Gebz:V3.2 Ontwerpen

Uit informatiestandaarden
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

1 Inleiding

1.1 Algemeen

Deze pagina beschrijft het functioneel ontwerp voor de informatiestandaard Perinataal Woordenboek & Dataset (PWD) versie 3.2.Het PWD is bedoeld voor het uitwisselen van patiëntgegevens ter verbetering van de perinatale zorgverlening, screening, diagnostiek en voor het aanleveren van gegevens voor perinatale registraties en wetenschappelijk onderzoek. Het Geboortezorg zorgproces, dat deze informatiestandaard omvat, is beschreven in het hoofddocument gegevensuitwisseling in de perinatale keten. In de onderstaande afbeelding is de globale informatiestroom gevisualiseerd: [nog toevoegen]

In dit proces zijn de bedrijfsrollen van de volgende zorgverleners/ zorgaanbieders in het primaire proces uitgewerkt:

  • Gynaecoloog;
  • Verloskundige;
  • Huisarts (HA);
  • JGZ;
  • Kraamverzorgende;
  • Neonatoloog;
  • Echoscopist.

Daarnaast kent de geboortezorg de volgende actoren als het gaat om het hergebruik van patiëntgegevens:

  • Perined;
  • RIVM.

Het functioneel ontwerp beschrijft voor alle uitwisselscenario's (in dit document use cases genoemd) uit de informatiestandaard de transacties, transactiegroepen, de systemen, de systeemrollen en de bedrijfsrollen van zorgverleners of patiënten en die van de actoren voor het hergebruik. Daarvoor worden de eisen gegeven voor het sturen of ontvangen van gegevens. In hoofdstuk 2 wordt verder ingegaan op wat een use case inhoudt. Per use case zijn de nadere details beschreven. Voor meer informatie over informatiestandaarden en hoe deze worden ontwikkeld, zie de Nictiz webpagina voor informatiestandaarden. Voor de verklaring van de begrippen die voorkomen in het functioneel ontwerp wordt verwezen naar het begrippenoverzicht op de Nictiz website.

1.2 Doelgroep

De doelgroepen van dit functionele ontwerp zijn:

  • Zorgverleners en medewerkers (gebruikers) in de geboortezorg die het PWD gebruiken.
  • Zorgaanbieders in de perinatale zorgketen.
  • XIS-leveranciers van zowel zorgverleners/ zorgaanbieders en patient/ PGO.
  • Organisaties die patiëntgegevens hergebruiken en de leveranciers van hun systemen.
  • Koepelorganisaties van zorginstellingen, beroepsverenigingen van zorgverleners en belangenverenigingen van cliënten.
  • Implementers, projectleiders, architecten etc.

1.3 Kaders & uitgangspunten

1.3.1 Richtlijn en proces

De gegevensrichtlijnen Geboortezorg (PWD) geven de berichten- en gegevenssets die nodig zijn om de informatievoorziening binnen de Geboortezorg adequaat te ondersteunen. Het vormt de basis voor de informatiestandaard Geboortezorg (GZ). In de bijlage(n) van deze richtlijn(en) zijn voorbeeldscenario’s gegeven die de veel voorkomende zorg voor de zwangere en haar kind in de zorg beschrijven, en die betrokken zijn bij de kwaliteitsverbetering van verloskundige zorg. Vanuit deze scenario’s zijn de berichten vastgesteld om de informatievoorziening adequaat te ondersteunen.

Voor elk scenario is een gegevensset gedefinieerd. Overeenkomstig de lagen van interoperabiliteit zijn aanvullende afspraken nodig voor de implementatie van informatie overdracht in de praktijk. Hierbij gelden altijd de wettelijke kaders als uitgangspunt. Interoperabiliteit en wet- en regelgeving is uitgewerkt in het Handboek Interoperabiliteit ontwikkeld in het VIPP programma Babayconnect, inclusief de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

1.3.2 Reikwijdte Informatiestandaard

De reikwijdte van de informatiestandaard beslaat de functionele beschrijvingen en de dataset voor alle gegevensuitwisselingen binnen één of meerdere zorgprocessen in de geboortezorg en het hergebruik van patiëntgegevens.

1.3.3 Infrastructuur

De berichten, die beschreven zijn in deze informatiestandaard, kunnen over elke willekeurige infrastructuur worden getransporteerd. De specificatie van deze infrastructuur valt buiten de scope van deze informatiestandaard.

NB: FHIR specificiaties voor deze informatiestandaard worden uitgewerkt in de FHIR Implementation Guide Geboortezorg.

Voor het hergebruik van gegevens in de zorg worden door de zorgverleners gegevens verstuurd naar Perined, het RIVM via Peridos en IGJ.

Aan het einde van de zorg worden de beschikbare patiëntgegevens door de zorgverleners doorgegeven aan Perined ten behoeve van de Perinatale registratie. Concreet gaat het om verloskundig actieve huisartsen, verloskundigen, gynaecologen en kinderartsen. Het streven is dat eveneens kraamzorggegevens op een gegeven moment opgenomen worden in Perined. Bij Perined worden ook gegevens verwerkt ten behoeve van een Perinatale Audit. Deze gegevens vallen buiten de Perinatale registratie. De zendende partijen kunnen zijn de verloskundig actieve huisarts, verloskundige, gynaecoloog en/of kinderarts/neonatoloog.

IGJ: Perined berekent de scores voor het merendeel van de indicatoren en publiceert deze in mijnPerined, een voor praktijken toegankelijke tool. Zorgverleners kunnen deze scores overnemen en invullen en autoriseren in het OmniQ-portal van DHD. DHD zorgt vervolgens voor doorgeleiding naar het Zorginstituut en IGJ.

Daarnaast worden er gegevens met betrekking tot de prenatale screening naar het RIVM gestuurd namelijk;

  • Prenatale Screening Infectieziekten en Erytrocytenimmunisatie (PSIE): de PSIE (Bloedonderzoek zwangeren) heeft als doel hepatitis B- en HIV humaan immunodeficiëntievirus -dragerschap, congenitale syfilis en hemolytische ziekte van de foetus en/of pasgeborene te voorkomen.
  • Eerste trimester SEO: is een medisch onderzoek rond de 13e week van de zwangerschap. Bij dit onderzoek kijkt de echoscopist of er aanwijzingen zijn voor lichamelijke afwijkingen bij het ongeboren kind. Het doel van het eerste trimester SEO is om in een vroeg stadium te onderzoeken of het ongeboren kind lichamelijke afwijkingen heeft. Ernstige afwijkingen - zoals een open schedel of groot defect in de buikwand - kunnen mogelijk vroeg in de zwangerschap worden ontdekt.
  • Tweede trimester SEO: met het tweede trimester SEO structureel echoscopisch onderzoek wordt gekeken naar structurele (lichamelijke) afwijkingen van het ongeboren kind.
  • Neonatale hielprikscreening (NHS): het vroegtijdig opsporen van een aantal zeldzame, ernstige aandoeningen.

