspraak wijzigen'''</font>
 
 
 
=== Transacties, Transactiegroepen en systeemrollen===
 
Het uitwisselen van gegevens tussen de verschillende systeemrollen gebeurt op basis van transacties. Een transactiegroep is een verzameling van bij elkaar horende transacties (bijvoorbeeld een vraag- en antwoordbericht). Onderstaande tabel biedt een overzicht voor deze use case.
 
 
 
{| class="wikitable" "cellpadding="10"
 
! style="text-align:left;"| '''Transactiegroep'''
 
! style="text-align:left;"| '''Transactie'''
 
! style="text-align:left;"| '''Systeemrolcode'''
 
! style="text-align:left;"| '''Systeem'''
 
! style="text-align:left;"| '''Bedrijfsrol'''
 
! style="text-align:left;"| '''Technisch'''
 
|-
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;" rowspan="2"|Afspraken (PULL)
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|Raadplegen afspraak
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|EA-1.1.3-AFR-FHIR
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|PGO
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|Patiënt
 
|style="background-color: white;vertical-align:middle;" rowspan="8"|[[MedMij:Vprepub/FHIR_eAfspraak|eAfspraak in FHIR]]
 
|-
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|Beschikbaarstellen afspraak
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|EA-1.1.3-AFB-FHIR
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|XIS
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|Zorgaanbieder
 
|-
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;" rowspan="2"|AfspraakSlots (PULL)
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|Raadplegen afspraak slots
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|EA-1.1.3-ASR-FHIR
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|PGO
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|Patiënt
 
|-
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|Beschikbaarstellen afspraak slots
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|EA-1.1.3-ASB-FHIR
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|XIS
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|Zorgaanbieder
 
|-
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;" rowspan="2"|AfspraakWijziging (PUSH)
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|Sturen afspraak wijzigingsverzoek
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|EA-1.1.3-AWS-FHIR
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|PGO
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|Patiënt
 
|-
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|Ontvangen afspraak wijzigingsverzoek
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|EA-1.1.3-AWO-FHIR
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|XIS
 
|style="background-color: white;vertical-align:top;"|Zorgaanbieder
 
|}
 
 
 
===Use case diagram===
 
Onderstaande afbeelding toont bedrijfsrollen, activiteiten, systeemrollen, transacties en transactiegroep in samenhang.
 
 
 
[[Bestand:Use Case Diagram - Afspraak wijzigen-v2.png|Use case diagram afspraak wijzigen]]
 
 
 
<font size = "1">'''Use case diagram afspraak wijzigen</font>
 
  
 
=Functionaliteit=
 
=Functionaliteit=

Versie van 10 aug 2020 10:08


MedMij:Vprepub/Issuebox

eAfspraak
Naar medmij.nl
AfsprakenstelselFunctioneelTecnicalAfspraken-Functioneel-Technisch

1 Inleiding

1.1 Algemeen

Deze pagina beschrijft use cases waarbij een patiënt afspraken kan raadplegen, maken, annuleren of wijzigen met behulp van een persoonlijke gezondheidsomgeving. Algemene informatie betreffende deze use cases kan gevonden worden op deze wiki pagina.

1.2 Doelgroep

De doelgroep voor deze pagina wijkt niet af van de algemene doelgroep van de MedMij functionele ontwerpen, die hier gevonden kan worden.

1.3 Kaders en uitgangspunten

1.3.1 Richtlijn

Geen nadere specificatie, anders dan genoemd in de algemene inleiding van de MedMij functionele ontwerpen.

1.3.2 Infrastructuur

Geen nadere specificatie, anders dan genoemd in de algemene inleiding van de MedMij functionele ontwerpen.

1.3.3 Geografische reikwijdte

Geen nadere specificatie, anders dan genoemd in de algemene inleiding van de MedMij functionele ontwerpen.

