Gebz:V3.2 Ontwerpen

Uit informatiestandaarden
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Inleiding

Algemeen

Deze pagina beschrijft het functioneel ontwerp voor de informatiestandaard PWD versie 3.2. Het beschrijft voor alle scenario's (in dit document use cases genoemd) uit de informatiestandaard de transacties, transactiegroepen, de systemen, de systeemrollen en de bedrijfsrollen van zorgverleners of patiënten. Daarvoor worden de eisen gegeven voor het sturen of ontvangen van gegevens. In hoofdstuk 2 wordt verder ingegaan op wat een use case inhoudt. Per use case zijn de nadere details beschreven. Voor meer informatie over informatiestandaarden en hoe deze worden ontwikkeld, zie de Nictiz webpagina voor informatiestandaarden. Voor de verklaring van de begrippen die voorkomen in het functioneel ontwerp wordt verwezen naar het begrippenoverzicht op de Nictiz website.

Doelgroep

De doelgroepen van dit functionele ontwerp zijn: DIT WAS IN EEN HANDLEIDING ZO OPGENOMEN. DE VRAAG SI OF DIT NIET TE UITGEBREID IS. KAN OOK WEER VRAGEN OPROEPEN DIE WE NIET WILLEN HEBBEN. IK ZIE DIT OP ANDERE FO'S VEEL KORTER TERUG KOMEN, MN ZONDER UITLEG.

  • Zorgverleners en medewerkers (gebruikers) in de geboortezorg die het PWD gebruiken.
  • Zorgaanbieders in de perinatale zorgketen.
  • XIS-leveranciers van zowel zorgverleners/ zorgaanbieders en patient/ PGO.
  • Koepelorganisaties van zorginstellingen, beroepsverenigingen van zorgverleners en belangenverenigingen van cliënten.
  • Implementers, projectleiders, architecten etc.

Kaders & uitgangspunten

Richtlijn en proces

Reikwijdte Informatiestandaard

De reikwijdte van de informatiestandaard beslaat de functionele beschrijvingen en de dataset voor alle gegevensuitwisselingen binnen één of meerdere zorgprocessen in de geboortezorg.

Infrastructuur

Kwalificatie

Op basis van dit FO en de daarbij behorende dataset wordt een kwalificatiescript opgesteld. Het opstellen van kwalificatiescripts valt buiten de scope van dit FO. Voor meer informatie zie de websitepagina over Nictiz kwalificaties

Use case(s)

Een use case is een specifieke beschrijving van een praktijksituatie in de geboortezorg waarbij voor een concrete situatie het uitwisselen van informatie wordt beschreven aan de hand van actoren (mensen, systemen) en transacties (welke informatie wordt wanneer uitgewisseld). Een use case is een verbijzondering van een specifiek onderdeel van het zorgproces in de geboortezorg. De PWD informatiestandaard bestaat uit meerdere use cases. Iedere use case koppelt met een scenario in ART-DECOR. Wanneer verschillende use cases gebruik maken van hetzelfde scenario kan een andere indeling gewenst zijn, bijvoorbeeld op basis van proces. In dit FO wordt elke use case geanalyseerd en uitgewerkt.

Algemeen

In de geboortezorg is sprake van meerdere use cases. Deze use cases zijn afgestemd met de gebruikers zowel cliënten als zorgverleners. Een samenvatting van de use cases wordt getoond in onderstaand figuur. <figuur nog invoegen>

Use case X

Doel en Relevantie

Proces en Context (pre- en postproces)

Preproces

Proces

Postproces

Bedrijfsrollen en UML activity diagram

Informatieoverdracht

Systemen & Systeemrollen

Transacties & Transactiegroepen

Samenhang bedrijfsrollen, activiteiten, transacties, systeemrollen en transactiegroepen

Aanvullende informatie

In dit deel van het FO wordt een opsomming gegeven van de zorginformatiemodellen, zibs, die in de dataset worden gebruikt. Bij een zib zal een beschrijving worden gegeven hoe de zib moet worden gebruikt in de systemen.