Ook resultaten van een Niet Invasieve Prenatale Test, NIPT, gaan naar het RIVM. Hierbij wordt onderzocht of er aanwijzingen zijn dat het kind down-, Edwards- of Patausyndroom heeft. Ook andere chromosoomafwijkingen kunnen worden opgespoord met de NIPT.

1.3.4 Kwalificatie

Op basis van dit functioneel ontwerp en de daarbij behorende dataset wordt een kwalificatiescript opgesteld. Het opstellen van kwalificatiescripts valt buiten de scope van dit functioneel ontwerp. Voor meer informatie zie de websitepagina over Nictiz kwalificaties

2 Use case(s)

Een use case is een specifieke beschrijving van een praktijksituatie in de geboortezorg waarbij voor een concrete situatie het uitwisselen van informatie wordt beschreven aan de hand van actoren (mensen, systemen) en transacties (welke informatie wordt wanneer uitgewisseld). Een use case is een verbijzondering van een specifiek onderdeel van het zorgproces in de geboortezorg. De PWD informatiestandaard bestaat uit meerdere use cases. Iedere use case koppelt met een scenario in ART-DECOR. Wanneer verschillende use cases gebruik maken van hetzelfde scenario kan een andere indeling gewenst zijn, bijvoorbeeld op basis van proces. In dit FO wordt elke use case geanalyseerd en uitgewerkt.

2.1 Algemeen

In de geboortezorg is sprake van meerdere use cases. Deze use cases zijn afgestemd met de gebruikers zowel cliënten als zorgverleners. Een samenvatting van de use cases wordt getoond in onderstaand figuur. <figuur nog invoegen>

2.2 Use case: Beschikbaarstellen/Sturen/Verzenden/Publiceren van gegevens uit het zorgproces door zorgverlener

Deze use case beschrijft de zwangerschapsbegeleiding tot en met de bevalling. Daarin zijn diverse soorten communicatiemomenten vast te stellen, binnen de eerste lijn, tussen eerste en tweede lijn, tussen tweede en derde lijn en ook in een aantal gevallen weer de route terug.

2.2.1 Doel en Relevantie

Het proces beschikbaar stellen beschrijft op het niveau van de architectuurlaag 'Informatie' hoe het verzenden van geboortezorggegevens door zorgverleners en zorgorganisaties plaatsvindt. Het doel van beschikbaar stellen is het mogelijk maken dat geboortegegevens door andere zorgverleners en zorgorganisaties kunnen worden geraadpleegd.

2.2.2 Proces en Context (pre- en postproces)

2.2.3 Bedrijfsrollen en UML activity diagram

2.2.4 Informatieoverdracht

2.2.4.1 Systemen & Systeemrollen

Zowel de zorgverlener Bron als de zorgzorgverlener Ontvanger maken ieder gebruik van een informatiesysteem:

  • XIS (Zorgverlener Bron)
  • XIS (Zorgverlener Ontvanger)

2.2.5 Transacties & Transactiegroepen

Het uitwisselen van gegevens tussen de verschillende systeemrollen gebeurt op basis van transacties. Een transactiegroep is een verzameling van bij elkaar horende transacties (bijvoorbeeld een vraag- en antwoordbericht). Onderstaande tabel biedt een overzicht voor deze use case.

Deze transactie beschrijft de communicatiestroom tussen de verloskundige en ketenpartners. Dit zijn in ieder geval Perined en het ziekenhuis vanwege de poliklinische bevalling. De zwangerschap verloopt voorspoedig en de zwangere komt regelmatig op bezoek bij de verloskundige voor de prenatale controle. De verloskundige registreert elke prenatale controle in haar verloskundig informatiesysteem. De verloskundige registreert het verslag van de bevalling in haar eigen systeem? En na 6 weken bezoekt de moeder de verloskundige praktijk voor een nacontrole?

Use Case(s) (Scenario's) Transactiegroep Transacties Systeemrol(len) Systemen Bedrijfsrollen
Zorgverlener stelt gegevens uit zorgproces beschikbaar Beschikbaar stellen (PUSH) Beschikbaar stellen gegevens verloskundig consult XIS Zorgverlener Bron Verloskundige
Ontvangstbevestiging gegevens verloskundig consult XIS Zorgverlener Bron

Indien de zwangere een risico loopt op complicatie, maakt de verloskundige in overleg met de zwangere een afspraak bij de gynaecoloog. De gynaecoloog registreert de zwangere in zijn/haar eigen systeem en ziet de geïntegreerde informatie van de zwangere.

Use Case(s) (Scenario's) Transactiegroep Transacties Systeemrol(len) Systemen Bedrijfsrollen
Zorgverlener stelt gegevens uit zorgproces beschikbaar Beschikbaar stellen (PUSH) Beschikbaar stellen gegevens gynaecologisch consult XIS Zorgverlener Bron Gynaecoloog
Ontvangstbevestiging gegevens gynaecologisch consult XIS Zorgverlener Bron
Use Case(s) (Scenario's) Transactiegroep Transacties Systeemrol(len) Systemen Bedrijfsrollen
Zorgverlener stelt gegevens uit het zorgproces beschikbaar Beschikbaar stellen (PUSH) Beschikbaar stellen gegevens echoscopie XIS Zorgverlener Bron Echoscopist
Ontvangstbevestiging gegevens echoscopie XIS Zorgverlener Bron

De kraamverzorgende registreert de intake in zijn/haar eigen systeem. De kraamverzorgende registreert het kraamdossier in haar eigen systeem

Use Case(s) (Scenario's) Transactiegroep Transacties Systeemrol(len) Systemen Bedrijfsrollen
Zorgverlener stelt gegevens uit het zorgproces beschikbaar Beschikbaar stellen (PUSH) Beschikbaar stellen gegevens kraamzorg XIS Zorgeverlener bron Kraamverpleegkundige
Ontvangstbevestiging gegevens kraamzorg XIS Zorgverlener Bron

Deze transactie beschrijft de communicatiestroom tussen huisarts en ketenpartners. Dit zijn in ieder geval Perined en het kraamcentrum en in voorkomende gevallen het ziekenhuis i.v.m. mogelijk latere verwijzingen.