1.4 Kwalificatie

1.4.1 Introductie

MedMij:Vprepub/Kwalificatie

2 Use Cases

Deze sectie vervolgt met de volgende use cases:

[*] Indien u voornemens bent dit deel van de standaard (Afspraak maken, annuleren en wijzigen) te gaan inbouwen, vragen wij u om eerst contact op te nemen met MedMij standaarden via mailadres standaarden@medmij.nl


Buiten scope van deze use cases vallen:

  • Abonnementsservice
  • Notificaties

2.1 Use case: Afspraak raadplegen door patiënt

2.1.1 Doel en relevantie

Inzicht in afspraken biedt patiënten overzicht en gebruiksgemak. Dit draagt bij aan meer grip op de eigen gezondheidsgegevens en daarmee ook meer regie over de eigen gezondheid.

2.1.2 Domein

Afspraken met zorggebruikers (patiënten / cliënten) in het domein van de zorg.

2.1.3 Context

Het gaat om het elektronisch en gestructureerd beschikbaar maken van afspraken vanuit een zorgaanbiederssysteem (XIS) naar een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Deze pagina bevat (verwijzingen naar) beschrijvingen van:

  • informatie
  • bedrijfsrollen (actoren),
  • proces,
  • systemen,
  • systeemrollen,
  • transactiegroepen en transacties, inclusief de inhoud van deze transacties.

De beschrijving is infrastructuur-onafhankelijk.

2.1.4 Informatie

2.1.4.1 Raadplegen afspraak

Het raadplegen van een afspraak gaat van een specifieke patiënt naar een specifieke organisatie in de zorg (bijvoorbeeld een zorgaanbieder).

Verdere informatie-elementen in de vraag om afspraken zijn:

  • periode (startdatum - einddatum) waarin de afspraak plaats heeft gehad / heeft / zal hebben

Dit betreft dus de filtermogelijkheden (query parameters) in de vraag om afspraken.

2.1.4.2 Beschikbaarstellen afspraak

De informatie-elementen voor beschikbaarstellen afspraak staan in ART-DECOR eAfspraak

2.1.5 Bedrijfsrollen

Deze use case kent twee bedrijfsrollen.

Bedrijfsrol Activiteit
Patiënt Wil afspraken raadplegen
Zorgaanbieder Stelt afspraken beschikbaar

Bedrijfsrollen afspraak inzien

Onderstaande afbeelding toont de bedrijfsrollen en de activiteiten die zij uitvoeren.

Activiteitendiagram afspraak raadplegen

Activiteitendiagram afspraak raadplegen

2.1.6 Procesbeschrijving

2.1.6.1 'Patient journey' - Thomas van Beek

Het verhaal van de 'patient journey' van Thomas vindt u hier.

Hieronder een aantal voor Thomas relevante situaties waarbij het raadplegen van afspraken een rol speelt.

Thomas heeft iedere drie maanden een controle in het ziekenhuis in verband met zijn Diabetes aandoening. De eerstkomende afspraak is op vrijdag 6 oktober 2017 om 10:30u met internist Janssen bij het Antonius Ziekenhuis in Rotterdam en duurt een uur. Het ziekenhuisinformatiesysteem heeft deze afspraak beschikbaar gemaakt voor de persoonlijke gezondheidsomgeving van Thomas. Thomas kan deze afspraak dan ook inzien via zijn persoonlijke gezondheidsomgeving.


Op 6 september belt de afdelingssecretaresse van het ziekenhuis. Zij heeft het verzoek aan Thomas of de afspraak verzet kan worden naar dinsdag 3 oktober om 16:00 uur. Dat komt hem prima uit, dus hij gaat akkoord. Het ziekenhuisinformatiesysteem maakt deze nieuwe afspraakinformatie beschikbaar voor de persoonlijke gezondheidsomgeving. Wanneer Thomas later die dag kijkt, ziet hij ook de bijgewerkte afspraakinformatie in zijn persoonlijke gezondheidsomgeving. Wel zo makkelijk, want hij was het eerder die dag vergeten op te schrijven.

2.1.6.2 Proces

Het stuk van het proces waar het in deze use case om gaat is:

  • Het systeem van een zorgaanbieder (XIS) stelt de afspraak beschikbaar aan het systeem van een patiënt (PGO).

Deze paragraaf vervolgt met een beschrijving van precondities, proces stappen, en post condities.

2.1.6.2.1 Preconditie

De patiënt heeft toestemming gegeven voor het elektronisch uitwisselen van afspraken tussen het betreffende XIS en de eigen persoonlijke gezondheidsomgeving.

