Functioneel Ontwerp Vragenlijsten
1 Inleiding
1.1 Algemeen
Dit ontwerp beschrijft hoe een patiënt in zijn persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) een vragenlijst kan ontvangen, invullen en vervolgens de antwoorden ook terugsturen naar de zorgaanbieder. Op deze pagina wordt het functioneel ontwerp beschreven voor de uitwisseling van vragenlijsten en antwoorden binnen MedMij. De algemene inleiding van de MedMij functionele ontwerpen kan gevonden worden op de pagina Ontwerpen MedMij.
Het ontwerp richt zich op de uitwisseling van informatie en niet op de gebruikersfunctionaliteiten en/of gebruiksvriendelijkheid van een PGO of het systeem van de zorgaanbieder (XIS). Het ontwerp bevat:
- Een eenvoudige zorgsituatie:
- Een zorgaanbieder maakt, buiten de persoonlijke gezondheidsomgeving om, een afspraak met een patiënt over het invullen van een vragenlijst
- Deze zorgaanbieder maakt de vragenlijst beschikbaar voor de persoonlijke gezondheidsomgeving van de patiënt
- De patiënt gebruikt zijn persoonlijke gezondheidsomgeving om de vragenlijst op te halen
- De patiënt vult de vragenlijst in en stuurt de antwoorden in zijn geheel terug naar het systeem van de zorgaanbieder (XIS).
Expliciet buiten scope van het ontwerp zijn de volgende onderwerpen:
- Workflow-gerelateerde zaken.
- Notificaties, anders dan waarin het afsprakenstelsel van MedMij wordt voorzien.
- Werkafspraken over (tijdigheid van) invullen en terug sturen.
- Aanpak voor multi-channel mogelijkheden (bijvoorbeeld: via PGO in combinatie met portaal en schriftelijk).
- Complexe computergestuurde vragenlijsten (bijvoorbeeld: Computer Adaptive Testing - CAT).
- Interpretatie van antwoorden. Een uitgangspunt is om PGO's nog niet te belasten met het berekenen van scores op basis van ingevulde antwoorden. Het uitwisselen van de definitie van score-berekening is daarom ook buiten scope. Een XIS kan eventueel berekende scores en terugsturen aan een PGO met de use case PDF/A.
- Ontwikkeling van nieuwe zibs specifiek voor vragenlijsten.
- Standaardisatie van de inhoud van vragenlijsten (de deliverables van dit project zijn content-agnostisch).
- Toepassing van specifieke coderingen of codestelsels (met uitzondering van administratieve gegevens van patiënt).
- Mogelijke financiële consequenties van het gebruik van vragenlijsten, bijvoorbeeld licentiekosten.
Nb. Vragenlijsten kunnen gespecificeerde opmaak (bijvoorbeeld vet- of schuingedrukte tekst) hebben die betekenisvol is voor het invullen van een vragenlijst door een PGO-Gebruiker en hiermee relevant is voor een zorgverlener om de uitkomsten te interpreteren. De standaard voorziet in de mogelijkheden om opmaak te specificeren en van gebruikers van deze standaard wordt verwacht dat ze hiermee om kunnen gaan.
1.2 Doelgroep
1.3 Kaders en uitgangspunten
1.3.1 Richtlijn
De volgende conclusie vanuit de HL7NL Work Group Meeting van 8 november 2018 is overgenomen:
- Maak gebruik van de bestaande, internationale, FHIR-profielen van SDC (Structured Data Capture)
- Bij het overnemen van een profiel, deze in zijn geheel toepassen
- Het gaat alleen om die profielen die voor deze use case toegevoegde waarde hebben
- Bij ieder overgenomen profiel, een voor Nederland specifiek profiel opstellen, er is bijvoorbeeld minimaal een referentie nodig naar het Nederlandse patiëntprofiel
- De SDC-profielen hebben reeds veel verschillende vraagsoorten & antwoordmogelijkheden gespecificeerd. Deze nemen we over. Het gaat bijvoorbeeld om:
- Open vragen
- Meerkeuzevragen, met ook verschillende meerkeuze mogelijkheden (één kiezen, meerdere kiezen)
- Meetschalen
- Het toepassen van combinaties in één vraag (bijvoorbeeld meerkeuze met optie tot vrije tekst).