Use Case(s) (Scenario's) Transactiegroep Transacties Systeemrol(len) Systemen Bedrijfsrollen
Zorgverlener stelt gegevens uit het zorgproces beschikbaar Beschikbaar stellen (PUSH) Beschikbaar stellen gegevens huisartsconsult XIS Zorgverlener Bron Huisarts
Ontvangstbevestiging gegevens huisartsconsult XIS Zorgverlener Bron
Use Case(s) (Scenario's) Transactiegroep Transacties Systeemrol(len) Systemen Bedrijfsrollen
Zorgverlener stelt gegevens uit het zorgproces beschikbaar Beschikbaar stellen (PUSH) Beschikbaar stellen gegevens vorige zwangerschap indien nog niet toegankelijk en vindbaar XIS Zorgverlener Bron Zorgverlener
Ontvangstbevestiging gegevens vorige zwangerschap XIS Zorgverlener Bron

Tabellen Beschikbaar stellen

2.3 Use case Acute overdracht: overdracht van gegevens in de acute fase in de perinatale keten.

Bij acute situaties moet worden gedacht aan (potentieel) levensbedreigende situaties voor moeder en/of kind. Acuut is datgene wat de verloskundige of huisarts als zodanig kenmerkt op basis van een klinisch oordeel. De verwijzing of overdracht vindt plaats tussen verloskundigen (eerste/tweede lijn), gynaecologen (tweede/derde lijn) en kinderartsen (derde lijn). Voor een verwijzing die durante partu plaatsvindt wordt in principe altijd het Acute Overdracht bericht gebruikt.

Gegevensset Voor de acute overdracht is een dataset vastgesteld die beschreven is in de Handreiking Perinataal Webdossier: Acute overdracht (KNOV, NVOG, 2011). Het uitgangspunt bij de acute overdracht is dat de gegevens die worden overgedragen in de bronsysteem van de zender zijn vastgelegd. De gegevens betreffende voorgaande zwangerschap(pen) en huidige zwangerschap zijn uitgewerkt als een transactie op ART-DECOR. Er is een scenario aangemaakt genaamd BCpilot met de volgende transacties:

  • Prio1 huidige zwangerschap; Essentiële gegevens van de huidige zwangerschap
  • Prio1 vorige zwangerschap; Essentiële gegevens van de vorige zwangerschap

2.4 Doel en Relevantie

Het doel van het proces 'Raadplegen' is dat een zorgverlener relevante gegevens van een cliënt kan opvragen, mits daar toestemming voor is gegeven. In de geboortezorg gaat het over het opvragen van gegevens bij kentenpartners in de perinatologie in verband met de huidige zwangerschap, voorgaande zwangerschappen en overige obstetrische gegevens. Het doel van deze use case is het voor zorgverleners mogelijk maken om minimale gegevens over de voorgaande zwangerschap(pen) en huidige zwangerschap in te zien.

2.5 Proces en Context (pre- en postproces)

2.5.1 Preproces

2.5.2 proces

Basic Flow Acute overdracht

Alternatieve flow

2.5.3 Postproces

2.6 Bedrijfsrollen en UML activity diagram

Deze use case onderscheidt twee bedrijfsrollen, namelijk de Zorgverlener Bron en de Zorgverlener Ontvanger zoals te zien in onderstaande tabel.

Bedrijfsrol Activiteit
Zorgverlener Bron Stelt de gegevens over de voorgaande zwangerschap(pen) en huidige zwangerschap beschikbaar
Zorgverlener Ontvanger Wil de gegevens over de voorgaande zwangerschap(pen) en huidige zwangerschap raadplegen

Bedrijfsrollen Voorgaande zwangerschap(pen) & Huidige zwangerschap prio1

Onderstaande afbeelding toont de verschillende activiteiten uit de procesbeschrijving die door de bedrijfsrollen worden uitgevoerd.

Act1 Raadplegen voorgaande en huidige zwangerschap.png

Activiteitendiagram Raadplegen gegevens voorgaande zwangerschap(pen) en huidige zwangerschap

2.7 Informatieoverdracht

2.7.1 Systemen & Systeemrollen

Zowel de Zorgverlener Bron als de Zorgverlener Ontvanger maken ieder gebruik van een informatiesysteem:

  • XIS (Zorgverlener Bron)
  • XIS (Zorgverlener Ontvanger)

Deze systemen kennen ieder verschillende systeemrollen, die het uitwisselen van gegevens tussen deze systemen mogelijk maken.

Het XIS van de Zorgverlener Ontvanger vervult de volgende systeemrol:

  • nog invullen

Het XIS van de zorgverlener Bron vervult in deze use case de volgende systeemrol:

  • nog invullen

ComponentPrio1.png

Componenten diagram van systemen en systeemrollen

2.7.2 Transacties & Transactiegroepen

Het uitwisselen van gegevens tussen de verschillende systeemrollen gebeurt op basis van transacties. Een transactiegroep is een verzameling van bij elkaar horende transacties (bijvoorbeeld een vraag- en antwoordbericht). Onderstaande tabel biedt een overzicht voor deze use case.

Use Case(s) (Scenario's) Transactiegroep Transacties Systeemrol(len) Systemen Bedrijfsrollen
Zorgverlener raadpleegt relevante informatie over de cliënt binnen integraal geboortezorgtraject Raadplegen (PULL) Raadplegen "Prio 1" informatie in acute situatie GZ-2.3-Prio1R-FHIR XIS Zorgverlener Ontvanger Zorgverlener ontvanger
Beschikbaarstellen gegevens voorgaande en huidige zwangerschap GZ-2.3-Prio1B-FHIR XIS Zorgverlener Bron Zorgverlener Bron

Tabel Raadplegen PRIO1 informatie in acute situatie

Nog nakijken of onderstaande tabel verwijderen (lijkt bij BabyConncet dubbel uitgewerkt - gaat echter wel om partus kraamzorg).

Use Case(s) (Scenario's) Transactiegroep Transacties Systeemrol(len) Systemen Bedrijfsrollen
Zorgverlener raadpleegt relevante informatie over de cliënt binnen integraal geboortezorgtraject Raadplegen (PULL) Raadplegen relevante gegevens van vorige zwangerschap GZ-1.1.1-PartusR-FHIR XIS Zorgverlener Ontvanger Zorgverlener Ontvanger
Beschikbaarstellen gegevens van vorige zwangerschap GZ-1.1.1-PartusB-FHIR XIS Zorgverlener Bron Zorgverlener Bron

2.7.3 Use case diagram

Onderstaande afbeelding toont bedrijfsrollen, activiteiten, systeemrollen, transacties en transactiegroep in samenhang.