Aanwijzingen / eisen voor functionaliteit van systemen per zib

Hieronder een overzicht van zibs die in de dataset versie 3.2 worden gebruikt. Per zib wordt een beschrijving gegeven hoe deze in de geboortezorg gebruikt wordt en welke functionele eisen aan de systemen worden gesteld. De indeling van de zibs publicaties wordt voor het overzicht gebruikt.

Administratief

Betaler

De zib Betaler specificeert het concept Betaler. Betalers zijn organisaties of individuen die betalen voor de aan de patiënt geleverde zorg. Deze organisaties of individuen kunnen zijn: instellingen of personen die financieel garant staan of verantwoordelijk zijn voor de patiënt (zoals ouders van minderjarigen), organisaties met directe financiële verantwoordelijkheid, combinaties van deze of de patiënt zelf. Het vastleggen van de gegevens van de betalende instanties en personen dient om betaling van de kosten van de geleverde zorg te vereenvoudigen en op voorhand inzicht te verkrijgen hoe deze kosten betaald gaan worden, zeker waar het gaat om niet verzekerde zorg. Gegevens over betaler zijn nieuw in de geboortezorg dataset 3.2. Het is geïntroduceerd door de kraamzorg, maar relevant voor alle partijen in de geboortezorg.

  1. Functionele eis: Zorgverleners moeten deze gegevens in hun systemen vast kunnen leggen waarna desgewenst deze gegevens gedeeld kunnen worden in de keten geboortezorg.

Noot: Het is voor te stellen dat werkprocessen in de diverse betrokken zorginstellingen verschillend zijn, waardoor gegevens met betrekking tot betaler verschillend kan worden verwerkt.

Contact

Contactpersoon

De zib Contactpersoon is een specificatie van een contactpersoon van de patiënt. Een contactpersoon is een persoon anders dan zorgverleners, die betrokken zijn bij de zorg voor de patiënt, zoals familieleden, mantelzorgers, geestelijke verzorgers, voogden en wettelijk vertegenwoordigers. Het doel is het vastleggen van de relevante gegevens ten behoeve van identificatie van de contactpersonen. In de geboortezorg is de partner van de vrouw een contactpersoon. Bij relatie kan de zorgverlener aangeven of het bijvoorbeeld gaat om partner van de vrouw of echtgenoot van de vrouw. Bij rol kan dan worden aangegeven dat het gaat om eerste contactpersoon. De waardelijsten bij Relatie en Rol worden gebruikt, maar niet elke waarde is relevant in de geboortezorg.

Patiënt

De zib Patiënt specificeert gegevens van de patiënt, cliënt. Het gaat om een persoon die medische zorg ontvangt. Het doel is het vastleggen van de relevante gegevens ten behoeve van identificatie van de patiënt, voor administratieve doeleinden en procesondersteuning. In de geboortezorg wordt de zib gebruikt voor het vastleggen van gegevens van de vrouw/ zwangere en van het kind. Er is nog discussie over het gebruik van de zib voor een foetusdossier. Aan de zib is het element Rangnummer toegevoegd ten behoeve van het gebruik van de zib voor vastleggen van gegevens van het kind. Functionele eisen:

  1. De zorgverlener moet gegevens van de vrouw volgens de zib Patiënt kunnen vastleggen in het systeem.
  2. De zorgverlener moet gegevens van het geboren kind of kinderen volgens de zib Patiënt kunnen vastleggen in het systeem.
  3. Als bij het geboren kind de Meerlingindicator Ja is, dan moet het systeem de mogelijkheid bieden om het Rangnummer vast te leggen.

Zorgverlener

Zorgaanbieder

Verantwoordelijkheden voor informatie

Afschermen van gegevens

Referenties

Release notes