1.3.2 Infrastructuur
Geen nadere specificatie, anders dan genoemd in de algemene inleiding van de MedMij functionele ontwerpen.
1.3.3 Geografische reikwijdte
Geen nadere specificatie, anders dan genoemd in de algemene inleiding van de MedMij functionele ontwerpen.
1.4 Kwalificatie
1.4.1 Introductie
2 Use Cases
De use cases voor informatie-uitwisseling zijn:
- Raadplegen / beschikbaarstellen vragenlijst - dit zorgt ervoor dat een vragenlijst beschikbaar komt in een persoonlijke gezondheidsomgeving
- Sturen / ontvangen vragenlijstantwoorden - dit zorgt ervoor dat een zorgaanbieder de beschikking krijgt over de antwoorden op een vragenlijst.
Het raadplegen van de vragenlijst en het sturen van de antwoorden zijn twee use cases die nadrukkelijk bij elkaar horen. Functioneel kunnen ze zelfs gezien worden als verschillende acties binnen een zelfde use case. Ze zijn echter als separate use case gedefinieerd omdat:
- het raadplegen van de vragen en het sturen van de antwoorden asynchroon plaatsvindt
- het MedMij-afsprakenstelsel voor raadplegen/beschikbaarstellen en voor sturen/ontvangen separate use cases definieert.
Door dit ook in de informatiestandaard gescheiden te houden, kunnen de use cases uit de informatiestandaard goed gemapt worden op de use cases uit het MedMij-afsprakenstelsel. De splitsing is alleen niet goed voor het totaaloverzicht van het scenario. De bedrijfsrollen en hun activiteiten zijn daarom direct hieronder geïntegreerd toegelicht.
2.1 Bedrijfsrollen
Er zijn drie bedrijfsrollen, namelijk Patiënt, Zorgaanbieder en Vragenlijsten-repository. Een zorgaanbieder kán gebruik maken van een externe repository voor vragenlijsten (Vragenlijsten-repository), maar mag deze bedrijfsrol ook zelf invullen. Om het hosten van vragenlijsten door een externe partij mogelijk te maken, is hiervoor wel een aparte bedrijfs- en systeemrol gemaakt. Onderstaande tabel geeft de rollen weer.
Bedrijfsrol | Activiteit |
---|---|
Patiënt | Wil vragenlijsten in een persoonlijke gezondheidsomgeving kunnen invullen en de antwoorden terugsturen. |
Zorgaanbieder | Wil dat patiënten vragenlijsten invullen en de antwoorden aan de zorgaanbieder sturen. |
Vragenlijsten-repository | Stelt vragenlijsten beschikbaar, namens de zorgaanbieder. Dit beschikbaarstellen kan niet op de persoon herleidbaar worden gedaan, dus onafhankelijk van een specifieke patiënt. |
Onderstaande afbeelding toont de verschillende activiteiten uit de procesbeschrijving die door de bedrijfsrollen worden uitgevoerd in samenhang met de hieronder nader beschreven use cases voor raadplegen/beschikbaarstellen vragenlijst en use case sturen vragenlijstantwoorden.
Activiteitendiagram vragenlijsten TODO: we gaan er nu van uit dat de Task (de verwijzing) gebruikt wordt om het proces van invullen van de vragenlijst te tracken. Zou dit ook niet functioneel zo ingevuld moeten worden?
2.2 Use case: Raadplegen vragenlijst
2.2.1 Doel en relevantie
Het voor patiënten mogelijk maken om in een PGO een vragenlijst te ontvangen en in te vullen. Het vervolgens weer terugsturen van de antwoorden staat beschreven in een aparte use case: sturen vragenlijstantwoorden.