Use case diagram inzien Prio1gegevens

Use case diagram inzien gegevens voorgaande zwangerschap(pen) en huidige zwangerschap

2.8 Use case: Raadplegen PDF (bijv. echoverslag, zwangerschapskaart)

De verloskundige maakt in overleg met de zwangere een afspraak bij een echoscopist voor een termijnecho. De zwangere bezoekt de echoscopist volgens afspraak. De echoscopist kan de zwangerschapskaart opvragen om te kijken of de termijnecho gemaakt moet worden. Tijdens de afspraak meet de echoscopist de omvang van het kind en concludeert een nieuwe a-terme datum. De echoscopist registreert de echo en de conclusie in haar eigen systeem (verwachte bevaldatum). D

Use Case(s) (Scenario's) Transactiegroep Transacties Systeemrol(len) Systemen Bedrijfsrollen
Zorgverlener raadpleegt relevante informatie over de cliënt binnen integraal geboortezorgtraject Raadplegen (PULL) Raadplegen PDF (bijv. echoverslag, zwangerschapskaart) XIS Zorgverlener Ontvanger Zorgverlener Ontvanger
Beschikbaarstellen PDF XIS Zorgverlener Bron Zorgverlener Bron

Tabel Raadplegen PDF

Use Case(s) (Scenario's) Transactiegroep Transacties Systeemrol(len) Systemen Bedrijfsrollen
Zorgverlener raadpleegt relevante informatie over de cliënt binnen integraal geboortezorgtraject Raadplegen (PULL) Raadplegen relevante gegevens voorafgaand aan intake XIS Zorgverlener Ontvanger Zorgverlener Ontvanger
Beschikbaarstellen gegevens voorafgaand aan intake XIS Zorgverlener Bron Zorgverlener Bron

Tabel Raadplegen relevante gegevens voorafgaand aan intake

Use Case(s) (Scenario's) Transactiegroep Transacties Systeemrol(len) Systemen Bedrijfsrollen
Zorgverlener raadpleegt relevante informatie over de cliënt binnen integraal geboortezorgtraject Raadplegen (PULL) Raadplegen relevante gegevens voorafgaand aan consult XIS Zorgverlener Ontvanger Zorgverlener Ontvanger
Beschikbaarstellen gegevens voorafgaand aan consult XIS Zorgverlener Bron Zorgverlener Bron

Tabel Raadplegen gegevens voorafgaand aan consult

Het Multidisciplinair Overleg (MDO). In dit overleg kan de verloskundige met de verschillende zorgverleners, die betrokken zijn tijdens de zwangerschap en na de bevalling, de nieuwe zwangerschap besproken worden. De deelnemers van het MDO zijn verloskundigen, gynaecologen en kraamverzorgenden. De deelnemers van het overleg beoordelen de integrale zwangerschapskaart en bevestigen de verwachting van de verloskundige. De verloskundige legt het MDO vast in haar eigen systeem, daarbij wordt vastgelegd wie de coördinerend zorgverlener is.

Use Case(s) (Scenario's) Transactiegroep Transacties Systeemrol(len) Systemen Bedrijfsrollen
Zorgverlener raadpleegt relevante informatie over de cliënt binnen integraal geboortezorgtraject Raadplegen (PULL) Raadplegen relevante gegevens tijdens MDO XIS Zorgverlener Ontvanger Zorgverlener Ontvanger
Beschikbaarstellen gegevens tijdens MDO XIS Zorgverlener Bron Zorgverlener Bron

Tabel Raadplegen relevante gegevens tijdens MDO

2.8.1 Use case diagram

Onderstaande afbeelding toont bedrijfsrollen, activiteiten, systeemrollen, transacties en transactiegroep in samenhang.

Use case diagram raadplegen kraamzorg gegevens

Use case diagram raadplegen kraamzorg gegevens

De zwangere meldt zich aan bij een kraamzorgorganisatie. Een medewerker van kraamzorg maakt een afspraak met de zwangere voor een huisbezoek. De kraamverzorgende gaat op huisbezoek 10bij de zwangere volgens afspraak. De kraamverzorgende heeft de gegevens van de zwangere geraadpleegd en vraagt alleen nog extra informatie die specifiek voor de kraamzorg van toepassing is

Use Case(s) (Scenario's) Transactiegroep Transacties Systeemrol(len) Systemen Bedrijfsrollen
Zorgverlener raadpleegt relevante informatie over de cliënt binnen integraal geboortezorgtraject Raadplegen (PULL) Raadplegen relevante gegevens voor voorbereiding kraamzorgperiode GZ-1.1.1-MidwifeR-FHIR XIS Zorgverlener Ontvanger Zorgverlener Ontvanger
Beschikbaarstellen kraamzorg gegevens GZ-1.1.1-MidwifeB-FHIR XIS Zorgverlener Bron Zorgverlener Bron

Tabel Raadplegen relevante gegevens voorbereiding kraamzorgperiode

Use Case(s) (Scenario's) Transactiegroep Transacties Systeemrol(len) Systemen Bedrijfsrollen
Zorgverlener raadpleegt relevante informatie over de cliënt binnen integraal geboortezorgtraject Raadplegen (PULL) Raadplegen relevante gegevens voorafgaand aan diagnose-echo XIS Zorgverlener Ontvanger Zorgverlener Ontvanger
Beschikbaarstellen gegevens voorafgaand aan diagnose-echo XIS Zorgverlener Bron Zorgverlener Bron

Tabel Raadplegen gegevens voorafgaand aan diagnose-echo

Use Case(s) (Scenario's) Transactiegroep Transacties Systeemrol(len) Systemen Bedrijfsrollen
Zorgverlener raadpleegt relevante informatie over de cliënt binnen integraal geboortezorgtraject Raadplegen (PULL) Raadplegen relevante gegevens voorafgaand aan screening XIS Zorgverlener Ontvanger Zorgverlener Ontvanger
Beschikbaarstellen relevante gegevens voorafgaand aan screening XIS Zorgverlener Bron Zorgverlener Bron

Tabel Raadplegen relevante gegevens voorafgaand aan screening

Tijdens de zwangerschap, bevalling en kraam-/neonatale periode kan door de hoofd- en/of medebehandelaar laboratoriumonderzoek worden aangevraagd ten behoeve van medische diagnostiek. De zwangere bezoekt in dat geval een laborant voor een bloedtest, dit kan zonder afspraak. De laborant neemt bloed af en onderzoekt dit. De uitslagen worden vervolgens geregistreerd in zijn/haar eigen systeem en verstuurd naar de aanvrager. De aanvraag bevat een afnameverzoek en een bepalingsverzoek. Trigger: De trigger is het besluit van de hoofd- of medebehandelaar om labonderzoek te doen.

Use Case(s) (Scenario's) Transactiegroep Transacties Systeemrol(len) Systemen Bedrijfsrollen
Zorgverlener raadpleegt relevante informatie over de cliënt binnen integraal geboortezorgtraject Raadplegen (PULL) Raadplegen relevante gegevens voorafgaand aan lab-onderzoek XIS Zorgverlener Ontvanger Zorgverlener Ontvanger
Beschikbaarstellen gegevens voorafgaand aan lab-onderzoek XIS Zorgverlener Bron Zorgverlener Bron

Tabel Raadplegen gegevens voorafgaand aan lab-onderzoek

Tijdens de zwangerschap wordt door de hoofdbehandelaar volgens het afgesproken schema echo-onderzoek aangevraagd ten behoeve van o.a. het vaststellen van de zwangerschapsduur. Er zijn landelijk afspraken gemaakt over de soort, hoeveelheid en momenten in de zwangerschap voor echoscopische onderzoeken. Er zijn landelijk afspraken gemaakt over de soort, hoeveelheid en momenten in de zwangerschap voor echoscopische onderzoeken.