De patiënt wil afspraken inzien en de zorgaanbieder stelt dit ook beschikbaar. Een patiënt neemt steeds zelf het initiatief om zijn afspraken te raadplegen.

2.1.6.2.2 Proces stappen
  • Het systeem van de patiënt (PGO) vraagt om beschikbare afspraken bij een XIS.
  • Het systeem van de zorgaanbieder (XIS) levert de afspraken op voor de patiënt.
  • Patiënt gebruikt de persoonlijke gezondheidsomgeving om afspraken in te zien.
2.1.6.2.3 Post conditie

De patiënt heeft afspraken geraadpleegd via de persoonlijke gezondheidsomgeving.

2.1.7 Systemen & Systeemrollen

Zowel zorgaanbieder als patiënt maken gebruik van een informatiesysteem:

  • PGO (patiënt)
  • XIS (zorgaanbieder)

Deze systemen kennen ieder verschillende systeemrollen, die het uitwisselen van gegevens tussen deze systemen mogelijk maken. Hier gaat het om de afspraken van zorgaanbieder naar de patiënt.

Systeem Naam systeemrol Systeemrolcode Omschrijving
PGO AfspraakRaadplegend EA-1.2.2-AFR-FHIR Raadplegen afspraak bij zorgaanbieder
XIS AfspraakBeschikbaarstellend EA-1.2.2-AFB-FHIR Beschikbaarstellen afspraak aan de patiënt

Zie ook onderstaande afbeelding.

Componenten diagram afspraak raadplegen

Componenten diagram afspraak raadplegen

2.1.8 Transacties, Transactiegroepen en systeemrollen

Het uitwisselen van gegevens tussen de verschillende systeemrollen gebeurt op basis van transacties. Een transactiegroep is een verzameling van bij elkaar horende transacties (bijvoorbeeld een vraag- en antwoordbericht). Onderstaande tabel biedt een overzicht voor deze use case.

Transactiegroep Transactie Systeemrolcode Systeem Bedrijfsrol Technisch
Afspraken (PULL) Raadplegen afspraak EA-1.2.2-AFR-FHIR PGO Patiënt eAfspraak in FHIR
Beschikbaarstellen afspraak EA-1.2.2-AFB-FHIR XIS Zorgaanbieder


2.1.9 Use case diagram

Onderstaande afbeelding toont bedrijfsrollen, activiteiten, systeemrollen, transacties en transactiegroep in samenhang.

Use case diagram afspraak raadplegen

Use case diagram afspraak raadplegen

2.2 Use case: Afspraak maken door patiënt

2.3 Use case: Afspraak annuleren door patiënt

2.4 Use case: Afspraak wijzigen door patiënt

3 Functionaliteit

-

4 Verantwoordelijkheid voor informatie

Er zijn geen specifieke toevoegingen over verantwoordelijkheden voor informatie.

5 Afschermen van gegevens

Er zijn geen afspraken over het afschermen van gegevens.

6 Infrastructuur

Er zijn geen afspraken over een specifieke infrastructuur waarop de informatie wordt uitgewisseld.

7 Referenties

Auteur(s) Titel Versie Datum Bron Organisatie
AUTEUR(S) TITEL VERSIE DATUM BRON ORGANISATIE

Referenties

8 Release notes

In onderstaande tabel staan de wijzigingen voor deze informatiestandaard. Zie de Ontwerpen landingspagina voor wijzigingen die op alle informatiestandaarden van toepassing zijn.

Release Versie BITS issue Omschrijving
2019.01 - Maart 2020 1.1.9 MM-979 The IG for eAfspraak incorrectly labeled the "$prefetch" operation as "$find", while the OperationDefinition filename and .id also incorrectly used "find" rather than "prefetch". This has been corrected.
2019.01 - Oktober MM-600 Added missing (but required) identifier to eAfspraak-Appointment example instance.
2019.01 - September 1.1.3 MM-214
  • URI van mapping naar eAfspraak dataset aangepast binnen eAfspraak-Appointment en eAfspraak-Slot FHIR profielen.
2019.01 1.1.0 MM-104 XIS kan wijzigingen en annuleringen niet naar PGO pushen. Scope van informatiestandaard aangepast.