2.2.2 Domein
Vragenlijsten in het domein van zorgaanbieders en patiënten.
2.2.3 Context
Het gaat om het elektronisch en gestructureerd aanbieden c.q. beschikbaarstellen van vragenlijsten door zorgaanbieders vanuit een zorgaanbiederssysteem (XIS) naar een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Deze pagina bevat (verwijzingen naar) beschrijvingen van:
- informatie
- bedrijfsrollen (actoren),
- proces,
- systemen,
- systeemrollen,
- transactiegroepen en transacties, inclusief de inhoud van deze transacties.
De beschrijving is infrastructuur-onafhankelijk.
2.2.4 Informatie
De informatie-elementen voor raadplegen en beschikbaarstellen vragenlijstverwijzing staan in ART-DECOR
Deze informatie-elementen ondersteunen de volgende aspecten:
- Het al dan niet tonen van bepaalde vragen in de vragenlijst afhankelijk van de antwoorden
- hierbij gaat het er om dat sommige vragen overgeslagen worden op basis van een antwoord op een andere vraag. De dataset kent hiervoor het element 'enableWhen'
- Specificeren van verschillende typen vragen
- het gaat dan om bijvoorbeeld keuzelijst met één of meerdere selecties, vrije tekst, combinaties hiervan, schalen, et cetera
- Vragenlijsten kunnen ook bepaalde eisen aan de weergave van vragen/antwoordopties definiëren, welke verplicht zijn om te volgen. Verschillend weergegeven vragenlijsten compromitteren de validiteit / vergelijkbaarheid. Denk hierbij aan:
- volgorde van antwoordopties of
- het in één keer tonen van alle antwoordopties of
- het recht onder elkaar staan van antwoordopties
- specifieke opmaak zoals vet- of schuingedrukte tekst
2.2.5 Bedrijfsrollen
Zie de algemene beschrijving hierboven.
2.2.6 Procesbeschrijving
2.2.6.1 Patient Journey – Jelmer Postma
Een voorbeeldsituatie die de meerwaarde van vragenlijsten met een PGO schetst is de patient journey van Jelmer Postma.
Jelmer wordt door zijn GGZ-psycholoog gevraagd een vragenlijst te vullen over zijn stemmingen gedurende een dag. De psycholoog spreekt met Jelmer af dat hij deze zal invullen voorafgaand aan het volgende consult. Via zijn PGO kan Jelmer de vragenlijst raadplegen. Hij vult deze op een later moment in en stuurt de antwoorden volgens afspraak weer terug naar de zorgaanbieder. Bij het volgende consult kan de GZ-psycholoog samen met Jelmer de vragenlijst doornemen.
2.2.6.2 Proces
Deze use case ondersteunt geen workflow tussen zorgaanbieder en patiënt. Eventuele procesafspraken zijn dus geen onderdeel van deze use case. Voordat het proces start heeft een medewerker van de zorgaanbieder met een patiënt afgesproken om op of voor een bepaald moment een vragenlijst in te vullen.
Het stuk van het proces waar het in deze use case om gaat is:
- Een zorgaanbieder stelt de vragenlijst beschikbaar via een vragenlijst-repository (VRE). Het is daarbij niet relevant of de zorgaanbieder deze VRE zelf aanbiedt of gebruik maakt van een externe partij.
- De zorgaanbieder koppelt een vragenlijst aan de patiënt.
- De patiënt haalt vervolgens de relevante vragenlijst op.
Het resultaat is dat de patiënt de beschikking heeft over de vragenlijst in zijn PGO en de vragen kan gaan beantwoorden.
Deze paragraaf vervolgt met een beschrijving van precondities, processtappen, en post condities.