Use Case(s) (Scenario's) Transactiegroep Transacties Systeemrol(len) Systemen Bedrijfsrollen
Zorgverlener raadpleegt relevante informatie over de cliënt binnen integraal geboortezorgtraject Raadplegen (PULL) Raadplegen echo-uitslag XIS Zorgverlener Ontvanger Zorgverlener Ontvanger
Beschikbaarstellen uitslagen van de echo XIS Zorgverlener Bron Zorgverlener Bron

Tabel Raadplegen echo-uitslag

Tijdens de zwangerschap, bevalling en kraam-/neonatale periode kan door de hoofd- en/of medebehandelaar laboratoriumonderzoek worden aangevraagd ten behoeve van medische diagnostiek. De uitslagen worden vervolgens verstuurd naar de aanvrager. Trigger: De trigger voor het versturen van een labuitslag is de labaanvraag met een afnameverzoek en een bepalingsverzoek. De zendende communicatiepartners zijn de laboratoria die een labaanvraag met afnameverzoek en bepalingsverzoek hebben ontvangen, waaronder het Klinisch Chemisch Laboratorium of een huisartsen laboratorium. De ontvangende communicatiepartners zijn diegenen die verantwoordelijk zijn voor de zwangerschapsbegeleiding of medebehandelaars betrokken bij deze begeleiding. Het betreft de verloskundigen, huisartsen of gynaecologen. Generieke documenten voor labaanvraag en labuitslag zijn gedefinieerd in het e-Lab programma (Nictiz, 2011).


Use Case(s) (Scenario's) Transactiegroep Transacties Systeemrol(len) Systemen Bedrijfsrollen
Zorgverlener raadpleegt relevante informatie over de cliënt binnen integraal geboortezorgtraject Raadplegen (PULL) Raadplegen bloeduitslagen XIS Zorgverlener Ontvanger Zorgverlener Ontvanger
Beschikbaarstellen bloeduitslagen XIS Zorgverlener Bron Zorgverlener Bron

Tabel Raadplegen bloeduitslagen

Use Case(s) (Scenario's) Transactiegroep Transacties Systeemrol(len) Systemen Bedrijfsrollen
Zorgverlener raadpleegt relevante informatie over de cliënt binnen integraal geboortezorgtraject Raadplegen (PULL) Raadplegen relevante informatie met betrekking tot kinkhoestvaccinatie XIS Zorgverlener Ontvanger Zorgverlener Ontvanger
Beschikbaarstellen informatie kinkhoestvaccinatie XIS Zorgverlener Bron Zorgverlener Bron

Tabel Raadplegen informatie kinkhoestvaccinatie

Intake Jeugdgezondheidszorg (JGZ). De JGZ JGZ-arts raadpleegt de gegevens van het kind in de integrale zwangerschapskaart en maakt een afspraak voor een intake voor moeder en kind.

Use Case(s) (Scenario's) Transactiegroep Transacties Systeemrol(len) Systemen Bedrijfsrollen
Zorgverlener raadpleegt relevante informatie over de cliënt binnen integraal geboortezorgtraject Raadplegen (PULL) Raadplegen relevante informatie voorafgaand aan JGZ-huisbezoek XIS Zorgverlener Ontvanger Zorgverlener Ontvanger
Beschikbaarstellen relevante informatie voorafgaand aan JGZ-huisbezoek XIS Zorgverlener Bron JGZ-arts

Tabel Raadplegen informatie voorafgaand aan JGZ-huibezoek

De JGZ-arts registreert de intake in zijn/ haar eigen systeem Digitaal Dosssier JGZ (DD JGZ).

Use Case(s) (Scenario's) Transactiegroep Transacties Systeemrol(len) Systemen Bedrijfsrollen
Zorgverlener raadpleegt relevante informatie over de cliënt binnen integraal geboortezorgtraject Raadplegen (PULL) Raadplegen relevante informatie na afloop JGZ-huisbezoek XIS Zorgverlener Ontvanger JGZ-arts
Beschikbaarstellen relevante informatie JGZ-huisbezoek XIS Zorgverlener Bron Zorgverlener Bron

Tabel Raadplegen relevante informatie na afloop JGZ-huisbezoek

Zijn dat deze? Voor de geboortezorg zijn door ICHOM 5 vragenlijsten opgesteld:

  • Eerste bezoek bij verloskunde
  • Begin 3e trimester (tussen 28 en 34 weken)
  • Binnen 3 dagen na de bevalling of vlak voor ontslag
  • Eerste controle na de geboorte (tussen 2 en 8 weken na de bevalling)
  • Zes maanden na de bevalling (tussen 22 en 26 weken na de bevalling)
Use Case(s) (Scenario's) Transactiegroep Transacties Systeemrol(len) Systemen Bedrijfsrollen
Zorgverlener raadpleegt relevante informatie over de cliënt binnen integraal geboortezorgtraject Raadplegen (PULL) Raadplegen relevante antwoorden ingevulde vragenlijst (bijv. BUZZ) XIS Zorgverlener Ontvanger Zorgverlener Ontvanger
Beschikbaarstellen relevante antwoorden ingevulde vragenlijst XIS Zorgverlener Bron Zorgverlener Bron

Tabel Raadplegen relevante antwoorden ingevulde vragenlijst


2.8.2 Samenhang bedrijfsrollen, activiteiten, transacties, systeemrollen en transactiegroepen

Use Case(s) (Scenario's) Transactiegroep Transacties Systeemrol(len) Systemen Bedrijfsrollen
Zorgverlener stelt gegevens beschikbaar uit zorgproces beschikbaar stellen (PUSH) Publiceren gegevens verloskundig consult XIS Zorgverlener Bron Zorgverlener Bron
Beschikbaar stellen gegevens gynaecologisch consult
Beschikbaar stellen gegevens echoscopie
Beschikbaar stellen gegevens kraamzorg
Beschikbaar stellen gegevens huisartsconsult
Beschikbaar stellen gegevens vorige zwangerschap indien nog niet toegankelijk en vindbaar
(verwijderd) Zorgverlener publiceert cliënt-vragenlijst
(verwijderd) Zorgverlener stelt relevante algemene informatie (pdf) beschikbaar aan cliënt
(verwijderd) Zorgverlener publiceert beschikbare informatie niet, vanwege aanwezigheid bezwaar, of ontbreken toestemming van cliënt
Zorgverlener raadpleegt relevante informatie over de cliënt binnen integraal geboortezorgtraject Raadplegen (PULL) Raadplegen "Prio 1" informatie in acute situatie XIS Zorgverlener Ontvanger Zorgverlener Ontvanger
Raadplegen PDF (bijv. echoverslag, zwangerschapskaart)
Raadplegen relevante gegevens van vorige zwangerschap
Raadplegen relevante gegevens voorafgaand aan intake
Raadplegen relevante gegevens voorafgaand aan consult
Raadplegen relevante gegevens tijdens MDO
Raadplegen relevante gegevens voor voorbereiding kraamzorgperiode
Raadplegen relevante gegevens voorafgaand aan diagnose-echo
Raadplegen relevante gegevens voorafgaand aan screening
Raadplegen relevante gegevens voorafgaand aan lab-onderzoek
Raadplegen echo-uitslag
Raadplegen bloeduitslagen
Raadplegen relevante informatie met betrekking tot kinkhoestvaccinatie
Raadplegen relevante informatie voorafgaand aan JGZ-huisbezoek
Raadplegen relevante informatie na afloop JGZ-huisbezoek
Raadplegen relevante antwoorden ingevulde vragenlijst (bijv. BUZZ)
(verwijderd) Zorgverlener raadpleegt relevante gegevens zonder toestemming (breaking-the-glass)
(verwijderd) Cliënt geeft toestemming aan zorgverlener voor het raadplegen van relevante gezondheidsgegevens
(verwijderd) Cliënt geeft toestemming aan zorgverlener voor het beschikbaar stellen van relevante gezondheidsgegevens
MedMij Cliënt deelt informatie met zorgverleners vanuit PGO Beschikbaar stellen Delen informatie met zorgverleners (bijv. zelfmetingen of foto’s)
MedMij Cliënt verzamelt informatie van zorgverleners over haar zwangerschap in haar PGO Raadplegen Verzamelen cliëntgebonden informatie van zorgverleners (bijv. à terme datum)
MedMij Cliënt haalt door zorgverlener beschikbaar gestelde algemene informatie (pdf) op in PGO Verzamelen relevante algemene informatie (bijv. informatie aangaande voeding, alcohol, tabak)
MedMij Cliënt haalt in te vullen vragenlijst op in PGO Ophalen door zorgverlener gepubliceerde in te vullen vragenlijst

Tabel overzicht

3 Aanvullende informatie

In dit deel van het FO wordt een opsomming gegeven van de zorginformatiemodellen, zibs, die in de dataset worden gebruikt. Een belangrijke afspraak is dat zibs uit publicatie 2017 worden gebruikt, omdat bij start van ontwikkeling van de dataset dit de vingerende dataset was en er hiervoor FHIR profielen zijn ontwikkeld. Echter, in publicatie 2020 zijn zibs of waardelijsten beschikbaar die mede gebaseerd zijn op commentaar uit de Expertgroep Eenheid van Taal geboortezorg. Een aantal van deze zibs worden gebruikt in dataset 3.2. Bij een zib zal een beschrijving worden gegeven hoe de zib moet worden gebruikt in de systemen en uit welke publicatie de zib en/of waardelijsten komen.

3.1 Aanwijzingen / eisen voor functionaliteit van systemen per zib

PWD versie 3.2. bestaat uit zorginformatiebouwsteenen (zibs) of geboortezorgspecifieke bouwstenen (CIMs). Hieronder een overzicht van zibs en kandidaat zib(s) die in de dataset versie 3.2 worden gebruikt. Per zib wordt een beschrijving gegeven hoe deze in de geboortezorg gebruikt wordt en welke functionele eisen aan de systemen worden gesteld. De indeling van de zibs publicaties wordt voor het overzicht gebruikt.

Gegevensmodel/zib Publicatie Functionele eis Functioneel
Betaler 2017 Gegevens over betaler zijn nieuw in de geboortezorg dataset 3.2. Het is geïntroduceerd door de kraamzorg, maar relevant voor alle partijen in de geboortezorg.

Noot: Het is voor te stellen dat werkprocessen in de diverse betrokken zorginstellingen verschillend zijn, waardoor gegevens met betrekking tot betaler verschillend kan worden verwerkt.

zib Betaler
Contact 2017 De zib wordt gebruikt voor alle contactmomenten in de geboortezorg. Dit kunnen bijvoorbeeld zijn prenatale controles, intake thuis, kraamzorg tijdens kraambed, SEO, etc. Voorbeelden van de zib toegepast op de geboortezorg zijn <hier> beschikbaar
Contactpersoon 2017 In de geboortezorg is de partner van de vrouw een contactpersoon.

Bij relatie kan de zorgverlener aangeven of het bijvoorbeeld gaat om partner van de vrouw of echtgenoot van de vrouw. Bij rol kan dan worden aangegeven dat het gaat om eerste contactpersoon. De waardelijsten bij Relatie en Rol worden gebruikt, maar niet elke waarde is relevant in de geboortezorg.

zib Contactpersoon
Patiënt 2017 In de geboortezorg wordt de zib gebruikt voor het vastleggen van gegevens van de vrouw/ zwangere en van het kind. Er is nog discussie over het gebruik van

de zib voor een foetusdossier. Aan de zib is het element Rangnummer toegevoegd voor vastleggen van meerlinggegevens van het kind. Functionele eisen:

  1. De zorgverlener moet gegevens van de vrouw volgens de zib Patiënt kunnen vastleggen in het systeem.
  2. De zorgverlener moet gegevens van het geboren kind of kinderen volgens de zib Patiënt kunnen vastleggen in het systeem.
  3. Als bij het geboren kind de Meerlingindicator Ja is, dan moet het systeem de mogelijkheid bieden om het Rangnummer vast te leggen.
  4. Het systeem kan, indien gewenst naast de BSN als Identificatienummer ook andere identificatienummers vastleggen. Zie dataset 3.2, relatie met elementen in dataset 2.3.
  5. Het systeem moet bij gebruik van geslacht bij de vrouw default het antwoord 'F Vrouw' vastleggen.
  6. Het systeem kan bij gebruik van geslacht voor het geboren kind het antwoord 'UN Ongedifferentieerd' vastleggen en na medisch onderzoek het uiteindelijke vastgestelde geslacht nogmaals vastleggen.
zib Patiënt
Zorgverlener 2017 Indien een identificatienummer als UZI of AGB nummer wordt meegegeven, moeten naam en nummer overeenkomen. Ook de rol die de zorgverlener in het zorgproces vervult, kan worden vastgelegd. Dit kan bijvoorbeeld hoofdbehandelaar of verwijzer zijn. Zie handreiking van de KNMG Handreiking verantwoordelijkheidsverdeling.

NOOT: de waardelijst voor ZorgverlenersRol, OID 2.16.840.1.113883.2.4.3.11.60.40.2.17.1.5, is de nieuwe versie van de waardelijst gebruikt die al in prepublicatie 2019 staat.