2.2.6.2.1 Preconditie
De patiënt heeft toestemming gegeven voor het elektronisch uitwisselen van vragenlijsten tussen zijn PGO en het betreffende XIS. De patiënt en zorgaanbieder hebben onderling procesafspraken gemaakt over het invullen van de vragenlijst. Het XIS van de zorgaanbieder is in staat vragenlijstverwijzingen specifiek beschikbaar te stellen aan een patiënt en vervolgens de antwoorden weer te ontvangen van de patiënt via zijn PGO. De Vragenlijsten-repository (VRE) is in staat de betreffende vragenlijst beschikbaar te stellen aan raadplegers.
2.2.6.2.2 Processtappen
- Zorgaanbieder wijst een bepaalde vragenlijst toe aan patiënt (in het XIS)
- PGO bevraagt het XIS om deze toewijzing te ontvangen in de vorm van een verwijzing naar een vragenlijst. Deze verwijzing is een URI waar het PGO de daadwerkelijke vragenlijst kan ophalen.
- PGO haalt vervolgens de vragenlijst op bij de Vragenlijsten-repository (VRE). Dit kán plaatsvinden buiten het MedMij-Afsprakenstelsel. Als dit buiten het MedMij-afsprakenstelsel plaatsvindt, wordt dit 'niet op de persoon herleidbaar' gedaan. De VRE weet dus niet welke patiënt de vragenlijst wil hebben.
2.2.6.2.3 Postconditie
Patiënt heeft de beschikking over de vragenlijst in zijn PGO en kan de vragen daar gaan invullen.
2.2.7 Systemen & Systeemrollen
Zowel de patiënt als de zorgaanbieder maken ieder gebruik van een informatiesysteem:
- PGO (patiënt)
- XIS (zorgaanbieder)
- VRE (Vragenlijsten-repository namens zorgaanbieder, een XIS kán ook de VRE vervullen). Een VRE kan vragenlijsten beschikbaarstellen en dit hoeft niet op de persoon herleidbaar te zijn. Dit betekent dat de patiënt zich niet hoeft te authenticeren om een vragenlijst te kunnen raadplegen. Dit betekent ook dat deze vragenlijsten buiten het MedMij-afsprakenstelsel kunnen worden opgevraagd. Een VRE hoeft dus geen deelnemer te zijn van het MedMij-afsprakenstelsel mits de raadplegingen niet op de persoon herleidbaar zijn.
Deze systemen kennen ieder verschillende systeemrollen, die het uitwisselen van gegevens tussen deze systemen mogelijk maken. Hier gaat het om vragenlijsten en antwoorden tussen de persoon en de zorgaanbieder.
Systeem | Naam systeemrol | Afkorting | Omschrijving |
---|---|---|---|
PGO | Vragenlijstverwijzing raadplegend systeem | VL-1.0.0-QLR-FHIR | Raadplegen van verwijzing naar vragenlijst door patiënt |
XIS | Vragenlijstverwijzing beschikbaarstellend systeem | VL-1.0.0-QLB-FHIR | Beschikbaarstellen van verwijzing naar vragenlijst voor PGO |
PGO | Vragenlijst raadplegend systeem | VL-1.0.0-QER-FHIR | Raadplegen van vragenlijst door PGO (mag zonder dat het op de persoon herleidbaar is) |
VRE | Vragenlijst beschikbaarstellend systeem | VL-1.0.0-QEB-FHIR | Beschikbaarstellen van vragenlijst voor PGO (mag zonder dat het op de persoon herleidbaar is) |
Zie ook onderstaande afbeelding die de systemen en systeemrollen weergeeft in combinatie.
Componenten diagram van systemen en systeemrollen
2.2.8 Transacties & Transactiegroepen
Het uitwisselen van gegevens tussen de verschillende systeemrollen gebeurt op basis van transacties. Een transactiegroep is een verzameling van bij elkaar horende transacties (bijvoorbeeld een vraag- en antwoordbericht). Onderstaande tabel biedt een overzicht voor deze use case.