Het element Specialisme is het Medisch specialisme van de zorgverlener. Het betreft hierbij de erkende medische specialismen zoals vermeld in de wet BIG. Bijvoorbeeld huisarts of cardioloog. Voor de geboortezorg is dit wat opgerekt en een domeinspecifieke waardelijst, ZorgverlenerType_32, gemaakt. Deze waardelijst bestaat uit specialismen die ook in UZI en AGB codelijsten staan aangevuld met concepten en coderingen uit Snomed CT. Deze waardelijst is bedoel voor gegevensuitwisseling in de keten geboortezorg. Voor uitwisseling met domeinen buiten de geboortezorg voldoen de coderingen uit UZI- en AGB codelijsten. Functionele eisen zijn:

  1. Het EPD systeem moet een zodanige functionaliteit aan de zorgverlener bieden waardoor zorgverleners makkelijk een zorgverlener kan vinden, kiezen en vastleggen.Hiervoor kan een lijst met zorgverleners gebruiken waarmee wordt samengewerkt zodat de zorgverlener makkelijker een zorgverlener kan invullen. Er kan ook een sociale kaart worden gebruikt waardoor zorgverleners voor de zorgverlener makkelijker te vinden zijn.
  2. Het EPD systeem moet een ZorgverlenerIdentieficatienummer automatisch invullen als de ZorgverlenerNaam wordt vastgelegd. Als een keuze uit een lijst van zorgverleners wordt gemaakt dan worden alle gegevens van deze zorgverlener automatisch ingevuld.
  3. Een zorgverlener kan ook zelf een ZorgverlenerNaam invullen waarna het systeem automatisch de rest van de gegevens vastlegd, waaronder het ZorgverlenerIdentificatienummer.
zib Zorgverlener
Zorgaanbieder 2017 Voorbeelden zijn: verloskundepraktijk, ziekenhuis, kraamzorg organisatie, huisartsenpraktijk.
  1. Het EPD systeem moet een zodanige functionaliteit aan de zorgverlener bieden waardoor zorgverleners makkelijk een zorgaanbieder kan vinden, kiezen en vastleggen. Hiervoor kan een lijst met zorgaanbieders gebruiken waarmee wordt samengewerkt zodat de zorgverlener makkelijker een zorgaanbieder kan invullen. Er kan ook een sociale kaart worden gebruikt waardoor zorgaanbieders voor de zorgverlener makkelijker te vinden zijn.
  2. Het EPD systeem moet een ZorgaanbiederIdentieficatienummer automatisch invullen als de OrganisatieNaam wordt vastgelegd.
  3. Als een keuze uit een lijst van zorgaanbieders wordt gemaakt dan worden alle gegevens van deze zorgaanbieder automatisch in het EPD systeem ingevuld. Een zorgverlener kan ook zelf een OrganisatieNaam invullen waarna het systeem automatisch de rest van de gegevens vastlegd, waaronder het ZorgaabiederIdentificatienummer.
zib Zorgaanbieder
Informed Consent kandidaat zib De bouwsteen Informed consent specificeert de gegevens voor de geïnformeerde toestemming van de patiënt. Deze bouwsteen is als kandidaat zib ingediend bij het zib-centrum. De bouwsteen kan gebruikt worden om de toestemming van de vrouw vast te leggen voor zowel de primaire zorgverlening als de aanlevering van gegevens naar Perined en het RIVM. De publicatie Consent is hierbij als bron gebruikt.

NOOT: er is een landelijke ontwikkeling voor online toestemmingsvoorziening. Deze is echter nog niet breed in de gezondheidszorg geïmplementeerd. Daarom de bouwsteen Informed consent.

Patiëntbespreking 2020 In de geboortezorg zijn het MDO en het POP de meest gebruikte vormen van patiëntbespreking. zib Patiëntbespreking
Zorgepisode 2020 De toepassing van de zorgepisode in de geboortezorg wordt toegelicht in de publicatie 'Zandkasteel, of zandbak? Whitepaper Zorgepisodes Geboortezorg'. <url nog toevoegen'. Figuur 6 geeft een visuele weergave van het gebruik van zorgepisode in de geboortezorg. zib Zorgepisode
Zorgteam 2020 Aan de groep gegevens ZorgTeamLid is de subbouwsteen Tijdsinterval toegevoegd. Aan het zorgteam in de geboortezorg kan een tijdelijk lid worden toegevoegd waarbij met behulp van het tijdsinterval kan worden aangegeven wanneer dit lid onderdeel was van het zorgteam. zib Zorgteam
Behandelaanwijzing 2017 In de geboortezorg gaat het om het element Behandeling. In deel Vrouw in de dataset gaat het mn om de waarde 'Toediening van een bloedproduct'. Het si voor te stellen dat het voor kan komen dat voor de vrouw ook andere waarden relevant kunnen zijn afhankelijk van de toestand van de vrouw. Dit zal dan het geval zijn bij opname in het ziekenhuis. zib Behandelaanwijzing
Verrichting 2017 De zib wordt meerdere keren in de dataset gebruikt, in verschillende context. Voor elke context is een waardelijst gemaakt, bijvoorbeeld VerrichtingType_Zwangerschap. Bij elke waardelijst gaat het om een deelverzameling van Snomed CT in het algemeen en in het bijzonder de ReferentieSet 146481000146103 |Dutch obstetric procedures simple reference set (metadata)|. Deze referentieset zal maart 2021 in de publicatie van Snomed CT zitten.

In de zib zit een element 'Indicatie' welke verwijst naar de zib Probleem. In de dataset is hier steeds verwezen naar de zib Probleem gebruikt in de dezelfde context als de zib Verrichting. Bijvoorbeeld, dez ib Verrichting wordt gebruikt in het deel Zwangerschap. Bij indicatie wordt verwezen naar zib Probleem in eveneens het deel Zwangerschap.

zib Verrichting
Alert 2017 zib Alert
AllergieIntolerantie 2017 De zib is erg uitgebreid voor het domein geboortezorg. Gebaseerd op dataset 2.3 wordt alleen het element VeroorzakendeStof met een voor de geboortezorg relevante waardelijst. De reden hiervoor is dat de relevante allergie gevraagd wordt aan de vrouw. Indien de zorgverlener van mening is dat een aangegeven allergie uitgezocht moet worden zal deze de vrouw doorsturen naar een relevant medisch specialist. zib AllergieIntolerantie
Blaasfunctie 2017 zib Blaasfunctie
Darmfunctie 2017 zib Darmfunctie
Probleem 2017 zib Probleem
VoedingspatroonZuigeling 2017 zib VoedingspatroonZuigeling
Wond 2017 zib Wond
Zwangerschap 2020 De zib Zwangerschap van 2017 was ongeschikt voor de geboortezorg. Nav wijzigingsverzoeken is zib Zwangerschap 2020 gemaakt. Daarom is deze zib opgenomen in dataset 3.2. Een nog ontbrekend element 'Wijze einde zwangerschap' is in de dataset aan de zib toegevoegd. zib Zwangerschap
MedicatieGebruik 2017 zib MedicatieGebruik
Bloeddruk 2017 zib Bloeddruk
Hartfrequentie 2017 zib Hartfrequentie
LaboratoriumUitslag 2017 zib LaboratoriumUitslag
Lichaamsgewicht 2017 zib Lichaamsgewicht
Lichaamslengte 2017 zib Lichaamslengte
Lichaamstemperatuur 2017 Wordt mn in de kraamzorg gebruikt. Geen bijzonderheden. zib Lichaamstemperatuur
Polsfrequentie 2017 Wordt mn in de kraamzorg gebruikt. Geen bijzonderheden. zib Polsfrequentie
Schedelomvang 2017 zib Schedelomvang
Alcoholgebruik 2017 zib AlcoholGebruik
Burgelijke staat 2017 zib BurgelijkeStaat
Drugsgebruik 2017 zib DrugsGebruik
Familieanamnese 2017 zib Familieanamnese
Gezinssituatie 2017 zib Gezinssituatie
Gezinssituaite van kind 2017 zib GezinssituatieKind
Nationaliteit 2017 zib Nationaliteit
Opleiding 2017 De zib Opleiding van 2017 wordt gebruikt, maar met de nieuwe versie van de waardelijst; SchooltypeCBSCodelijst. Dit omdat deze waardelijst (gebaseerd op de CBS codelijst) meer van deze tijd is. In samenwerking met de NHG is een nieuwe waardelijst vastgesteld, waarbij ook input vanuit de GGZ is geleverd. zib Opleiding
Participatie in Maatschappij 2017 Het element Vrijetijdsbesteding vond de expertgroep Eenheid van Taal niet relevant voor de geboortezorg. Om die reden is dit element niet opgenomen in de dataset. zib ParticipatieInMaatschappij
Taalvaardigheid vrouw en gezin 2017 zib Taalvaardigheid
TabakGebruik 2017 zib TabakGebruik
Woonsituatie 2017 zib Woonsituatie
Apgar score 2017 Geen bijzonderheden zib ApgarScore
Conditie kraamvrouw 2017 zib BarthelIndex
Adresgegevens 2017 Geen bijzonderheden. sub zib Adresgegevens
Contactgegevens 2017 Geen bijzonderheden. subzib Contactgegevens
FarmaceutischProduct 2017 subzib FarmaceutischProduct
Naamgegevens 2017 Geen bijzonderheden. subzib Naamgegevens
Tijdsinterval 2017 Geen bijzonderheden. subzib Tijdsinterval
Anatomische locatie 2020 subzib AnatomischeLocatie
Metingen 2020 blauwdrukzib Meting
Observaties kandidaat zib

3.1.1 Aanwijzingen / eisen voor functionaliteit, algemeen

Hieronder een aantal algemene eisen voor de systemen in de geboortezorg op basis van ervaringen en vragen van zorgverleners.

  1. Inbouwen zorginformatiebouwstenen, zibs, in systemen omdat alles moet worden ingevuld door de zorgverlener: de zibs kunnen in zijn geheel worden ingebouwd in de systemen. Dit betekent niet dat alles van de zib op het scherm aan de zorgverlener moet worden getoond. Een voordeel is wel dat gegevens uit andere systemen, gebaseerd op de zibs, ontvangen en getoond kunnen worden. Bijvoorbeeld in de kraamzorg zullen kraamverzorgenden niet alle elementen in een zib nodig hebben om hun zorg vast te leggen. Zij moeten echter wel gegevens vanuit de obstetrie of kinderarts kunnen inzien/ ontvangen. Denk aan Problematiek kind.
  2. Lange waardelijsten worden door leveranciers soms gebruiksonvriendelijk ingebouwd en aangeboden aan de zorgverlener. Het systeem moet een lange waardelijst op een gebruiksvriendelijke manier aanbieden aan de zorgverlener.Bijv bij een waardelijst met hiërarchie eerst de hiërarchie tonen, bij aanklikken van een begrip kan deze hiërarchie worden geopend waarna de zorgverlener de juiste waarde kan selecteren. Een ander voorbeeld is het lichamelijk onderzoek van een pasgeborene. De elementen met waardelijsten kunnen op het scherm getoond worden, maar ook een grafische weergave is denkbaar. Als de zorgverlener op het hoofd klikt worden de antwoord mogelijkheden getoond. Weer een ander voorbeeld kan zijn dat bij lange waardelijsten een zoekfunctie wordt ingebouwd waarbij na het invullen van 3 letters suggesties worden getoond, waarna de zorgverlener de juiste waarde kiest. Maw, alles wat de zorgverlener kan helpen om hun verleende zorg juist vast te leggen op een zo gebruiksvriendelijke manier is wenselijk. De leveranciers kent waarschijnlijk nog veel meer voorbeelden.
  3. In een waardelijst staat bij sommige waarde een omschrijving die gebruikt moet worden las informatie aan de zorgverlener, zodat voor hen duidelijk is wat met de waarde wordt bedoeld. Bijvoorbeeld, bij de psychosociale anamnese is de zib Probleem opgenomen voor sociale problemen. Een van de problemen is een laag gezinsinkomen. In de omschrijving wordt aangegeven wat er onder een laag gezinsinkomen wordt verstaan: 'Hierbij gaat het om een netto gezinsinkomen lager dan 1000 euro per maand'.
  4. In de dataset is een veld 'Omschrijving' opgenomen. De tekst in dit veld dient als informatie voor de zorgverlener. Systemen moeten deze tekst aanbieden als een informatieveld bij het element (bijvoorbeeld, als je met de cursor over het veld gaat verschijnt een 'i' waarna de zorgverlener de informatie kan lezen.
  5. In de dataset is een veld 'Operationalisatie' opgenomen. Dit veld bevat concrete aanwijzingen voor het element in de dataset. Bijvoorbeeld, bij het element Etniciteit is opgenomen 'Zorgverlener: kies uit de waardelijst de juiste etniciteit van uw patiënt, conform het schema zoals dit door de KNOV is opgesteld (zie Bron)'.
  6. Bij de dataset view is in de waardelijsten van de zibs 2017 veelal de Engelse term uit Snomed CT opgenomen. Echter, voor de zorgverlener moet dit een Nederlandse zorgverlener vriendelijke term zijn. In de waardelijst op Art Decor is deze term beschreven in de kolom 'Omschrijving'. Het gaat dan om een Nederlandse voorkeursterm zoals opgenomen in Snomed CT of een Nederlandse term vastgesteld in de zib.
  7. Regel in genummerde lijst

3.2 Verantwoordelijkheden voor informatie

3.3 Afschermen van gegevens

4 Referenties

Auteur(s) Titel Versie Datum Bron Organisatie
Ontwerp PWD 3.2. Informatiestandaard Geboortezorg Nictiz

Referenties

5 Release notes

Versie Datum Omschrijving

Paginahistorie