Transactiegroep | Transactie | Systeemrol | Systeem | Bedrijfsrol | Technisch |
---|---|---|---|---|---|
Verwijzing naar vragenlijsten(PULL) | Raadplegen verwijzing naar vragenlijst | VL-1.0.0-QLR-FHIR | PGO | Patiënt | Questionnaire(response) in FHIR |
Beschikbaarstellen verwijzing naar vragenlijst | VL-1.0.0-QLB-FHIR | XIS | Zorgaanbieder | ||
Vragenlijsten(PULL) | Raadplegen vragenlijst | VL-1.0.0-QER-FHIR | PGO | Patiënt | Questionnaire(response) in FHIR |
Beschikbaarstellen vragenlijst | VL-1.0.0-QEB-FHIR | VRE | Namens zorgaanbieder |
2.2.9 Use case diagram
Onderstaande afbeelding toont bedrijfsrollen, activiteiten, systeemrollen, transacties en transactiegroep in samenhang.
Use case diagram sturen beelden
2.3 Use case: Sturen vragenlijstantwoorden
2.3.1 Doel en relevantie
Het voor patiënten mogelijk maken om vanuit een PGO de antwoorden op een vragenlijst terug te sturen naar de zorgaanbieder.
2.3.2 Domein
Antwoorden op vragenlijsten in het domein van zorgaanbieders en patiënten.
2.3.3 Context
Het gaat om het elektronisch en gestructureerd sturen van antwoorden op vragenlijsten door PGO-gebruiker aan zorgaanbieders vanuit een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) naar zorgaanbiederssysteem (XIS). Deze pagina bevat (verwijzingen naar) beschrijvingen van:
- informatie
- bedrijfsrollen (actoren),
- proces,
- systemen,
- systeemrollen,
- transactiegroepen en transacties, inclusief de inhoud van deze transacties.
De beschrijving is infrastructuur-onafhankelijk.
2.3.4 Informatie
De informatie-elementen voor sturen en ontvangen van antwoorden op een vragenlijst staan in ART-DECOR
2.3.5 Bedrijfsrollen
Zie de algemene beschrijving hierboven.
2.3.6 Procesbeschrijving
2.3.6.1 Patient Journey – Jelmer Postma
Een voorbeeldsituatie die de meerwaarde van vragenlijsten met een PGO schetst is de patient journey van Jelmer Postma.
Jelmer wordt door zijn GZ-psycholoog gevraagd een vragenlijst te vullen over zijn stemmingen gedurende een dag. De psycholoog spreekt met Jelmer af dat hij deze zal invullen voorafgaand aan het volgende consult. Via zijn PGO kan Jelmer de vragenlijst raadplegen. Hij vult deze op een later moment in en stuurt de antwoorden volgens afspraak weer terug naar de zorgaanbieder. Bij het volgende consult kan de GZ-psycholoog samen met Jelmer de vragenlijst doornemen.
2.3.6.2 Proces
Deze use case ondersteunt geen workflow tussen zorgaanbieder en patiënt. Eventuele procesafspraken zijn dus geen onderdeel van deze use case. Voordat het proces start heeft een medewerker van de zorgaanbieder met een patiënt afgesproken om op of voor een bepaald moment een vragenlijst in te vullen. Ook heeft de patiënt de vragenlijst opgehaald zoals beschreven in de use case raadplegen vragenlijst.
Het stuk van het proces waar het in deze use case om gaat is:
- De patiënt beantwoordt de vragenlijst in zijn PGO en stuurt de antwoorden terug naar de zorgaanbieder.
Afhankelijk van het doel van de vragenlijst kan een medewerker van de zorgaanbieder de vragenlijst met de patiënt op een later moment bespreken.
Deze paragraaf vervolgt met een beschrijving van precondities, proces stappen, en post condities.
2.3.6.2.1 Preconditie
De patiënt heeft toestemming gegeven voor het elektronisch uitwisselen van (antwoorden op) vragenlijsten tussen zijn PGO en het betreffende XIS. De patiënt en zorgaanbieder hebben onderling procesafspraken gemaakt over het invullen van de vragenlijst. Het PGO heeft een vragenlijst opgehaald.
2.3.6.2.2 Proces stappen
- PGO stelt de patiënt in staat de vragen te beantwoorden
- Patiënt beantwoordt de vragen
- Patiënt bepaalt wanneer het invullen gereed is
- PGO stuurt de antwoorden terug naar het XIS
2.3.6.2.3 Postconditie
De zorgaanbieder kan de vragenlijst met antwoorden inzien in het XIS. De patiënt en zorgaanbieder kunnen hierover in overleg.
2.3.7 Systemen & Systeemrollen
Zowel de persoon als de zorgaanbieder maken gebruik van een informatiesysteem:
- PGO (patiënt)
- XIS (zorgaanbieder)
Deze systemen kennen ieder verschillende systeemrollen, die het uitwisselen van gegevens tussen deze systemen mogelijk maken. Hier gaat het om vragenlijsten en antwoorden tussen de persoon en de zorgaanbieder.
Systeem | Naam systeemrol | Afkorting | Omschrijving |
---|---|---|---|
PGO | Antwoorden op vragenlijst sturend systeem | VL-1.0.0-QRS-FHIR | Sturen van antwoorden op de vragenlijst aan zorgaanbieder |
XIS | Antwoorden op vragenlijst ontvangend systeem | VL-1.0.0-QRO-FHIR | Ontvangen van antwoorden op de vragenlijst van de patiënt |
Zie ook onderstaande afbeelding waar bovenstaande in samenhang wordt getoond met de use case raadplegen vragenlijst.
Componenten diagram van systemen en systeemrollen
2.3.8 Transacties & Transactiegroepen
Het uitwisselen van gegevens tussen de verschillende systeemrollen gebeurt op basis van transacties. Een transactiegroep is een verzameling van bij elkaar horende transacties (bijvoorbeeld een vraag- en antwoordbericht). Onderstaande tabel biedt een overzicht voor deze use case.
Transactiegroep | Transactie | Systeemrol | Systeem | Bedrijfsrol | Technisch |
---|---|---|---|---|---|
Antwoorden op vragenlijst (PUSH) | Sturen antwoorden op vragenlijst | VL-1.0.0-QRS-FHIR | PGO | Patiënt | Questionnaire(response) in FHIR |
Ontvangen antwoorden op vragenlijst | VL-1.0.0-QRO-FHIR | XIS | Zorgaanbieder |
2.3.9 Use case diagram
Onderstaande afbeelding toont bedrijfsrollen, activiteiten, systeemrollen, transacties en transactiegroep in samenhang met de use case raadplegen vragenlijsten.
Use case diagram Vragenlijsten
3 Functionaliteit
Er zijn geen aanwijzingen/eisen voor functionaliteit van de systemen.
4 Verantwoordelijkheid voor informatie
Er zijn geen specifieke toevoegingen over verantwoordelijkheden voor informatie.
5 Afschermen van gegevens
Er zijn geen afspraken over het afschermen van gegevens.
6 Infrastructuur
Er zijn geen afspraken over een specifieke infrastructuur waarop de informatie wordt uitgewisseld.
7 Referenties
Auteur(s) | Titel | Versie | Datum | Bron | Organisatie |
---|---|---|---|---|---|
- | Structured Data Capture (SDC) | 2.0 (STU2) | 2017-04-21 | https://hl7.org/fhir/us/sdc/STU2/ | U.S. Office of the National Coordinator (ONC)'s Standards and Infrastructure (S & I) Framework |
Referenties
8 Bijlage: Documenthistorie
8.1 Release notes
In onderstaande tabel staan de wijzigingen voor deze informatiestandaard. Zie de Ontwerpen landingspagina voor wijzigingen die op alle informatiestandaarden van toepassing zijn.
8.2 Paginahistorie
Release | Datum | Omschrijving |
---|---|---|
- | 17-01-2019 | Eerste conceptversie. |